Főkép

Az elmúlt években egyre inkább hallatszik azoknak a hangja, akik szerint az Oscar-díj is csak egy a tucatnyi másik közül, sem jelentősége, sem komoly értéke nincs – ezen állítás egy részével ugyan egyetértek, de azt azért muszáj mindenkinek elismernie, hogy a filmnézők többsége még mindig úgy gondolja, hogy az „Oscar-díjas” címke igenis sokat jelent, ráadásul továbbra is az Oscart övezi a legnagyobb felhajtás, mind marketinges, mind „szakmai” oldalról. Előbbiek természetesen az általuk promotált filmeket szeretnék előtérbe hozni (olyannyira, hogy izgalmas megfigyelni, a komoly Oscar-esélyes alkotások bemutatója hazai viszonylatban is mindig a következő év január-februárjára tehető, hiszen csak ilyenkor van esély komolyabb nézőszámot elérni), utóbbiak pedig az elemzéseket és a rendszeres fújolásokat szállítják nagyüzemben (nem hiszem, hogy lenne az Oscarnál jelentősebb beszédtéma bármelyik évben).

 

Magamat ugyan egyik csoportba sem sorolnám, ám azt az elmúlt évek során nem egyszer leírtam, hogy miért is szeretem annyira az aranyszobrocska díjátadóját, miért várom minden évben izgatottan, hogy kikerüljön a jelöltek, később pedig a díjazottak névsora. Egy dolog ugyanis biztos január elején: hirtelen rákészülök egy másfél hónapos hajrára, ami során végignézem azt a féltucatnyi-tucatnyi Oscar-jelölt művet. És ilyenkor aztán telítődőm friss filmekkel, ami nem is azért probléma, mert a sok közül kevéssé tűnik ki az igazán jó (elvégre ami tényleg jó, az mindig képes hatást elérni), hanem mert kénytelen vagyok gyengébbnek vagy közepesnek megbélyegezni olyan alkotásokat, amik az év más részén könnyedén elmehetnének „korrektnek” vagy „tisztes iparosmunkának”.

 

Ami ugyanis rendszeresen tendencia az Oscar-jelöltek között, hogy igen nagy számban képviseltetik magukat azok az alkotások, amelyekről messziről kitűnik, hogy a díjátadók által generált felhajtást szeretnék meglovagolni: vagyis a készítők találtak egy olyan (fontos, nehéz, tragikus – a megfelelő aláhúzandó) témát, amire feltehetően a különböző zsűrik is felfigyelnek, s miközben sokan beszélnek a filmekről, remélhetőleg a mozipénztárakhoz is bevonzzák a látogatókat. Ezzel a mentalitással még nem is lenne baj, ha a készítők tényleg szívből csinálnák – amikor azonban a „lélek” eltűnik valahol a hozzávalók közül, akkor azt szerintem a néző is megérzi (hogy ennek ellenére miért tudott tavaly nyerni a 12 év rabszolgaság, az persze rejtély – illetve sajnos dehogy az…).

 

Amikor azonban nem „kényszerből”, nem a díjátadókra generálva, tényleg szívvel-lélekkel készül el egy mozi, akkor megtörténik a csoda: márpedig az biztosan elmondható az idei mezőnyre, hogy egészen elképesztően jó filmeket láthattunk. Úgy tűnik, az „egy sima / egy fordított” immár tendencia lesz: a tavalyi gyengébb, csalódáskeltő év (előtérben a felejthető drámák) után idén piszok erős alkotásokat tekinthettünk meg. Mondanám, hogy szokatlanul színes mezőny volt, de tavalyelőtt is ezt emlegettem, úgyhogy igazán nem lenne hiteles: maradjunk inkább abban, hogy bár a „legjobb film” címért mindössze nyolcan versengtek, szerintem idén is megtalálhatta mindenki a kedvencét. Noha a jelölések között volt néhány méltatlanul mellőzött cím (mint az animációk között A Lego kaland, a legjobb filmek sorában a Csillagok között, de Bucsi Réka animációs rövidfilmjéért is fáj a szívem), azért idén közel sem volt olyan egyértelmű a győztesek listája, mint mondjuk tavaly.

 

A Sráckor és a Birdman persze végig uralta a díjszezont, ám az elmúlt négy-öt évben nem láttunk példát arra, hogy ennyire kiegyenlített legyen a verseny. Én ugyan szívem szerint mindkét filmet díjaztam volna (elosztva a legjobb film / legjobb rendező kategóriákat), de úgy tűnik, csak egy győztes lehet. Még egy picit a jelölteknél maradva, muszáj foglalkozni kicsit a Selmával – a Martin Luther King életével foglalkozó életrajzi dráma ugyanis szokatlanul kis közönséget mozgatott meg (nem hiába került elő újra a WASP uralom az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia kapcsán), olyannyira, hogy még magyar bemutatót sem kapott (váratlan módon csatlakozik ezáltal a Beépített hibához), pedig ha valamiről, hát erről a témáról biztosan az jut eszembe, hogy szeretni fogja az Akadémia (12 év rabszolgaság…).

 

De evezzünk is át a konkrétumokhoz: ma hajnalban 87. alkalommal osztották ki az Oscar-díjakat, várt módon a Birdman és A Grand Budapest Hotel dominanciája érződik, utóbbi elsősorban a technikai díjak kapcsán (bár a forgatókönyvi díjat én inkább Wes Andersonnak adtam volna). Erősen sajnálom a Sráckor mellőzését, így ugyanis mindössze egy díjat kapott (Patricia Arquette viszont abszolút megérdemelten) ­– nincs sokkal jobb helyzetben az egyik személyes kedvencem, a Whiplash sem, bár a technikai díjak mellett J.K. Simmons győzelmének én nem tudok annyira lelkendezni (a kategóriában volt nála jobb is). Továbbhaladva a filmek között, érdekes megfigyelni, hogy az amúgy nagyon sok jelölést besöprő Amerikai mesterlövész csak egy, technikai kategóriában tudott győzedelmeskedni (ez mondjuk szerintem nem is baj), de az is érdekes, hogy a nagy emberekről szóló alkotások, A mindenség elmélete és a Kódjátszma is csak egy-egy szobrocskával lett gazdagabb.

 

Ha már A mindenség elmélete: egy pillanatig sem vitatom Eddie Raymane érdemeit, de szerintem a díj elsősorban a szerepért járt, s nem a megformálásért (de hogy kinek kellett volna kapni, azt már én sem tudom eldönteni). A legjobb női főszereplő kategória kicsit kakukktojás, a győztes Julianne Moore ugyanis végigtarolta a díjakat a Still Alice-beli szerepével, ám magát a filmet majd csak áprilisban láthatjuk a Titanic Filmfesztivál keretein belül. A zenei kategória kapcsán már csak azért is örvendetes Alexandre Desplat győzelme, mert immár nyolcadjára jelölték (idén kétszer is!), úgyhogy most már egészen biztosan megérdemelte a győzelmet. Érdemes még kiemelni a Hős6os animációs filmek közötti és az Ida idegen nyelvű alkotások közötti első helyét – ám néhány kivételtől eltekintve most sem lehet azt mondani, hogy túl sok meglepetés várt ránk a díjazottak névsorában.

 

Az érdeklődőknek ajánlom tehát az idén Neil Patrick Harris által vezetett gálaműsort, a kevésbé nagy Oscar-rajongóknak pedig hogy nézzenek bele egy-két érdekesebbnek tűnő filmbe, hátha új kedvencet találnak közöttük – erre ugyanis minden esély megvan. A bátortalanoknak a Feast című animációs rövidfilmet javaslom (mindössze hat perc egy nagyon aranyos, ám éhes kutyusról!), a továbbiakban pedig olvasható a jelöltek és a győztesek listája. Jövőre találkozunk!

 

Legjobb film:

Amerikai mesterlövész (American Sniper)

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) / (Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)

Sráckor (Boyhood)

A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel)

Kódjátszma (The Imitation Game)

Selma

A mindenség elmélete (The Theory of Everything)

Whiplash

 

Legjobb rendező:

Alejandro González Inárritu (Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje))

Richard Linklater (Sráckor)

Bennett Miller (Foxcatcher)

Wes Anderson (A Grand Budapest Hotel)

Morten Tyldum (Kódjátszma)

 

Legjobb férfi főszereplő:

Steve Carell (Foxcatcher)

Bradley Cooper (Amerikai mesterlövész)

Benedict Cumberbatch (Kódjátszma)

Michael Keaton (Birdman)

Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)

 

Legjobb női főszereplő:

Marion Cotillard (Két nap, egy éjszaka / Deux jours, une nuit)

Felicity Jones (A mindenség elmélete)

Julianne Moore (Still Alice)

Rosamund Pike (Holtodiglan / Gone Girl)

Reese Witherspoon (Vadon / Wild)

 

Legjobb férfi mellékszereplő:

Robert Duvall (A bíró / The Judge)

Ethan Hawke (Sráckor)

Edward Norton (Birdman)

Mark Ruffalo (Foxcatcher)

J.K. Simmons (Whiplash)

 

Legjobb női mellékszereplő:

Patricia Arquette (Sráckor)

Laura Dern (Vadon)

Keira Knightley (Kódjátszma)

Emma Stone (Birdman)

Meryl Streep (Vadregény / Into the Woods)

 

Legjobb eredeti forgatókönyv:

Birdman

Sráckor

Foxcather

A Grand Budapest Hotel

Éjjeli féreg (Nightcrawler)

 

Legjobb adaptált forgatókönyv:

Amerikai mesterlövész

Kódjátszma

Beépített hiba (Inherent Vice)

A mindenség elmélete

Whiplash

 

Legjobb animációs film:

Doboztrollok (The Boxtrolls)

Hős6os (Big Hero 6)

Így neveld a sárkányodat 2 (How to Train Your Dragon 2)

Song of the Sea

The Tale of the Princess Kacuya

 

Legjobb idegen nyelvű film:

Eszeveszett mesék (Relatos Salvajes, Argentína)

Mandarinok (Mandariinid, Észtország)

Timbuktu (Mauritánia)

Ida (Lengyelország)

Leviatán (Leviathan, Oroszország)

 

Legjobb filmzene:

A Grand Budapest Hotel (Alexandre Desplat)

Kódjátszma (Alexandre Desplat)

Csillagok között (Hans Zimmer)

Mr. Turner (Gary Yershon)

A mindenség elmélete (Jóhann Jóhannsson)

 

Legjobb betétdal:

Everything is Awesome (A Lego kaland)

Glory (Selma)

Grateful (Beyond the Lights)

I’m Not Gonna Miss You (Glen Campbell: I`ll Be Me)

Lost Stars (Szerelemre hangszerelve / Begin Again)

 

Legjobb operatőri munka:

Birdman (Emmanuel Lubezki)

A Grand Budapest Hotel (Robert Yeoman)

Ida (Lukasz Zal és Ryszard Lenczewski)

Mr. Turner (Dick Pope)

Rendíthetetlen (Unbroken, Roger Deakins)

 

Legjobb vizuális trükk:

Amerika Kapitány: A tél katonája (Captain America: The Winter Soldier)

A majmok bolygója: Forradalom (Dawn of the Planet of the Apes)

A galaxis őrzői (Guarians of the Galaxy)

Csillagok között (Interstellar)

X-Men: Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of Future Past)

 

Legjobb hangkeverés:

Amerikai mesterlövész

Birdman

Csillagok között

Rendíthetetlen

Whiplash

 

Legjobb hangvágás:

Amerikai mesterlövész

Birdman

A hobbit – Az öt sereg csatája (The Hobbit: The Battle of the Five Armies)

Csillagok között

Rendíthetetlen

 

Legjobb vágás:

Amerikai mesterlövész

Sráckor

A Grand Budapest Hotel

Kódjátszma

Whiplash

 

A legjobb látványtervezés:

A Grand Budapest Hotel

Kódjátszma

Csillagok között

Vadregény

Mr. Turner

 

Legjobb jelmez:

A Grand Budapest Hotel

Beépített hiba

Vadregény

Demóna (Maleficent)

Mr. Turner

 

Legjobb smink:

Foxcatcher

A Grand Budapest Hotel

A galaxis őrzői

 

Legjobb dokumentumfilm:

CitizenFour

Vivian Maier nyomában (Finding Vivian Maier)

Last Days in Vietnam

The Salt of the Earth

Virunga

 

Legjobb rövidfilm:

Aya

Boogaloo and Graham

Butter Lamp

Parvaneh

The Phone Call

 

Legjobb animációs rövidfilm:

The Bigger Picture

The Dam Keeper

Feast

Me and My Moulton

A Single Life

 

Legjobb dokumentum-rövidfilm:

Crisis Hotline: Veterans Press 1

Joanna

Our Curse

The Reaper

White Earth