Főkép

Immár 85. alkalommal került kiosztásra az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia díja, melyről már régóta egyértelmű, hogy közel sem nevezhető szakmainak, ellenben kétségtelen, hogy továbbra is az Oscar örvend a legnagyobb felhajtásnak. Habár fokozatosan veszít népszerűségéből, a több millió dolláros show-műsornak és a döbbenetes hűhónak köszönhetően még mindig hatalmas tömegek követik figyelemmel az aranyszobrocskák kiosztását, ahogy történt ez az idei évben is. A műsorvezetői szerepre idén Seth MacFarlane-t, a Family Guy, az Amerikai fater és a Ted alkotóját kérték fel, s a várakozásoknak megfelelően kellően humoros, bár nem különösebben kiemelkedő műsort prezentált.
 
A papírforma a díjazottak között is érvényesült, bár meggyőződésem, hogy nem a nyertesek számítanak, hanem sokkal inkább a jelöltek. Ha másra nem is, arra tökéletes az Oscar-díj, hogy a reflektorfénybe juttat olyan elhanyagolt, kisebb, független produkciókat is, amelyekre egyébként nem figyelnénk fel, nem mennénk el értük a mozitermekbe – pedig lehet, hogy megérdemelnék. Ezért örülök, hogy néhány éve új szabályokat vezettek be, és a legjobb film díjáért a korábbi öt helyett több alkotás versenyez – idén szám szerint kilencet választottak be az akadémia tagjai.
 
Méghozzá nem is rossz filmeket. Számomra is nagyon kellemes meglepetés volt, hogy tulajdonképpen mindegyik produkciót sikerült élvezni, rendkívül sokszínűnek éreztem a mezőnyt. A tavalyi nosztalgiázó múltidézések (A leleményes Hugo, A némafilmes, Éjfélkor Párizsban), vagy a tavalyelőtti komolykodó drámák (A király beszéde, Fekete hattyú, A harcos) után ezúttal szélesebb volt a választék, mindenki megtalálhatta az ízlésének megfelelő művet. Ráadásul valamilyen módon mindegyiket élvezetesnek gondolom – ha nincs is arról szó, hogy korszakalkotó vagy a következő évtizedre meghatározó filmmel találkozunk, azért egyik után sem úgy álltam fel, hogy megbántam volna a megtekintését, legalább arra a másfél-két órára kiválóan szórakoztam. Ennél többet pedig nem is kívántam.
 
De hogy azért a díjazottakról is essen néhány szó, nézzük a győzteseket. Aki valamelyest figyelemmel követi a különböző szakmai szervezetek, akadémiák és egyéb filmművészeket tömörítő egyesületek eredményeit, kevés meglepetéssel fog szembesülni. Miután a Golden Globe és a BAFTA mellett féltucatnyi rendezői és legjobb filmes díjat is elhozott, Az Argo-akció győzelmében kevesen kételkedtek, még ha az nem tűnt túl biztatónak, hogy Ben Affleck nem kapott rendezői Oscar-jelölést. Akárhogy is, az Argo biztos választásnak látszott mindenki számára: könnyen értelmezhető, profi munka, melyet nem övez sem botrány, sem lejárató-kampány – nem úgy, mint mondjuk a Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszát. A többi produkció még kevesebb elismerést tudhat magáénak: a Pi élete inkább technikai oldalról, a Lincoln a színészeket tekintve, a Napos oldal a függetlenfilmesek között számíthatott megbecsülésre, míg a Django elszabadul vagy A nyomorultak (A messzi dél vadjairól nem is szólva) jóval kisebb réteg kedvence lett.
 
A rendezői díj viszont az előbbiek miatt már nagyobb versenyt eredményezett: Affleck híján gyakorlatilag bárki távozhatott aranyszoborral a zsebében. Hogy pont Ang Lee lett a győztes, azt nehezen lehetett megjósolni, bár kétségtelen, hogy kedveli az akadémia a filozofikus könyvekből készült produkciókat. Színészek között már kevésbé kiélezett versennyel számolhattunk: Daniel Day-Lewis és Anne Hathaway győzelme erősen várható volt, előbbi esetében érdemes elmondani, hogy már a harmadik Oscar-díja, ráadásul mindhármat főszerepért kapta. A másik két színészi kategóriában már lehetett sakkozni: a női főszereplők között Jennifer Lawrence mellett Jessica Chastain és Emmanuelle Riva (a gála napján ünnepelte 86. születésnapját!) is esélyesnek bizonyult, a férfi mellékszereplő kategória jelöltjei közül pedig gyakorlatilag bárki nyerhetett. Érdekes, hogy az utóbbiaknál már mindenki rendelkezett Oscarral (a hölgyek közül viszont senki), Christoph Waltz is már a másodikat gyűjtötte be – bár humoros, hogy gyakorlatilag ugyanazért a szerepért.
 
A többi kategória talán kevésbé fontos, bár a magam részéről például nagyon örülök a Django elszabadul forgatókönyvi díjának, vagy a Szerelem győzelmének az idegennyelvű filmek között. Az animációs filmek terén ideje lenne bevezetni, hogy ne csak a leghíresebb nyerjen, a Merida, a bátor győzelme is kissé megkérdőjelezhető. A technikai kategóriák között a Pi élete uralma sem nagy meglepetés, ugyanakkor a Lincoln látványtervi díjára nem fogadtam volna. További érdekesség, hogy ezúttal megosztva is díjaztak: a 007 – Skyfall és a Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza közösen kapta a legjobb hangvágásért járó szobrot.
 
Mindezekből nagy tanulságokat nem vonnék le, inkább arra buzdítanék, hogy mindenki próbáljon egy-két érdekesnek kinéző filmet megnézni, szerintem kifejezetten megéri – ha mást nem, legalább az (animációs) rövidfilmekből, én különösen jól szórakoztam rajtuk. És akkor a nyertesek:
 
Legjobb film:
– Az Argo-akció
– Django elszabadul
– Lincoln
– A messzi dél vadjai
– Napos oldal
– A nyomorultak
– Pi élete
– Szerelem
– Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza
 
Legjobb rendező:
– Ang Lee (Pi élete)
– Michael Haneke (Szerelem)
– Steven Spielberg (Lincoln)
– David O. Russell (Napos oldal)
– Benh Zeitlin (A messzi dél vadjai)
 
Legjobb férfi főszereplő:
– Daniel Day-Lewis (Lincoln)
– Bradley Cooper (Napos oldal)
– Hugh Jackman (A nyomorultak)
– Joaquin Phoenix (The Master)
– Denzel Washington (Kényszerleszállás)
 
Legjobb női főszereplő:
– Jennifer Lawrence (Napos oldal)
– Jessica Chastain (Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza)
– Emmanuelle Riva (Szerelem)
– Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai)
– Naomi Watts (A lehetetlen)
 
Legjobb férfi mellékszereplő:
– Christoph Waltz (Django elszabadul)
– Alan Arkin (Az Argo-akció)
– Tommy Lee Jones (Lincoln)
– Philip Seymour Hoffman (The Master)
– Robert De Niro (Napos oldal)
 
Legjobb női mellékszereplő:
– Anne Hathaway (A nyomorultak)
– Amy Adams (The Master)
– Sally Field (Lincoln)
– Helen Hunt (A kezelés)
– Jacki Weaver (Napos oldal)
 
Legjobb eredeti forgatókönyv:
– Django elszabadul (Quentin Tarantino)
– Kényszerleszállás (John Gatins)
– Zero Dark Thirty (Mark Boal)
– Szerelem (Michael Haneke)
– Holdfény királyság (Wes Anderson & Roman Coppola)
 
Legjobb adaptált forgatókönyv:
– Az Argo-akció (Chris Terrio)
– A messzi dél vadjai (Lucy Alibar és Benh Zeitlin)
– Lincoln (Tony Kushner)
– Napos oldal (David O. Russell)
– Pi élete (David Magee)
 
Legjobb animációs film:
– Merida, a bátor
– Frankenweenie - Ebcsont beforr
– ParaNorman
– Rontó Ralph
– Kalózok - A kétballábas banda
 
Legjobb idegennyelvű film:
– Szerelem (Michael Haneke, Ausztria)
– Egy veszedelmes viszony (Nikolaj Arcel, Dánia)
– Kon-Tiki (Joachim Ronning és Espen Sandberg, Norvégia)
– No (Pablo Larraín, Chile)
– War Witch (Kim Nguyen, Kanada)
 
Legjobb filmzene:
– Pi élete (Mychael Danna)
– Anna Karenina (Dario Marianelli)
– Az Argo-akció (Alexandre Desplat)
– Lincoln (John Williams)
– Skyfall (Thomas Newman)
 
Legjobb betétdal:
– Skyfall (Skyfall)
– Before My Time (Chasing Ice)
– Everybody Needs A Best Friend (Ted)
– Pi`s Lullaby (Pi élete)
– Suddenly (A nyomorultak)
 
Legjobb operatőr:
– Pi élete (Claudio Miranda)
– Anna Karenina (Seamus McGarvey)
– Django elszabadul (Robert Richardson)
– Lincoln (Janusz Kaminski)
– Skyfall (Roger Deakins)
 
Legjobb vizuális effektusok:
– Pi élete
– A hobbit - Váratlan utazás
– Bosszúállók
– Prometheus
– Hófehér és a vadász
 
Legjobb hangkeverés:
– A nyomorultak
– Az Argo-akció
– Pi élete
– Lincoln
– Skyfall
 
Legjobb hangvágás:
– Skyfall
– Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza
– Az Argo-akció
– Django elszabadul
– Pi élete
 
Legjobb vágás:
– Az Argo-akció
– Pi élete
– Lincoln
– Napos oldal
– Zero Dark Thirty - A bin Láden-hajsza
 
Legjobb látványtervezés:
– Lincoln
– Anna Karenina
– A hobbit - Váratlan utazás
– A nyomorultak
– Pi élete
 
Legjobb jelmez:
– Anna Karenina
– A nyomorultak
– Lincoln
– Tükröm, tükröm
– Hófehér és a vadász
 
Legjobb smink:
– A nyomorultak
– Hitchcock
– A hobbit - Váratlan utazás
 
Legjobb dokumentumfilm:
– Searching for Sugar Man
– 5 Broken Cameras
– The Gatekeepers
– How to Survive a Plague
– The Invisible War
 
Legjobb rövidfilm:
– Curfew
– Asad
– Buzkashi Boys
– Death of a Shadow (Dood van een Schaduw)
– Henry
 
Legjobb animációs rövidfilm:
– Paperman
– Ádám és Kutya
– Fresh Guacamole
– Head over Heels
– A Simpson család - Maggie az óvodában
 
Legjobb dokumentum-rövidfilm:
– Inocente
– Kings Point
– Mondays at Racine
– Open Heart
– Redemption