Főkép Giacomo Puccini utolsó, befejezetlenül maradt remekműve nem véletlenül az operakedvelők egyik kedvence, hiszen benne a késő romantika és a kifejlett modernizmus valóban minden erénye egyesül. A jéghideg kínai hercegnő és az iránta szerelemre gyúlt, ismeretlen herceg meséjében a kelet egzotikus világának motívumai az európai népmesék és középkori lovagregények toposzaira rímelve avatják egyetemessé a történetet, míg a komponista autentikus távol-keleti dallamokat is felhasználó partitúrája a legmagasabb hőfokon izzó szenvedély és drámaiság mindent elsöprő erejével taglózza le a hallgatóságot és ad igencsak hálás feladatot a szólistáknak.
 
Tökéletesen illusztrálja ezt a CD-mellékleten hallható, klasszikus felvétel is, melyet a Metropolitan Operában rögzítettek minden idők egyik legkiemelkedőbb Turandotjával, a Wagner-operák drámai szoprán szerepeiben „edződött” Birgit Nilssonnal és a lenyűgöző, bariton beütésével különös teltségű tenor hanggal megáldott Franco Corellivel. Turandot áriáiban Nilsson kivételesen erőteljes, regisztere teljes terjedelmében egyformán fényes és döbbenetes árnyalatokat produkáló hangját csodálhatjuk, míg Corelli többek között a lényegében slágernek tekinthető, számtalan módon és stílusban megszólaltatott-feldolgozott „Nessun dorma” szívbemarkoló előadásával kápráztatja el a közönséget. Bennem kizárólag a gyakori kórusjelenetek hagytak némi hiányérzetet a tökéletességet illetően, hiszen ami a szólisták esetében kívánatos, ugyanaz a határozott vibrátó megsokszorozva kásássá, bizonytalanná teszi a hangzást. Ám ez nem kizárólag ennek az előadásnak a hibája, hanem általában véve jellemzi a nem historizáló operatársulatokat.
 
A Kossuth Kiadó kismonográfiájából azt is megtudhatjuk, hogy a híres „Nessun dorma” kezdetű ária melyik híres tenor nevével nőtt szinte össze, ahogy arról is olvashatunk, Marton Éva hol aratott hatalmas sikereket Turandot szerepében, és hogy a magyar szopránok közül ki nyújtott még emlékezetes teljesítményt ugyanebben a szerepben. A kötet végén olvasható, kiegészítő fejezetben pedig az opera és a film kapcsolatát boncolgatják a szerzők, és ugyan nem mondják ki, egyértelműen kiderül, hogy a két összművészetre törekvő, vagyis a zenét, a látványt és a cselekményt egyetlen műben egyesíteni vágyó műforma között mennyire szoros a rokoni kapcsolat.
 
A sorozat kötetei közül eddig minden jel szerint ebben a részben került felhasználásra a legtöbb magyar forrásból adaptált anyag, és talán épp ennek köszönhető, hogy az immár negyedik rövid Puccini életrajzban is találkozhatunk eddig nem említett részletekkel, izgalmas, anekdotaszerű adalékokkal, és épp emiatt érzem úgy, hogy kivételesen jó munkát végeznek a kiadó munkatársai, akik minden operaismertető könyvecskét igyekezek minél több hasznos és érdekes információval megtölteni. Ám önmagában a hangfelvétel is értékes dokumentum, hiszen ezúttal ismét csak az operajátszás huszadik századi aranykora, a második világháború utáni évtizedek legjelentősebb énekeseinek és egyik legnevesebb karmesterének tolmácsolásában hallhatjuk a zenés dráma irodalmának egyik örökérvényű darabját.
 
A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Nyitójelentet – Popolo di Pekino!
2. Jelenet az I. felvonásból – Padre! Mio padre!
3. Hóhér-kórus – Gira la cote!
4. Hold-kórus – Perche tarda la luna?
5. Gyermekkar az első felvonásból – La, sui monti dell’Est
6. Kórusrészlet az I. felvonásból – O giovinetto! Grazia, grazia!
7. Jelenet az első felvonásból – La grazia, Principessa!
8. Liu áriája az I. felvonásból – Signore, ascolta!
9. Kalaf áriája az I. felvonásból – Non piangere, Liu!
10. Az I. felvonás fináléja – Ah! Per l’ultima volta!
11. Részlet a Miniszter-tercettből – Ho una casa nell’Honan
12. Nagyária – In questa Reggia
13. Az első rejtvény – Straniero, ascolta
14. A második rejtvény – Guizza al pari di fiamma
15. A harmadik rejtvény – Gelo che ti da foco
16. A II. felvonás fináléja – Ai tuoi piedi ci prostiam
17. A III. felvonás nyitójelenete – Cosi comanda Turandot
18. Kalaf áriája a III. felvonásból – Nessun dorma
19. Liu halála – Tu che di gel sie cinta
20. Timur jelenete a III. felvonásból – Liu, bonta! Liu, dolcezza!
21. Kalaf és Turandot kettőse a III. felvonásból – Principessa di morte!
22. Kalaf és Turandot kettőse a III. felvonásból – Che e mai di me?
23. Zárójelenet – Diecimila anni al nostro Imperatore!
 
Előadók:
Birgit Nilsson – szoprán (Turandot)
Alessio De Paolis – tenor (Altoum)
Bonaldo Giaiotti – basszus (Timur)
Franco Corelli – tenor (Kalaf)
Anna Moffo – szoprán (Liu)
Frank Guarrera – bariton (Ping)
Robert Nagy – tenor (Pang)
Charles Anthony – tenor (Pong)
Calvin Marsch – bariton – (Mandarin)
 
Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Leopold Stokowski – karmester