Főkép

Na ilyet is csak ritkán láthatunk, olyan, mintha az Egri csillagok vagy A kőszívű ember fiainak lengyel párját néznénk. Henryk Sienkiewicz, aki hírnevét történelmi trilógiájával (Tűzzel-vassal, Özönvíz, A kislovag) vívta ki hazájában, a Keresztesek című film alapjául szolgáló, az 1900-ban megjelent regényében a lengyel múlt egyik döntő eseményét, a tannenbergi csatát (1410) örökíti meg, amikor a lengyel-litván egyesített haderő (és szövetségeseik) döntő vereséget mért a Német Lovagrendre.

A győzelmet – jellemző módon – nem tudták teljesen kihasználni, mivel a három napos mulatozás ideje alatt a vesztesek akkora védősereget állítottak, hogy a támadók kénytelen-kelletlen visszavonultak. Persze ez a kudarc már nem szerepel a történetben.

Érdekességként megemlítem, hogy ez a Szentföldön alapított lovagrend egy ideig Magyarországon igyekezett otthont teremteni magának, de mivel nem bírtak megegyezni az éppen aktuális uralkodóval, továbbálltak.

Természetesen a csata csupán a végkifejlet, amelyet számtalan, lovagregényekből ismerős elem előz meg, úgymint párbaj, mindent elsöprő szerelem, lányrablás, hosszadalmas keresés, kelepcék és nem utolsó sorban a lovagrend kegyetlenkedéseinek részletezése.

Mielőtt elkezdeném sorolni a film hiányosságait, egy dolgot nem lehet tőle elvitatni: ahhoz képest, hogy 1960-ban készült, meglepően élvezetes a produkció, amelynek kétségtelenül a harc- és csatajelentek a legfőbb erényei. Mondom ezt annak ellenére, hogy hiányzik belőle a naturalizmus (ha már ledöfnek valakit, akkor az vérezzen), s bizony gyakran előfordul, hogy a rendező inkább vágásokkal teremti meg a harctéri feszültséget, illetve a közelharc illúzióját, mintsem valódi összecsapás vagy sérülés (trükkökkel megtámogatott) fényképezésével. Ezt azonban elnézem, mert még így is élvezhető – a páncélokkal, ruhákkal és fegyverekkel pedig nem spóroltak, van mit nézni.

Mindezen erények mellett azonban van pár apróság, ami azonban lerontja a teljesítményt, illetve az irodalmi alapanyaggal összehasonlítva csak szomorkodásra készteti a nézőt. Sienkiewicz még ha fekete-fehér jellemábrázolást is használ hőseihez, nem sajnálja az időt, s alaposan kidolgozza a szereplőket, mi több, az ifjabbaknál még némi fejlődés is megfigyelhető. Na ez például teljesen hiányzik a filmből. Ugyancsak kimaradtak azok az apró hétköznapi pillanatok, amelyek a korabeli életet idézik, vagy csak segítenek a történet jobb megértésében.

Értem én, hogy a több mint nyolcszáz oldalas anyagot alaposan meg kellett kurtítani, de akkor is. (Az is mókás, hogy a könyv még Kereszteslovagok címen jelent meg, a filmnek már csak a rövidített Keresztesek jutott.)

Most pedig következzenek a DVD kiadással kapcsolatos, többnyire technikai jellegű kifogásaim – sajnos ezekből is akad. Az ellen szavam nincs, hogy a borító 88 perces játékidejével szemben majd három órás a film, de ez az egyetlen kellemes meglepetés.

Az eredetileg színes film DVD változatának fakó, hullámzó színei időnként már-már a fekete-fehér mozik világát idézik, s az időközben eltelt időt hangsúlyozzák a kópia hibái is. Fehér foltok, csíkok, fekete maszat – minden megtalálható itt, amit annak idején, az egytekercses klubvetítéseken még elnéztünk, de egy DVD lemezen…

Arra sem találtam értelmes indokot, miért szerepel a címlista párperces jelenete a film közepén (13. jelenet). Erre csak az lehet a magyarázat, hogy eredetileg két részes lehetett a moziváltozat, de ennek ellentmond az, hogy a sorszámozás nincs feltüntetve. Mivel a nyitójelenet az utolsó, 24. jelentből származik, háromszor van alkalmunk megcsodálni – ami azért túlzás.

Aztán valami probléma van a képaránnyal, mivel több ízben is nyilvánvaló, hiányzik a kép két széle. Például hős és hősnő beszélgetnek egymással, csak mi nem látjuk őket, helyette nézhetjük a közöttük lévő ürességet. De az is előfordul, hogy az ülő alaknak pont a feje nem fért már bele a kompozícióba, bár percekig beszélget valakivel.

Bosszantó, mivel némi munkával mindez elkerülhető lett volna, s akkor tényleg, a bevezetőben említett magyar példákhoz mérhető filmet élvezhetnénk.

A magyar DVD-kiadás extrái:
Filmográfa Alekszander Fordról

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar (Mono), lengyel (DD 2.0)
Kép: 1,78:1 (16:9)

Kapcsolódó írások:

Henryk Sienkiewicz: Quo Vadis
Henryk Sienkiewicz: Tűzzel-vassal I-II.
Henryk Sienkiewicz: Özönvíz I-II.
Henryk Sienkiewicz: A kislovag

Henryk Sienkiewicz életrajz