Zenék a nagyvilágból – Minyo Crusaders: Tour Of Japan – világzenéről szubjektíven 483/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 07. 30.

Rövid időn belül ez már a harmadik alkalom, amikor nem tudok felhőtlenül örülni a nagyszámú világzenei megjelenéseknek. Egyszerűen annyi új album jelenik meg minden hónapban, hogy mellettük nem jut időm az általam kedvelt, de a világhírt még el nem ért együttesek és előadók szemmel tartására. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy rendre lemaradok az új lemezeikről, és ami legalább ennyire elszomorító, az esetleges környékbeli fellépésekről. Két hete szembesültem azzal a ténnyel, hogy az osztrák Federspielnek tavaly májusban jött ki a soron következő albuma, a mostani ajánlóm főszereplője, a Minyo Crusaders pedig már két éve kiadta a második stúdióalbumát – és mindegyik elkerülte a figyelmemet. Egyelőre fogalmam sincs, miként tudom a jövőben elkerülni a hasonló eseteket.
Egy biztos, folytatódik az a keresztes hadjárat, amit a japán Minyo Crusaders együttes évek óta folytat. A céljuk nem egy konkrét város vagy ország meghódítása, hanem a hagyományos japán népdalok (min'yō) ötvözése latinos ritmusokkal, hangszerekkel, és az így megalkotott világzene globális népszerűsítése. Sok-sok év eltelt már a megalakulásuk óta, de az igazi áttörést a 2019-es Echoes Of Japan album hozta meg számukra (erről bővebben itt írtam). Majd két évre rá jött egy koncertlemez (Live at Le Guess Who? – ajánlóm erre), meg turnék szerte a nagyvilágban, és persze fesztiválok. 2023-ban pedig kijött ez a korong.
A lényeg semmit sem változott, még mindig a japán népzenét és latin zenét gyúrják egybe. Dél-Amerikából jön a ritmusszekció, és fúvósok, az énekesek meg Japánból – a többiek pedig mindenhol jól érzik magukat (a cikk végi első klip mutatja mit is jelent ez a gyarkorlatban). Az albumindító „Sado Okesa” például nekem inkább jazzes, mintsem bármi más, tele improvizációval, variálással.
A kedvenceim közé tartozik a „Kiso Bushi”, mert ebben a női éneket helyezték előtérbe, a hangszeres kíséret kényelmes lustasággal játszik a háttérben, amely állapotot csak időnként tör meg egy-egy szóló. A hangulat akkor sem változik meg, amikor hosszabb ideig csak a hangszereket halljuk. Azt nem tudom, hogy mennyire dolgozták át az eredetit, de hogy teljesen mást csináltak belőle, abban biztos vagyok.
Ennyi elég is a pihenésből, utána rögtön egy gyorsabb, latinos lüktetésű nóta következik (Kaigara Bushi), amiben az együttes frontembere, Freddy Tsukamoto énekel. Az ő orgánuma, előadásmódja még mindig a legnagyobb erőssége a társulatnak, van benne erő, bársonyosság, természetesség, úgy prezentálja ezeket a régi énekstílusokat, hogy azok döccenő nélkül illeszkednek a latin muzsikához.
A harmadik favoritként az albumzáró „Soran Bushi”-t nevezem meg, részben azért mert ehhez klip is készült (lásd a cikk végén), illetve az ének miatt, aminek ezúttal szerves részét alkotja a háttérvokál. A tempó itt is gyors, igazi táncra csábító darab, amiben a fúvósok és az ütőhangszeres részleg megmutatja, mire képesek. Nagyjából az első harmad végén tempót váltunk, lelassulunk – közben megmarad a lüktetés –, majd az utolsó harmadban fokozatosan gyorsulunk, hogy aztán hirtelen véget érjen a mulatság.
Azt sajnálom, hogy későn láttam meg az idei európai turnédátumokat, mert júliusban felléptek a Pohoda Fesztiválon, és mivel Trencsén nincs annyira messze, csak szervezés kérdése lett volna a jelenlét. Így róluk már megint lemaradtam, pedig ez a zene és a hozzá tartozó körítés (maszkok és egyebek) miatt biztos feledhetetlen koncertélményben lett volna részem.
Meghallgatásra ajánlott számok: Kiso Bushi, Kaigara Bushi, Soran Bushi
2023-ben megjelent album (Universal Music Japan)
Weboldal: https://www.minyocrusaders.com/
Előadók:
フレディ塚本 (Freddy Tsukamoto) – ének
田中克海 (Katsumi Tanaka) – gitár
Moe – billentyűs
Sonoo – timbales
小林ムツミ (Mutsumi Kobayashi) – bongó, ütőhangszerek
Irochi – konga
大沢広一郎 (Koichiro Osawa) – szoprán és alt szaxofon
Közreműködők:
竹ノ子みどり (Midori Takenoko) – ének [A2, B3] / háttérvokál (Ohayashi)
野口 "peach" 勇介 (Yusuke "Peach" Noguchi) – trombita
湯浅佳代子 (Kayoko Yuasa) – harsona
藤野"デジ"俊雄 (Toshio "Digi" Fujino) – basszusgitár
ちゃんゆか (Chan Yuka) – háttérvokál (Ohayashi)
小関一馬 (Kazuma Koseki) - zongora
A lemezen elhangzó számok listája:
1.佐渡おけさ(新潟県)Sado Okesa
2.広島木遣り音頭(広島県)Hiroshima Kiyari Ondo
3.ハイヤ節(熊本県、鹿児島県)Haiya Bushi
4.南部俵積み唄(青森県)Nanbu Tawarazumi Uta
5.大漁唄い込み(宮城県)Tairyo Utaikomi
6.木曽節(長野県)Kiso Bushi
7.貝殻節(鳥取県)Kaigara Bushi
8.金毘羅船々(香川県)Konpira Fune Fune
9.ソーラン節(北海道)Soran Bushi