Főkép

A lassan hét hete tartó megfázás, vagy csak az annak szövődményeként megmaradt köhögés sikeresen elválasztott a cikkírástól, és az időközben összegyűlt lemezek egy részére csak rövidített formában kerítek sort.

 

Tyva Kyzy: Songs of life

 

Akik rendszeresen olvassák a rovatot, azok jól tudják, mennyire szeretem a mongol torokéneklést, hiszen rendszeresen méltatok ilyen lemezeket. Dacára a kíváncsiságomnak, még mindig vannak olyan jelentősnek tekinthető együttesek, akikről nem hallottam korábban. Ezek közé tartozik a tuvai Tyva Kyzy, akik több mint huszonöt éve zenélnek, és ez idő alatt a világ számos országában fellépek.

 

Pár év kihagyás után tavaly decemberben jelent meg az új lemezük, ami gyakorlatilag az első hallásra elvarázsolt sokszínűségével. Már azon meglepődtem, hogy kizárólag hölgyek játszanak, énekelnek az együttesben. Ugye tudjuk jól, hogy régen egyenesen tilos volt a nők számára a torokéneklés, és még manapság sem gyakori a gyengébbik nem felbukkanása a mikrofon mögött. További plusz pontot jelent, hogy többféle torokéneklési technikát használnak (például khöömei, kargyraa, sygyt), ami szintén nem jellemző az ilyen stílusban alkotó társulatokra. Ha mindez nem lenne elég, akkor hangszerek terén sem fukarkodtak, különféle vonós (például morin khuur, igil) és ütőhangszereken kívül olyan ritkaságok is felbukkannak náluk, mint a doromb.

 

Elismerem, ez a lemez sokkal inkább tekinthető népzenének, mintsem világzenének, viszont különlegessége, egyedisége okán itt a helye a rovatban. Nekem az egész album tetszik, de ha bármit ki kell emelnem, akkor a gyors tempójú „Ugbamainy” című nótát említem elsőként. Másodikként a kínai(?) hatást mutató „Oorushkum daglarymda” kerül fel a listámra, amit szorosan követ a „Erzinimni by Aidysmaa”, a hátborzongató szépsége miatt.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Ugbamainy, Erzinimni by Aidysmaa

2023-ban megjelent album (Szerzői)

Weboldal: https://www.facebook.com/TyvaKyzy?locale=ky_KG

 

 

 

Orkestar Kriminal: Originali

 

A harmadik meghallgatás után sem tudtam teljes mértékben megbékélni ezzel a zenével, ezért még több időt szántam már, mire úgy éreztem, most már tudom hova helyezni ezt a kanadai csapatot. Az csak a dolgok végletekig történő leegyszerűsítése lenne, ha csupán klezmer bandának titulálnám őket, mivel itt ennél jóval többről van szó. Kezdem azzal, hogy ez egy koncept album, amit a „bűnösöknek” szenteltek, de az ő értelmezésükben nem mindig a valódi gonosztevők kerülnek börtönbe. Náluk ez nem számít különlegességnek, hiszen pályafutásuk alatt nagyon sok ilyen tematikájú dalt írtak vagy formáltak át saját képükre.

 

Gyakorlatig az egész világról válogattak dalokat, ezért az alap klezmeren kívül számos stílus is felbukkan ezekben a dalokban. Cseppet sem meglepő módon a mexikói munkások kálváriájáról szóló „Sin Miedo” számban mexikói dallamokat találunk. Vagy ott van a „Shaapit Heera”, ami annyira messze van a klezmertől, amennyire csak lehet. A közel-kelet sem hiányzik a palettáról, a „Wardatun Li Ajlin Qalbin Mansiyin” ebből a szempontból érdekes keverék, hiszen megőrizték a klezmer alapokat. De van itt német (Az es vert mir shver), görög (Flash) és balkáni (Sarajevski Vukovi) ihletésű dal szóval tényleg az egész világból gyűjtötték az alapanyagot. A sokféle hangulatot tovább erősíti, hogy Giselle Claudia Webber úgy nagyjából kilenc nyelven énekel.

 

Egy pillanatig sem állítom, hogy az Originali album egyszerű hallgatnivaló lenne, de a szememben pont ez az előnye, illetve nagyon jó érzés, ahogy egymás után sorjáznak az ismerős, vagy épp ellenkezőleg, ismeretlen zenei hatásokat felmutató szerzemények, helyenként punkos attitűddel (Sarajevski Vukovi).

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Sarajevski Vukovi, Flash, Sin Miedo

2024-ben megjelent album (CPL-Music)

Weboldal: https://orkestar-kriminal.com/