Beszámoló: Avishai Cohen Trio – Művészetek Palotája, 2021. december 08.
Írta: Németh Attila | 2021. 12. 10.
Avishai Cohen új szintre emelte trióját az azerbajdzsáni Elchin Shirinovval zongorán és az izraeli Roni Kaspival dobokon. A dallamos, keleti motívumokkal átszőtt muzsika ugyanis ha lehet még melodikusabbá és ritmikailag még kifinomultabbá vált Shirinov zongorajátékának és Kaspi dobolásának köszönhetően, amit Cohen extenzív formákkal ötvöz. Az így, Cohen trióképének saját hagyományain belül megújuló nyelv pedig egy összetettebb zenei világot tár fel, a korábbi, zártabb és páratlan ritmusok miatt fragmentált hatást keltő, repetitíven ritmikus kompozíciókkal szemben.
Az új szerkezeteknek természetesen a régi konstrukciók is integráns részei, de az expanzív és nyitott zenei struktúrák nagyobb ívű improvizációknak adnak teret, amelyet együttesen, páratlan impulzussal járnak be. Shirinov, a Dohány utcai Zsinagógában 2018-ban adott koncert óta hatalmas utat tett meg és vált virtuóz billentyűsből a jelen egyik legfontosabb zongoristájává. A robbanékony dinamikával párosult lágy játék, a hihetetlen ritmikai érzékkel ötvözött harmóniák és az egészen kifinomult dallamvezetések Cohen bármelyik eddigi zongoristájáról elmondható – ami persze alapvetően abból a tényből fakad, hogy Cohen mindig csak a legjobbakkal muzsikál –, de ezek mindegyikét Shirinov egyszerre és külön-külön is képes mind a saját hangszerének, mind pedig a társak pulzusával olyan harmonikusan ötvözni, ami egészen egyedülálló élményt nyújt és ami minden komplexitása ellenére is természetesen szól és egyszerűen csak nagyon jó hallgatni.
Ehhez persze kell egy olyan dobos is, mint Kaspi. Shai Maestro, Cohen egy korábbi partnerének őszi budapesti fellépése kapcsán már szóba került a Gregory Hutchison által felejthetetlenül illusztrált Ride Cymbal, „kutyasétáltató" használata, amit csak azért említek meg ismét, mert Kaspi úgy használja a cintányért, hogy egyszer sem viszi el a kutyát otthonról; vagy az allegóriát félretéve: egészen eredetien. Kaspi hallhatóan a jazz dobolás tradíciójának tudatában, mégis inkább arra reflektálva alkot. Teljesen kiszámíthatatlan hogyan fog ritmizálni egy ismert vagy ismerősnek hangzó új darabot, nyilván a már örökzöldeknek számító, a koncert ráadásaiban felhangzó „Remembering” vagy „Seven Seas” témáknál a legszembeötlőbb a korábbiaktól való eltérés. De Kaspi az egész este során rendkívül izgalmas.
A Mester pedig egyszerűen jól érzi magát középen és pazarabbnál pazarabb szólókkal vagy kíséretekkel kápráztat el mindannyiunkat az impulzívan kreatív személyiségéből fakadó játékával.
Úgy repült el ez a két óra a Müpában, hogy észre sem vettük az idő múlását, mert Cohen új triójának akár monológként is hallgatható dialógusai annyira tisztán és folyékonyan követték egymást, hogy bár idegen nyelven beszéltek, mégis mindent értettünk, amelynek öröme egy megbonthatatlan és egységes jelen pillanatba helyezett minket.
Előadók:
Avishai Cohen – nagybőgő
Elchin Shirinov – zongora
Roni Kaspi – dobok