Főkép

Rhiannon Giddens kétségtelenül fontos szereplője az észak-amerikai (nép)zenének, mi több, kellőképpen nyughatatlan természet, így a jelek szerint számára teljesen természetes, ha a legkülönfélébb projektekben, alkalmi zenésztársakkal muzsikál együtt. Idén februárban jelent meg ez a lemez, amelynek tudtom szerint ő volt az ötletgazdája, ő kérte fel a többieket a közös zenélésre, és Dirk Powell mellett a produceri munkából is kivette a részét. Vele korábban a Carolina Chocolate Drops tagjaként, majd a szólóban kiadott Freedom Highway album alkalmával, aztán a Kronos Quartet társaságában rögzített Folk Songs album kapcsán „találkoztam”.

 

Most arra vállalkozott, hogy a meghívott három társ (Leyla McCalla, Allison Russell, Amythyst Kiah) segítségével megemlékezzen azokról a többnyire afro-amerikai nőkről, akik a 17-19. században éltek az országban, és szenvedő alanyai voltak a rabszolgaságnak, a nők elnyomásának. Azt ugyan nem tudom, mennyire van a háttérben politikai indíttatás, vagy csupán most érezték úgy a kiadónál, hogy időszerű egy társadalmilag érzékeny témát érintő album megjelentetése – ez talán nálunk, magyar nyelvterületen annyira nem is fontos. Bár úgy gondolom, az üzenet, miszerint minden korban szükség van arra, hogy az egyszerű emberek kiálljanak az igazukért, harcoljanak az igazságtalanság, az elnyomás bármilyen formája ellen, szóval ez kortalan és fontos.

 

Ők négyen teljesen más irányból érkeztek, és egyedül a bendzsó szeretete és használata közös bennük. Amythyst Kiah country-bules énekes Tennessee-ből jött, Tracy Chapman-szerű, annál szerintem erőteljesebb hanggal megáldva. Leyla McCalla korábban szintén a Carolina Chocolate Drops tagja volt, azóta szólókarrierbe kezdet, lemezei gyakran szerepelnek a világzenei slágerlistákon, politikus dalai korunk problémáival foglalkoznak. Allison Russell Kanadából érkezett, és meglepően sokféle hangszeren játszik (nekem az ő hangja tetszik a legjobban, persze csak Rhiannon Giddens után).

 

A lemezen hallható tizenhárom dal többsége saját szerzemény, amit a résztvevők valamelyike jegyez. Ennek köszönhetően nincs idő unatkozni, az eltérő hangulatok csak felerősítik a kompozíciók változatosságát. Az Amythyst Kiah szerezte „Black Myself” egyszerre déli, soul és rock. Rhiannon Giddens bendzsója szinte szárnyal a „Better Git Yer Learnin” alatt, amiről egyébként meg nem mondtam volna, hogy az eredeti dallamot 1855-ben jegyezték le első ízben. Érzelmileg legjobban a „Mama’s Cryin’ Long” érintett meg, ebben csak ének, taps és ütőhangszert alkalmaztak, Giddens előénekel, a kórus meg szomorú visszhangként válaszol neki. De legalább ennyire erőteljes a „Slave Driver”, pedig ott sem vitték túlzásba a hangszerelést. Aztán van itt még country, echte folk, megidéződik a reggae – tényleg a lehető legtöbbet hozták ki az eredeti koncepcióból. Mert maguk a dalok által elmesélt történetek lehet, nem működnének albumszinten, hiába szorítják össze a hallgató szívét, azonban a zenének köszönhetően, amit ők négyen (valamin Powell) írtak, elképesztő hatással bírnak.

 

A Songs of Our Native Daughters album egyszerre példa az amerikai folkzene életrevalóságára és a négy énekesnő képességeire, akik kihasználva egyéni erősségeiket egy remek albummal ajándékoztak meg.

 

Mindenkit arra bátorítok – a lemez meghallgatásán kívül –, hogy olvassa el a bookletet, ami innen letölthető, mert megtudható belőle minden szám története, valamint a dalszövegeket is tartalmazza angolul.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Black Myself, Slave Driver, Mama's Cryin' Long

2019-ben megjelent album (Smithsonian Folkways)

Az együttes weboldala: https://folkways.si.edu/songs-of-our-native-daughters

 

 

 

A zenekar tagjai:

Rhiannon Giddens – ének, bendzsó, hegedű

Leyla McCalla – ének, cselló, gitár

Allison Russell – ének, bendzsó, klarinét, ütőhangszerek

Amythyst Kiah – ének, gitár

 

Közreműködők:

Jamie Dick – dob, ütőhangszerek

Dirk Powell – elektromos gitár, harmonika, mandolin

Jason Sypher – basszus

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Black Myself
  2. Moon Meets the Sun
  3. Barbados
  4. Quasheba, Quasheba
  5. I Knew I Could Fly
  6. Polly Ann's Hammer
  7. Mama's Cryin' Long
  8. Slave Driver
  9. Better Git Yer Learnin'
  10. Lavi Difisil
  11. Blood and Bones
  12. Music and Joy
  13. You're Not Alone