Beleolvasó - Francesca Rigotti: Torkosság
Írta: ekultura.hu | 2013. 06. 07.
Fülszöveg:
Kevélység, fösvénység, bujaság, irigység, torkosság, harag, jóra való restség - ez a hét kifejezés a bűnök egész univerzumát foglalja össze. A hét főbűnre az ókori világba a gonosz megtestesüléseként tekintettek, a zsidó-keresztény kultúrkörben pedig az erkölcstelenség megfékezésének egyik főpilléreként kapott kiemelt szerepet.
Mit mondanak ezek a kifejezések napjainkban? Mi maradt meg egykori végzetes és veszedelmes természetükből? Vajon szerepet kapnak-e korunk társadalmában is, vagy netán már elavultnak számítanak egy olyan világban, ahol „minden elmegy”, ahol már minden határt megszegtünk. Feleleveníthetők és újraértelmezhetők, netán beépíthetők a pszichológiába és a pszichoanalitikus terápiákba?
Egy biztos: vétekről és bűnről lehet időszerűen beszélni. Ebben az új sorozatban hét tudós kutat az újabb válaszok után. A főbűnöket egészen szokatlan, mai szemlélettel vizsgálják, amely már távol áll attól a vallásos hagyománytól, amelyben eredetileg megformálódtak. Korszerűen, inkább kiállhatatlan szenvedélyként értelmezik őket. A hozzájuk való viszony az emberiség azon képességét fejezi ki, amellyel különbséget tesz jó és rossz között.
Részlet a könyvből:
Enni és megismerni
A zsidó teremtésmítosz elején a kígyó, mely „ravaszabb volt a föld minden állatánál, amit az Úristen teremtett”, megkísértette az asszonyt (Ter 3, 1). A kígyó elmagyarázta neki, hogy azon a napon, mikor ő és a társa esznek annak a fának a gyümölcséből, amely a kert közepén áll, „szemetek felnyílik, és olyanok lesztek, mint az istenek, akik ismerik a jót és a rosszat” (Ter 3, 5). Megízlelni az igazságot, megkóstolni a tudást, ez hát a jövő, amit a kígyó Éva szeme elé tár, és amit Éva azonnal elfogad: „vett tehát gyümölcséből, és evett belőle”. Aztán adott belőle Ádámnak is, aki vele volt. Osztoztak a vállalkozás következményében, az isteni átokban, és a megismerésben is. Attól a pillanattól kezdve Isten kénytelen volt belátni, hogy „az ember olyan lett, mint egy közülünk, ismer jót és rosszat”. Olyan, mint mi, unux ex nobis, ahogy a Vulgata írja. Kik közül egy? Közülünk, istenek közül? És hol az egyistenhit? De hagyjuk a vitát az egyistenhit és a sokistenhit között, és térjünk vissza problémánkhoz, a tudáshoz, mint az étel iránti vágyhoz.
Széles körben elterjedt vélemény volt a középkori kereszténység körében, hogy a vágynak van egy normális, a megengedett határokon belüli formája, és egy bűnös, rendetlen, féktelen megjelenése. A szellemi és a testi étvágy közötti párhuzam legnagyobb teoretikusa Dante. Az ő világrendjében az összes ember helye a szerint van kijelölve, mennyire munkál benne az isteni szeretet ereje. Ez a szeretet az Istennel való egyesülésre ösztönzi az embert éppúgy, mint az étvágy az evésre. Az embernek természetes vágya a tudás elnyerése. Dante Vendégség című művének első szavai megegyeznek Arisztotelész Metafizikájának kezdetével: „Minden ember természeténél fogva vágyik a tudásra”. Ez a vágy hasonlít az étel iránti vágyra, ahogy a vágynak, hogy szomjunkat oltsuk az isteni tudás forrásában, megfelel a testi szomjúság, melyet vízzel csillapíthatunk. Az igazság oltja a szomjat, az igazság jóllakat.
„Látom, hogy elménk sohse tud pihenni, ha az igazság nem világosítja, melynek gyümölcsét egyetlen Fa termi.”
(Paradicsom. IV. 124-126. Ford. Babits Mihály)
Az igazság tehát oltja a szomjat, és a tudás ünneppé teszi egy napunkat, ha lelkünk gyomrában véget ér a tudatlanság bőjtje - ezek Nagy Szent Gergely szavai a Moralia. Bibliakommentár Jób könyvéhez (I. 44) című művében. (Scientia in die suo convivium parat: quia in ventre mentis ignorantie jejunium superat.)
A nyelv bűne
Mindennapi nyelvünkben széles körben meggyökeresedett metafora a megismerést az ennivaló megemésztéséhez hasonlítani. Ezt a jelenséget volt alkalmam alaposabban megvizsgálni A filozófia a konyhában (La filosofía in cucina) című könyvemben. A mértéktelenséget illetően azonban nem érvényes ez a hasonlóság: a túlzott tudásvágyat sosem ítélték hibának vagy bűnnek. Annál inkább elítélik a túl sok beszédet. „Burjánzik ott a beszéd, ahol az étel bőséges” - mennydörög ennek az általunk már ismert szokásnak az ostorozója, Giovanni Climaco. Ez bizony így van, mert ez lehetett Isten elgondolása is — paradox módon ugyanazok a szervek, melyek az étel emésztésére szolgálnak - a száj, a fogak és a nyelv - kellenek a beszédhez is. „Mi másért adta Isten ugyanazokat a szerveket az ízek élvezetére és a beszédre, ha nem azért, hogy megértsd, minden beszélgetésnek tartalmaznia kell a bölcsesség sóját?” (Robert Grosseteste)
Jóban és rosszban, mértékletességben és túlzásban, a villa és a toll, a nyelv és a szavak nélkülözhetetlen eszközei a gurmand-nak, a torkosnak, a falánknak. Amikor az önmegtartóztatás szükségességéről, a mérték és a mértékletesség erényéről beszél, már Aquinói Szent Tamás is a falánkság végső következményeként mutatja be a bőbeszédűséget. A mértéktelenség az étkezésben maga után vonja a mértéktelen locsogást. Mindkét bűnnek a száj az otthona, nincs különbség a túl sok étel és a túl sok beszéd között. Már elődje, Nagy Szent Gergely is megjegyezte, hogy a lakomákon a test a torkosság élvezetének adja át magát, míg a szív valami érthetetlen örömöt érez. Ez olvasható a Sirák fiának könyvében is (32, 6-9), arra buzdítva a lakomák résztvevőit, hogy élvezzék ki az ünnepi eseményt, de ne kövessenek el bűnt szavaikkal: „Szórakozz még ... de gőgös szót ejtve ne keveredj bűnbe.” (32, 12)
A falánkok - tanítanak a középkori prédikátorok - túl sok időt vesztegetnek a fecsegésre és ocsmány veszekedésre, beképzeltek és megvesztegethetők, talpnyalók és mindig készek kigúnyolni másokat. Mintha csak a görög komédiák hiú és fecsegő szakácsait látnánk viszont. Vétkeznek a nyelvükkel, hazudva, meghamisítva az igazságot. A torkosság bűnéből fakad a sok hamis alku, be nem tartott ígéret, füstbe ment fogadkozás, meg a hazárdjátékok is, mint a kockajáték.
Ezekben a prédikációkban a torkosságot az istenkáromlással is kapcsolatba hozzák, sőt, még a boszorkánysággal és a sátánimádással is. (!) Még mindig a száj bűneinél tartunk, tehát a torkosságnál és a bűnös beszédnél. Aki istenkáromló szavakat ejt ki, az perverz módon használja a nyelvét, az megsérti a szavak örök igazságát. Együtt látjuk itt a keresztény logikaközpontúságot és azt, milyen nagy értéket tulajdonít az egyház az isteni tanításnak. Néhány szakasz következik Máté evangéliumából, ahol a tettek és a kiejtett szavak közötti kapcsolatról szól:
„Viperák fajzata!” (kiáltott Jézus a farizeusokra, azokhoz az állatokhoz hasonlítva őket, kiknek kétágú nyelvük van). „Hogy beszélhetnétek jót, mikor gonoszak vagytok? A száj ugyanis a szív bőségéből szól. A jó ember jó kincséből jót hoz elő, a rossz ember rossz kincséből rosszat hoz elő`„ (12, 34-35).
„A szívből törnek elő a gonosz gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a lopás, a hamis tanúság, a káromlás. Ezek szennyezik be az embert” (15, 19-20).
Az emberi szív állapota tehát a nyelv közvetítésével nyilvánvalóvá válik, a szavak tehát, éppúgy, mint a tettek, megítélhetők és elítélhetők.
„Nem értitek, hogy ami a szájba kerül, a gyomorba jut, onnan meg a félreeső helyre? Az ellenben, ami elhagyja a szájat, a szívből származik, s ez az, ami beszennyezi az embert” (15, 17-18).
A lényeg az, hogy az evés ténye, vagy az, hogy tiszta vagy mosdatlan kézzel eszünk-e, önmagában nem tekinthető rossznak. Az evés oka azonban lehet rossz – már tudjuk - a szív vágyától függően. Erről szólnak azok a fejezetek, amelyek meggyőzően bizonyítják a helyes evés, a helyes beszéd és az igaz hit közötti kapcsolatot.
Egyetlen hatásos fegyver van a torkosság alattomos bűne ellen: a csend az asztalnál. A csend jó megfelelője lehet a szexuális önmegtartóztatásnak, de a torkosság esetében lehetetlen a teljes megtartóztatás. Le lehet élni az életünket teljes hallgatásban éppúgy, ahogy teljes szüzességben is (bár egyik sem túl kellemes), de az abszolút koplalás lehetetlenség.
Szent Benedek a 6. században fogalmazta meg Reguláját azért, hogy a legapróbb részletekig megszervezze a bencés szerzetesek életét. A 38. fejezetben előírja, hogy „az asztalnál a legnagyobb csend legyen, hogy ott senkinek suttogását vagy szavát ne lehessen hallani, csak a felolvasóét”. A felolvasó szájában (aki előzőleg kapott egy kis kevert bort, hogy derekasan eleget tehessen feladatának) csak szavak lehetnek, hallgatóságának szájában pedig csak étel, ily módon kizárva a két dolog összekeveredését. A Regula sok helyen magasztalja a szótlanságot: a hallgatás csökkenti a lehetőségét „a nyelvvel való vétkezésnek”. A 6. fejezetet a hallgatás szeretetének szentelte: „ahol sok a beszéd, nem marad el a bűn” (Péld 10, 19), meg „a nyelvnek hatalmában van az élet és a halál” (Péld 18, 21). A Biblia olvasása legyen a szerzetes igazi eledele, ami megakadályozza a hallgatóságot az esetleges vétkezésben. „Eszköz, mely csökkenti a haszontalan beszédet” - olvasható Carla Casagrande és Silvana Vecchio A nyelv bűnei című művében. „A csend az asztalnál az egyetlen hatásos fegyver a nyelv legalattomosabb vétke, a hízelgés ellen.”
Egy meglepő észrevétel: a torkosságnak szentelt számtalan iromány egyikében sem ítélik el azt, ha étkezés közben az ember az ételekről beszél. A baj mindig csak az, hogy túl sokat beszélnek, hogy fölöslegesen és értelmetlenül locsognak-fecsegnek, és főleg, ha közönséges, trágár stílusban folyik a társalgás, ha pikáns történeteket vagy ocsmány vicceket mesélnek az asztalnál. A bűnök egyik modern kori kutatója, Giovanni Ventimiglia „filozófiai konzultációs” könyvecskéjében (Bűnök. Gyakorlatok házi használatra) a bűnösöket próbálja jellemezni, elemezve a tüneteiket. Ő vezette be a „ételről beszélni” szimptómát, mint ami nagyon is jellemző a torkosokra. Ha föl akarod ismerni egy családi ebédnél a falánkokat, kérdezgesd őket - ajánlja Ventimiglia. „Ki az, aki másról se tud beszélni, csak ételekről, borokról, éttermekről, jellegzetes kisvendéglőkről? Ki az, aki úgy beszél az ételekről, mintha ma ehetne utoljára? Ki szenteli az egész ebédidejét arra, hogy ételekről beszéljen, pukkadásig tömve magát testileg és lelkileg is ennivalóval?”
A Kiadó engedélyével.