Alberto Canagueral – Susana Sieiro – Réfi Zsuzsanna: Jacques Offenbach: Hoffmann meséi
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 10. 08.

Nem véletlenül jutott eszembe épp az orosz komponista, hiszen az ő Diótörője ugyanannak az E. T. A. Hoffmann-nak a meséjét dolgozza fel, aki Offenbach utolsó, befejezetlenül maradt operájának hőse és ihletője is. A fantasztikum egyik nagyatyja kétségtelenül olyan történetekkel szolgálhatott, amelyek rendkívüli mértékben megmozgatták a 19. századi polgárok csapongó képzeletét, ugyanakkor olyan köznapi – és nyilvánvalóan megunhatatlan – témákkal keverték a valóságtól elrugaszkodott egzotikumot, mint a férfi és nő közötti kapcsolat. A Hoffman operájának alapjaként szolgáló darabhoz pontosan ilyen elbeszéléseket alakított színpadi művé Jules Paul Barbier és Michel Florentin Carré.
A cselekményről és az opera keletkezés- és fogadtatástörténetéről szokás szerint részletesen olvashatunk az eltalált illusztrációkkal és idézetekkel teli kötetben, melyből azt is megtudhatja, aki esetleg korábban nem jött még tisztába ezzel, hogy a franciás keresztnév ellenére Offenbach német származású komponista volt, és így nem véletlen, hogy zenéje sokban rokon például Johann Strausséval is. Ugyanakkor a zenetörténetben jártasabb hallgatók hasonlóságokat fedezhetnek fel Offenbach művészete és a 17. század második felében divatos comédie-ballet, a Lully és Charpentier, valamint Moliere neve által fémjelzett, sajátosan francia zenés vígjáték bizonyos elemei között. Azaz a Párizsban letelepedett idegen tökéletesen képes volt beépíteni saját művészetébe az őt befogadó ország hagyományait.
Az operának a mellékleten hallható felvétele – melyről azt is megtudhatjuk, hogy az Offenbach idő előtti halála miatt kényszerűen megszületett számos változat közül melyiket is élvezhetjük épp – a nagy nevekkel teli szereplőgárda ellenére megmutatja a 20. századi operaéneklés tipikus hibáit is. II. felvonásbeli kettősükben Agnes Baltsa és Claire Powell például olyannyira elragadtatja magát művészileg, hogy képtelenek ritmusban maradni, így rapszodikus tempóvételű énekük mellett folyamatosan szétesik a zene, és ezt még hangjuk szépsége sem képes ellensúlyozni. Jómagam ki is hagytam volna a duettet a lemezről, ha nem épp ez lenne az opera leghíresebb része, a Barcarola. A felvételen ennek ellenére számtalan kiemelkedő teljesítményt is hallhatunk, mindenekelőtt a címszerepet alakító Plácido Domingóét, de sok más mellett Luciana Serra és Geraint Evans számai is emlékezetesek, a Georges Pretre dirigálta zenekar pedig kifejezetten csodálatosan szólaltatja meg a darabot, és ezt leginkább a tisztán hangszeres passzusokban figyelhetjük meg.
Opera vagy operett, nem számít, hova soroljuk Offenbach utolsó dalművét. A Hoffmann meséi csupa fülbemászó dallamból felépített, nagyszerű mű, amely látszólagos könnyedsége ellenére valójában komoly zeneszerzői teljesítmény, és nem vitatható a helye a műfaj legkiválóbb alkotásai között.
A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Előjáték – Prélude
2. Nyitókar – Glou, glou, glou! Je suis la biere
3. Lindorf áriája az Előjátékból – Dans les rôles d’amoureux langoureux
4. Recitativo – Deux heures devant moi!
5. A diákok érkezése – Drig, drig, drig, maître Luther!
6. Kleinzack-legenda – Il était une fois a la cour d’Eisenach!
7. Az I. felvonás előjátéka – Entr’acte
8. Hoffmann áriája és jelenet az I. felvonásból – Allons! courage et confiance
9. Miklós áriája az I. felvonásból – Une poupé aux yeux d’émail
10. Coppélius áriája – Je me nomme Coppélius
11. Olympia áriája – Les oiseaux dans la charmille
12. Hoffmann áriája az I. felvonásból – Ah vivre deux
13. Az I. felvonás fináléja – Voici les valseurs!
14. Barcarola – Belle nuit, ô nuit d’amour
15. Hoffmann áriája a II. felvonásból – Amis, l’amour tendre et reveur
16. Gyűrűária – Scintille, diamant
17. Giulietta és Hoffmann kettőse – Malheureux, tu ne comprends donc pas
18. Hetes – Hélas! mon cour s’égare encore!
19. Antónia románca – Elle a fui, la tourterelle
20. Ferenc áriája – Jour et nuit je me mets en quatre
21. Hoffmann és Antónia kettőse – C’est une chanson d’amour
22. Hoffmann és Antónia kettőse – J’ai le bonheur dans l’âme!
23. Miracle, Antónia és Az anya hármasa
24. Az opera fináléja – Hoffmann! Hoffmann!
Előadók:
Plácido Domingo – tenor (Hoffmann)
Luciana Serra – szoprán (Olympia)
Agnes Baltsa – szoprán (Giulietta)
Ileana Cotrubaş – szoprán (Antónia)
Deanne Bergsma – szoprán (Stella)
Robert Lloyd – basszbariton (Lindorf)
Geraint Evans – basszbariton (Coppelius)
Siegmund Nimsgern – basszbariton (Dappertutto)
Nicola Ghiuselev – basszbariton (Miracle)
Claire Powell – mezzoszoprán (Miklós, Múzsa)
Paul Crook – tenor (Cochenille)
Francis Egerton – tenor (Pitichinaccio)
Bernard Dickerson – tenor (Ferenc)
Robin Leggate – tenor (Nathanael)
John Rawnsley – basszus (Hermann)
Eric Garrett – basszus (Luther)
Robert Tear – tenor (Spalanzani)
Philip Gelling – basszus (Schlemil)
Phyllis Cannan – szoprán (Antónia anyjának hangja)
Royal Opera House Chorus and Orchestra Covent Garden
George Pretre – karmester