Janet Evanovich: Két ravatal
Írta: Galgóczi Móni | 2011. 10. 20.
Stephanie Plum olasz-magyar származású, közel harminc éves, független, csinos, okos, öntudatos nő, akinek esze ágában sincs „rendes” munkát vállalni, inkább óvadék ellenében szabadlábon lévő vádlottak után kajtat - persze a maga kezdő, és bájosan esetlen módján, ami már önmagában is számtalan derültségre okot adó helyzet forrása lehet.
Joe Morelli rendőrnyomozó jóképű, tehetséges, határozott, nem kis mértékben hímsoviniszta pasas, aki hajt a fentebb említett hölgyeményre, de valamikor valamit nagyon elronthatott, mert Stephanie kézzel-lábbal tiltakozik ellene - legalábbis látszólag.
Amikor ezek ketten egyébként is megnehezítik egymás életét, „felbukkan” a színen egy bűnöző, akit mindketten keresnek. A szálak ekkor kezdenek alaposan összegubancolódni, és ha még nem lenne elég kócos az egész, ott van Stephanie nem mindennapi családja, valamint az az egy-két szokatlan szituáció, ami a megfelelően adagolt könnyedséggel, lazasággal, humorral, kissé felületet stílussal kiegészítve valami igazán szórakoztató történetet eredményez.
Mivel a regényben nem a kinyomozandó bűnügyön van a hangsúly, nem tekinthető bűnügyi regénynek; mint ahogy hiába nagyszerű a humora, mégsem paródia; ahogy csak korlátozott mértékben folyik benne vér, tehát nem horror; ahogy hiányzik belőle mindenféle tudományos-fantasztikus elem, következésképpen nem sci-fi; és végül, de nem utolsó sorban, ahogy nincsenek benne sárkányok és varázslók, tehát nem fantasy.
De akkor mi? Erre a kérdésre mindenkinek magának kell megadnia a választ.
Stílusában leginkább Vavyan Fable-hez tudnám hasonlítani, bár a rajongók valószínűleg álmukból felébresztve is fel tudnának sorolni legalább tucatnyi ellenérvet, különbséget, cáfolatot, vagy bármi ezzel egyenértékű dolgot. Hiába minden erőlködésük, a párhuzam nem maradhat észrevétlen. Sokan nem szeretik ezt a fajta felszínes műfajt, én azonban azokkal értek egyet, akik szerint az ilyen könnyed regények ideális olvasmányt jelentenek bárkinek, aki egy kis kikapcsolódásra vágyik, és közben nincs ellene kifogása, hogy a rekeszizmait is megdolgoztassa.
Joe Morelli rendőrnyomozó jóképű, tehetséges, határozott, nem kis mértékben hímsoviniszta pasas, aki hajt a fentebb említett hölgyeményre, de valamikor valamit nagyon elronthatott, mert Stephanie kézzel-lábbal tiltakozik ellene - legalábbis látszólag.
Amikor ezek ketten egyébként is megnehezítik egymás életét, „felbukkan” a színen egy bűnöző, akit mindketten keresnek. A szálak ekkor kezdenek alaposan összegubancolódni, és ha még nem lenne elég kócos az egész, ott van Stephanie nem mindennapi családja, valamint az az egy-két szokatlan szituáció, ami a megfelelően adagolt könnyedséggel, lazasággal, humorral, kissé felületet stílussal kiegészítve valami igazán szórakoztató történetet eredményez.
Mivel a regényben nem a kinyomozandó bűnügyön van a hangsúly, nem tekinthető bűnügyi regénynek; mint ahogy hiába nagyszerű a humora, mégsem paródia; ahogy csak korlátozott mértékben folyik benne vér, tehát nem horror; ahogy hiányzik belőle mindenféle tudományos-fantasztikus elem, következésképpen nem sci-fi; és végül, de nem utolsó sorban, ahogy nincsenek benne sárkányok és varázslók, tehát nem fantasy.
De akkor mi? Erre a kérdésre mindenkinek magának kell megadnia a választ.
Stílusában leginkább Vavyan Fable-hez tudnám hasonlítani, bár a rajongók valószínűleg álmukból felébresztve is fel tudnának sorolni legalább tucatnyi ellenérvet, különbséget, cáfolatot, vagy bármi ezzel egyenértékű dolgot. Hiába minden erőlködésük, a párhuzam nem maradhat észrevétlen. Sokan nem szeretik ezt a fajta felszínes műfajt, én azonban azokkal értek egyet, akik szerint az ilyen könnyed regények ideális olvasmányt jelentenek bárkinek, aki egy kis kikapcsolódásra vágyik, és közben nincs ellene kifogása, hogy a rekeszizmait is megdolgoztassa.