Christian Jacq: Milyen édes az élet a pálmafák árnyékában
Írta: Galamb Zoltán | 2007. 10. 08.

Mesék, melyeknek fantasztikuma valójában nem az istenségekben, csodákban, beigazolódott hiedelmekben keresendő, hanem az igazság, Máát valóságot meghazudtoló győzedelmeskedéseiben a romboló, káoszteremtő iszefet felett. Melyekben tehát a jó mindig elnyeri jutalmát, a gonosz pedig méltó büntetésben részesül.
Mondhatnánk, hogy egy sohasem volt világ teljességgel kitalált lenyomatát lelhetjük meg e történetekben és karcolatokban.
Ez ellen szól azonban a tény, hogy Jacq jó ismerője és csodálója az ősi egyiptomi kultúrának, melyet a rabszolgatartó, patriarchális görög-római kort megelőzően egyfajta aranykorként foghatunk fel, amikor még nem kérdőjeleződött meg alapjaiban a nemek egyenrangúsága, amikor a boldoguláshoz a harmónia és a jogkövetés, az elesettek megsegítése éppúgy hozzátartozott, akár a fáraó nem evilági hatalmának megkérdőjelezhetetlensége.
Különösen az olyan történetek töltenek el a letűnt korok iránti tisztelettel, a jó és gonosz harcát megjelenítő mítoszok és legendák világa utáni sóvárgással, mint „Az igazak boldogsága”, melyben az egyszerű oázislakó makacs kitartásával eléri, hogy a hajlíthatatlannak látszó miniszter fényt derítsen hatalmaskodó beosztottja túlkapásaira és becstelenségeire.
Ilyesmi mai modern, immár csak a látszatokra adó világunkban gyakorlatilag lehetetlen, de vigasztal a tudat, hogy egykor, Egyiptomban mindez még akár valóság is lehetett.
Éppily megszívlelendő (lehetne) „A tetőfedő” üzenete, melyben az építő furfanggal és jóságos könyörtelenséggel eléri, hogy a kompromisszumra képtelen politikai döntéshozók végül megegyezzenek.
Vagy a „Dzsedi, a varázsló és a nagy piramis titkos kamrái” című mesés novella, melyből kiderül, hogy a láthatatlan és a látható egyesítéséhez önmagában nem elegendő a fáraói akarat vagy a mágia, a henyélőket, élősködőket és nemtelenek is ki kell söpörni a hatalom palotáiból.
Azt pedig visszagondolva sehogy sem értem, miért is hökkentett meg először Jacq nyílt természetvédő attitűdje, ami többek között „Az utolsó majom” és „A kincs őre” kurta anti-utópiáiból, vagy épp a kötet címét adó rövid elbeszélésből kiviláglik.
Végtére is Egyiptom néhai nagysága nem kis mértékben a természettel fenntartott harmóniának, a növények, állatok és kövek, no meg a folyton helyüket változtató dűnék feltétlen tiszteletének volt köszönhető.
Egyiptom örök. Öröksége elpusztíthatatlan, hiába, hogy sohasem térhetünk vissza e valós vagy megálmodott aranykorba. A megtestesült istenek és az istenségként uralkodó fáraók emléke akkor is fennmarad - ha másként nem, mesékben, fantasztikus történetekben, vámpírhistóriákban -, amikor már sok mást rég elfeledtünk.
Hiszen Egyiptom kultúránk bölcsője volt, ebből az ősforrásból táplálkozott egykor Európa.
Christian Jacqnál többet pedig kevesen tettek azért, hogy ez a hagyomány ne csak eltorzított, átírt formában, hanem eredeti szellemiségében tündököljön, töltse meg életünket - ha csak rövid percekre is - némi szépséggel, megnyugvással és az ember jobbíthatóságában való reménykedéssel.
Tartalom:
A léptek ura
A titkok őre
Karnak fecskéi
Az aranybárka
A nagy rét
A tetőfedő
A szavazás
Az Isten hangja
Az utolsó majom
A kincs őre
Az égi tehén
A vendéglátó
Ramszesz még mindig él, Luxorban ebédel
A nők országa
Kleopátra, az alkimista
Istennő a fában
A délibáb
Az igazak boldogsága
A szakértő
Dzsedi, a varázsló és a nagy piramis kamrái
A fohászkodó
A Tamariszkuszok völgye