Patti Smith: Kölykök
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 09. 20.
![Főkép](https://ekultura.hu/uploads/9429.jpg)
Már az angol cím lefordíthatatlan, hiszen a Just Kids ugyanúgy értelmezhető „Egyszerű kölykök”-ként, mint „Még csak gyerekek”-ként, de a szókapcsolat láttán/hallatán gomolyogni kezdő asszociációfelhőbe beletartozik többek között az „Igazságos kölykök” és a „Just kidding” áttételén keresztül a „Csak viccel” is. Emellett a szigorúan tényszerű visszaemlékezés érzelmi telítettsége sem segít magában a műfaj-meghatározásban sem, a versek és fényképek beiktatásával pedig Patti Smith, ha talán ténylegesen nem lép is túl a konvenciók keretein, mégis erősen feszegeti azokat. Ugyanakkor végig minden elem szorosan kötődik a többihez, és a részletek egyszerre organikusan és logikusan bomlanak ki egymásból.
Megrázó és mai (magyar) szemmel szinte elképzelhetetlen, hogy két lényegében nincstelen kamasznak iszonyatos munkával végül sikerül elismertetnie a tehetségét, és feltornáznia magát a csúcsra, méghozzá nemcsak művészileg, hanem – bár csak viszonylagosan – társadalmi értelemben is. Mondhatnánk, hogy tipikus rags to riches, vagyis „amerikai álom”-történetet olvasunk, és ezzel nem is hazudnánk, épp csak kegyetlenül a valóságban (vagyis a kegyetlen valóságban) gyökerezik mindez, mialatt egyfajta Jim Jarmusch feelinget áraszt magából a szöveg képisége; méghozzá olyannyira, hogy szinte fekete fehérben, fájdalmas-felemelő lomhasággal cammognak lelki szemeink előtt a könyvben leírt események.
Közben „személyesen” vagy csak hatásuk/aurájuk révén felbukkannak a beat nemzedék jeles képviselői, akikkel a Chelsea Hotelben élt egy nagy fedél alatt a két saját útját kereső kölyök-művész, de rajtuk kívül is számos fontos személyiség jelenik meg Smith és Mapplethorpe élettörténetében Andy Warholtól az első vonalbeli sci-fi szerző Arthur C. Clarke-on és a rock and roll sztárnak is beillő drámaíró Sam Shepardon át Bruce Springsteenig. A gyújtópontban mégis mindvégig a mások számára többnyire megközelíthetetlen Robert Mapplethorpe marad, akit a magas művészet és a perverzió, az örök barátság és a homoszexualitás, a katolicizmus és a polgárpukkasztás között őrlődő kettős énje miatt eleve lehetetlen kívülállónak megérteni. Legfeljebb a művészete befogadható valamennyire, és ennek letisztultabb tükörképét vagy visszhangját fedezhetjük fel Patti Smith szavaiban.
Persze a szerző zenészi karrierjének indulása sem érdektelen, már csak azért sem, mivel Patti Smith 1998-ban az akkor még Pepsi Szigetnek nevezett fesztiválon nálunk is fellépett. Ám még ennél is fontosabb a kézzel fogható bizonyíték arra, hogy nem minden zenész műveletlen, drogos vagy meg nem értett zseni (esetleg ezek keveréke), hanem igenis léteznek művészileg érzékeny, több területen is újító kvázi-polihisztorok, akiket ugyan lehet nem kedvelni, de nem becsülni semmiképp sem szabad. De inkább nem szaporítom tovább a szót, tényleg szerencsésebb, ha mindenki maga olvassa el e visszaemlékezést, és maga dönti el, hogy mit tart értékesnek vagy tanulságosnak belőle. Valamit, ami elgondolkodtathatja vagy megérintheti, garantáltan találni fog.
Részlet a könyvből