FőképAz 1959. március 18-án, Párizsban született Luc Besson a francia mozi talán egyik legtehetségesebb alkotója rendezőként meglehetősen kevés filmet (Jeanne d’Arc - Az Orléans-i szűz; Az ötödik elem; Leon, a profi; Atlantisz; Nikita; A nagy kékség; Metró; Élethalálharc) jegyez, nevéhez sokkal inkább olyan filmek (A szállító 2.; Amerikai taxi; Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2.; Banlieue 13 - A bűnös negyed; Fék nélkül - Michel Vaillant; Ong-bak; Taxi 3; Tulipános Fanfan; Blanche, a bosszúálló angyal; A szállító; A sárkány csókja; Wasabi - Mar, mint a mustár; Yamakasi; Taxi 2; Taxi) kötődnek, amelyekben forgatókönyvíróként és/vagy producerként vett részt.

Első Amerikában készült moziját – amely valójában John Cassavetes 1980 őszén, a velencei Lido 39. filmbiennálén bemutatott Gloria című filmjének újragondolása – 2004-ben adták ki először eredeti, rendezői verzióban is, ami a moziban látotthoz képest sok mindenre magyarázatot ad, mindent jobban összefűz és megmagyaráz, emellett pedig megismerjük Leon múltját, aminek ismeretében sokkal árnyaltabb jellemképet alkothatunk róla.

A történet helyszíne a ’90-es éves New Yorkja, főszereplője az előbbiekben említett bérgyilkos, Leon (Jean Reno), akibe első látásra nem sok érzelem szorult, és azt is egy cserepes növény érdemelte ki (ami egyébként tekinthető önmaga szimbólumának is). Egészen addig, amíg a szomszédjában lakó családot brutálisan le nem mészárolják, és lányuk, Mathilda (Natalie Portman) nála nem keres menedéket.
A film a bérgyilkos és a kamaszlány különös kapcsolatáról szól, arról, ahogy Leon egyre jobban megnyílik, és kezd szinte lányaként tekinteni Mathildára, akiért bármire képes. Arról, hogyan változik át egy férfi, aki addig legközelebb egy féltve őrzött virághoz került. Luc Besson filmje megrendítő, provokatív, erőszakos, mégis érzékeny.

És egészen különleges légkör hatja át. Ami egyrészt maga a rendező, másrészt a képi világért felelős operatőr, Thierry Arbogast (A Macskanő; Bon voyage; Femme Fatale; A sárkány csókja; Bíbor folyók; Jeanne d`Arc - Az Orléans-i szűz; Terítéken a nő; Macska-jaj; Életem szerelme; Az ötödik elem; Rizsporos intrikák; Szerelmi fészek; Huszár a tetőn; Leon, a profi; Legkedvesebb évszakom; Tök jó, válnak az őseim!; Nikita; Széltörténet), harmadrészt pedig az egészhez elképesztően illeszkedő, lélekkel rendelkező zenéért felelős Eric Serra (Félix és Rose; Rollerball - Könyörtelen játék; Wasabi - Mar, mint a mustár; Jeanne d’Arc - Az Orléans-i szűz; Az ötödik elem; James Bond: Aranyszem; Leon, a profi; Atlantisz; Nikita; A nagy kékség; Metró; Élethalálharc) keze nyomát dicséri.

És akkor még nem beszéltünk a hihetetlen érzékkel összeválogatott szereplőkről, és az általuk nyújtott színészi alakításokról.
A látszólag lelketlen bérgyilkos alakját magára öltő, 1948. július 30-án, andalúziai emigránsok fiaként született Jean Reno (eredeti nevén Juan Moreno) (Farkasok birodalma; Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2.; Nagy zűr Korzikán; Pofa be!; Félix és Rose; Rollerball - Könyörtelen játék; Reszkess, Amerika!; Wasabi - Mar, mint a mustár; Bíbor folyók; Godzilla; Jöttünk, láttunk, visszamennénk II. (Időalagút); Ronin; Boszorkányszerelem; Sírba viszel; A Jaguár; Mission Impossible; Francia csók; Simlisek akcióban; Túl a felhőkön; Leon, a profi; Jöttünk, láttunk, visszamennénk; Marhakonzerv-akció; Nikita; A nagy kékség; A mi történetünk; Élethalálharc),
a Mathilda szerepében debütáló Natalie Portman (Star Wars III. rész - A Sith-ek bosszúja; Közelebb!; Hideghegy; Star Wars II. - A klónok támadása; Ahol a szív lakik; Mindenütt jó; Star Wars I. - Baljós árnyak; Gyönyörű lányok; Támad a Mars!; A varázsige: I Love You; Szemtől szemben; Leon, a profi),
az általában negatív figurákat alakító, 1958. március 21-én született Gary Oldman (Batman: Kezdődik!; Harry Potter és az azkabani fogoly; Bűn; Úttalan út; Hannibal; A manipulátor; Lost in Space - Elveszve az űrben; A varázskard - Camelot legendája; Az elnök különgépe; Az ötödik elem; A graffiti királya; A skarlát betű; Halhatatlan kedves; Leon, a profi; Bukott angyalok; Rómeó vérzik; Tiszta románc; Drakula; JFK - A nyitott dosszié; A pokol konyhája; Rosencrantz és Guildenstern halott; A téboly börtöne; Gyilkos törvény; Hegyezd a füled!; Sid és Nancy; Időközben),
valamint a kiváló mellékszereplőként ismert Danny Aiello (Maffia az étteremben; Willburi vízesés; Bűnös negyed; Az utolsó keresztapa; Hárman párban; Két nap a völgyben; Minden gyanú felett; A sivatagi hold titka; Leon, a profi; Galaktikus uborka; A kölyök és én; Özvegyek klubja; A mecénás szeretője; Ruby - A Kennedy gyilkosság másik arca; A bűn utcája; Egyszer fent...; Hudson Hawk; Jákob lajtorjája; Harlemi éjszakák; Szemet szemért; Szorul a hurok; Alkalom szüli a milliomost; Egyedül a neondzsungelben; Holdkórosok; A nővadász; A rádió aranykora; Testőr kereszttűzben; Kairó bíbor rózsája; Leszámolás Hongkongban; Volt egyszer egy Amerika; A tisztesség ára; Szem elől tévesztve; A jónevű senki, avagy a stróman) olyan erős csapatot alkotnak, különösen egy szakértő rendező irányítása alatt, hogy az szinte hihetetlen.

Minden apró mozdulatuk, gesztusuk a helyén van, és ezzel a történet hatását erősíti, függetlenül attól, ki mennyire tapasztalt, illetve hányszor dolgozott már együtt a rendezővel és az operatőrrel (mint például Jean Reno).

Őszintén szólva órákig képes lennék sorolni, miért nagyon jó ez a film, és valószínűleg még akkor is úgy érezném, valamiről nem beszéltem, ami pedig fontos lenne. Persze abban, hogy kinek mennyire tetszik ez a mára kultikussá vált alkotás, nagy szerepe van saját egyéniségének, és pillanatnyi hangulatának, de az vitathatatlan, hogy a történet mind képi, mind zenei téren tökéletes harmóniát áraszt, fura, megfoghatatlan hangulata pedig az utolsó képkockák után is ott lebeg a szobában. És arra ösztönöz, hogy nézzünk önmagunkba. Alaposan. Mélyen. Őszintén.

DVD extrák:

Első lemez:
Alternatív változat - magyar szinkron, felirat A film eredeti mozis változata (első 40 perc)
Előzetes
Filmográfiák
Kisfilm - Fegyvertár
Kisfilm - Bérgyilkos tréning

Második lemez:
Kisfilm - Bérgyilkos tréning
Alternatív változat - magyar szinkron, felirat A film eredeti mozis változata (folytatás)
Előzetes - Filmográfiák
Kisfilm - Fegyvertár