Főkép

Az alaszkai születésű David Vann Akvárium című kötete teljességgel véletlenül akadt a kezembe. Semmit nem hallottam róla, az írója is tökéletesen ismeretlen volt, a fülszövege sem igazán keltette fel a figyelmemet, a borítója (amit alap esetben nem veszek figyelembe, mert nekem nem számít, külsőre hogy fest egy könyv, engem csak a tartalom érdekel) pedig a maga tündibündiségével, kislányostul, aranyos, színes halacskáival együtt iszonyatosan taszított. Nekem az ilyen nem kell, nem szeretem. De mivel elég rövid a kötet, és éppen nem olvastam semmit, gondoltam adok neki egy esélyt.

 

Az egész úgy indult, ahogy vártam: egy aranyos, szimpatikus, az édesanyja által egyedül nevelt 12 éves leányka nap, mint nap eljár iskola után megcsodálni az általa hőn szeretett halakat egy vízi parkba, és itt összeismerkedik egy ugyancsak szimpatikus öreg bácsival, aki szintúgy a halak szerelmese. Csak beszélgetnek, nézelődnek, és lassan barátság szövődik köztük. Ilyennel már ezerszer találkozhattunk (itt már gondolkodtam is azon, hogy ebből elég, befejezem). És itt jön a „de”. Miközben a szereplőkkel együtt lelki szemeinkkel szemléljük a mókás tengeri rákokat, az aranyos tengeri csikókat, a színes bohóchalakat, a langymeleg vízben egyszer csak feltűnik egy emberevő cápa… vagy még inkább, megragadja a bokánkat egy begőzölt óriás tintahal, ami azon van, hogy a mélybe rántson és pillanatokon belül miszlikbe aprítson. Ilyen hirtelen történik a váltás: egy édes, sablonos gyerektörténetből egy elmebeteg pszichothrillerbe…

 

David Vann könyve iszonyatos érzelmi hullámvasút: az egekbe röpít, majd a mélybe ránt; repülünk, majd zuhanunk. Nem igazán szokott sokkolni egy könyv sem (a kedvenceim között van többek között A nyugalom, a Véres délkörök, az És meglátá a szamár az Úrnak angyalát is), de itt találkoztam egy-két olyan eseménnyel és leírással, ami még nálam is kiverte a biztosítékot…

 

Az amerikai szerző a korábbi könyveihez hasonlóan (természetesen később rákerestem az íróra) olyan kőkemény és fontos témákat vesz górcső alá igazán realisztikus szemszögből, mint a családon belüli erőszak, a kezelhetetlen lelki torzulások, az elhagyott gyermekek lélekrajza és kiszolgáltatottsága, az amerikai társadalombiztosítási rendszer fonákságai és még számos ehhez hasonló. A nemrégiben befutott alkotó nagyon egyedi és letaglózó formában teszi fel azt a kérdést, hogy lehet-e, vagy egyáltalán, kell-e (át)élnünk egymás érzéseit és életét, és teszi ezt ráadásul úgy, hogy korántsem sablonos karaktereket vonultat fel, akik bármit tesznek, valamilyen szinten mindig igazuk van, és mindig tévednek.

 

Így utólag igazán nagy szerencse, hogy a kezembe keveredett ez a könyv és elolvastam; egy jó, fontos és főképp sokkolni képes, nagyon mai írót ismertem meg David Vann személyében és egy emlékezetes olvasmányt az Akváriummal. Ezt a kötetet elsősorban edzettebb felnőtt olvasóknak ajánlanám, és óvva intek mindenkit attól, hogy a külső alapján döntsön: akit ez a túlságosan szelíd borító elriasztana, az megbánhatja, de aki ez alapján egy édes, kedves gyerektörténetre vár, az rossz helyen keresgél. Én csak azt tudom mondani: vegyétek kézbe a könyvet és merüljetek el az Akvárium szép, de veszélyes világában. Megéri.