Főkép VIII. Henrik nem véletlenül tartozik a történelem leghíresebb uralkodói közé. Vérszomjas és kegyetlen király, aki élete folyamán hat feleséget használt el, közülük kettőt vérpadra küldött. A Showtime produkciós iroda nem is választhatott volna gazdagabb, érdekesebb, és mozgalmasabb korszakot legújabb történelmi drámájának témájául.
 
1518-at írunk. A 27 éves VIII. Henrik immár egy évtizede Anglia felkent királya. A fiatal, életerős, művelt és sportos uralkodó csak dicsőségről, szerelemről és harci babérokról álmodik, a belpolitika nyűgei teljesen hidegen hagyják. Szerencsére a kormányrúdnál a rátermett, hűséges, ugyanakkor kapzsi és könyörtelen Woolsey bíboros ül, aki ügyesen eligazgatja Angliát, miközben Henrik őzbakokra és fiatal szüzekre vadászik, de persze attól sem riad vissza, hogy eközben a saját zsebét is teletömje a király aranyaival.
 
Azonban az európai nagypolitika egy viszonylag nyugodt korszak végéhez közeledik. A francia királyi, illetve a német-római császári trónra is Henrikhez hasonló fiatal, agresszív, ambiciózus uralkodók kerülnek I. Ferenc és V. Károly személyében, eközben Németországban elindul a reformáció, melynek hullámai hamarosan Anglia partjait is elérik. Az első lépést az európai hegemóniára pályázó franciák teszik meg, amikor megölik az urbinói angol nagykövetet.
 
A háborúra, lovagi ütközetekre, dicsőségre és hódításra vágyó VIII. Henriknek nem is kell ennél több, azonnal bosszút esküszik. Ám a pápai tiarára áhítozó Woolsey bíboros mindent megtesz, hogy lebeszélje királyát a háborúról, remélve, hogy ezzel megnyeri a francia bíborosok szavazatát a konklávén. Miközben az idősödő főpap saját hálóját szövögeti, az angol udvar addig háttérbe szorult klikkjei is támadásba lendülnek, hogy megbuktassák és porba sújtsák királyuk minden hájjal megkent első miniszterét.
 
Az összeesküvők tudják, hogy Henriknek a bíborosba vetett bizalmát csak uralkodójuk szenvedélyes jellemének kihasználásával dönthetik meg. Így jön képbe a fiatal, gyönyörű, csábító és fondorlatos Boleyn Anna, aki az első miniszter ellenségeinek reményei szerint majd könnyedén a király kegyibe férkőzik, és a megfelelő pillanatban majd a megfelelő szavakat suttogja a kéjsóvár férfi füleibe.
 
Ahhoz, hogy befolyást szerezzenek az uralkodónál, Annának fontosabb helyet kellett kivívnia Henrik szívében egy egyszerű szeretőénél, így kulcsfontosságú, hogy a király vágyának beteljesülését a végsőkig halogassák. Anglia ura azonban már hozzászokott, hogy bármelyik kedvére való fiatal lányt magáévá teheti, így Boleyn Anna rafinált játéka soha nem látott magaslatokba korbácsolja érzelmeit.
 
A hirtelen lángra lobbant égető szerelem talán még arra is ráveheti Henriket, hogy elváljon hűséges, visszahúzódó, mélyen vallásos, nála hat évvel idősebb feleségétől, Aragóniai Katalintól, aki tíz év házasság alatt csupán egyetlen beteges és gyenge leánygyermeket adott a királynak. Azonban a XVI. században a válást csak a pápa engedélyezhette és kizárólag alapos indok esetén.
 
A Rómában székelő egyházfő azonban nem teljesítheti VIII. Henrik kívánságát anélkül, hogy ki ne vívná Aragóniai Katalin unokaöccsének, V. Károlynak a haragját, aki egy személyben Német-Római császár, valamint Spanyolország, Nápoly és Burgundia királya.
 
Vajon a pápa megadja az engedélyt Anglia királyának a válásra? Vajon Henrik – aki élete során megszokta, hogy neki soha nem mondanak nemet – hajlandó lenne szó nélkül lenyelni egy nemleges választ Krisztus földi helytartójától?
 
A Tudorok első évadjának minden perce izgalmas és magával ragadó, a készítők tökéletes arányban vegyítették a politikát a szerelemmel, a XVI. század mindennapi eseményeit a világtörténelem mérföldköveivel. A sorozat nézése közben a fordulatos cselekmény mellett gyönyörű látványvilág tárul elénk: aprólékosan megtervezett díszletek; csillogó, korhű jelmezek; számítógépes animációval készült felvételek a korabeli Európa lélegzetelállító városairól.
 
A sorozat – apróbb kivételektől eltekintve – szigorúan történelemhű, bár igaz, hogy a Henriket alakító Jonathan Rhys Meyers cseppet sem hasonlít az eredeti királyra, azonban teljesen valósághűen formálja meg az uralkodó jellemét.
 
A Tudorok egyetlen gyenge pontja, hogy a filmben nem érzékeltetik megfelelően az eltelt időt, ugyanis az átlagos néző számára úgy tűnhet, hogy az első évad csupán egy-két évet ölel föl, pedig a valóságban nem kevesebb, mint 13 esztendő történéseit láthatjuk. Eközben a szereplők egy napot sem öregednek, pedig az első évad végére Henriket már kövérnek és negyven évesnek kellene látnunk.
 
Ez a kisebb torzítás egyáltalán nem rontja a film élvezetét, csupán azoknak tűnhet föl, akik jártasak a korszak történelmében, így mindenkinek örömmel ajánlom ezt a páratlan, színvonalas produkciót.