Alberto Szpunberg: Claude Debussy
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 07. 16.

Debussy modernségére jellemző, hogy előszeretettel használta az úgynevezett egészhangú skálát, amely voltaképp a funkcionális zene hierarchiájának teljes lebontásával egyenértékű. Emellett hallhatunk még zenéjében ősi modális skálákat, a népzenékben gyakori pentatóniát, sőt, még a földrajzilag és kulturálisan egyaránt távoli népek zenéi is hatottak rá. Mindehhez a tematikus kidolgozás elvetése, az akkoriban egyre népszerűbbé váló dzsesszéhez hasonló improvizatív jelleg járult, a végeredmény pedig az a fajta, színekkel és hangulatokkal játszó muzsika, amit – vagyis a stílust – a kortársai végül zenei impresszionizmusnak neveztek el.
E forradalmi elegy kialakulásához persze szükség volt nem csupán a korszak költőinek barátságára, a festészet új, rokon irányzatának páratlan térnyerésére és népszerűségére, hanem a véletlen szerencse folytán Debussy életébe lépő mentorokra is. Egyik első zongoratanára Chopin tanítványa volt, míg arisztokrata pártfogója révén megismerkedhetett a Nyugat számára akkor még egzotikumnak számító orosz muzsika legkiválóbb képviselőivel: Borogyinnal, Rimszkij-Korszakovval és Csajkovszkijjal is.
Jóllehet a szokás szerint kellően informatív kismonográfia nem hangsúlyozza ki, legalább részben a Rameau iránti rajongása lehetett az oka, hogy operaszerzői munkásságához Debussy elsőként Wagner műveiből merítsen ihletet – hogy aztán szinte rögtön túl is lépjen szellemi mesterén. Így a színpadi deklamációt szerkesztő erőként használó francia barokk opera továbbgondolása vezethetett el a szabadon folyó, sokszor monoton ének előtérbe állításához Debussy egyetlen befejezett operájában a Pelléas és Mélisande-ban.
A CD-mellékletre ezúttal valóban jellegzetes alkotásokat, Debussy zongoraművei közül néhányat választott ki a szerkesztő. A többnyire kifejezetten rövid darabokat, sorozatrészleteket Ronan O’Hora hibátlan tolmácsolásában hallhatjuk, akinek ez alkalommal különösen a dzsesszes ritmusok megszólaltatása sikerült élvezetesen. Vagyis – bár a teljesség igényét nem várhatjuk el sem egy ilyen kis terjedelmű, ám csodálatos fordításban közreadott kötettől, sem egy alig több mint egyórás hangfelvételtől – kellően átfogó képet kaphatunk az eleinte Kodályra is nagy hatást gyakorló újítóról és művészetéről.
A CD-mellékleten elhangzó művek:
Két arabeszk
1. E-dúr arabeszk no. 1
2. G-dúr arabeszk no. 2
Suite bergamasque – részletek
3. Claire de lune (Holdfény) no. 3
4. Passepied no. 4
5. Reverie
Images (Képek) – részlet az I. sorozatból
6. Hommage a Rameau (Hódolat Rameu-nak)
Prelűdök – részletek az I. kötetből
7. Voiles (Vitorlák) no. 2
8. Le sons et les parfums tourment dans l’air du soir (Hangok és illatok keringenek az esti légben) no. 4
9. La fille aux cheveux de lin (A lenhajú lány) no. 8
10. La cathedrale engloutie (Az elsüllyedt katedrális) no. 10
11. Minstrels no. 12
Children’s Corner (Gyermekkuckó) – részletek
12. The Little Shepherd (A kis pásztor) no. 5
13.Golliwog’s Cake-Walk no. 6
14. L’Isle joyeuse (A boldog sziget)