Főkép

Ismét egy olyan együttes szerepel a rovatban, akikről korábban még nem hallottam, és bizonyára elkerültük volna egymást, ha nincs az orosz világzenei lista. Ennek révén kerültek a szemem elé, és amikor belehallgattam a lemezükbe, azonnal eldöntöttem, hogy ez tetszik, és írni fogok róla.

 

Amikor egy kicsit utána olvastam az együttesnek, akkor jöttem rá, hogy az énekest korábban már hallottam, igaz, akkor még egy másik formációban. A szintén tuvai Hartyga Szigetes koncertjén láttam frontemberként, de korábban is írtam pár lemezükről. Ott sem volt panasz a teljesítményére, csak az a banda inkább rock és még pár egyéb hatást kevert a hagyományos mongol népzenével.

 

Úgy tűnik Nachyn Choreve szereti kipróbálni magát más stílusokban, és amikor 2024 elején, vagy valamivel korábban találkozott Vyacheslav Mongush gitárossal – aki saját együttesével nu metal muzsikában utazik – megszületett az elhatározás, miszerint valami újat hoznak létre közösen. Abba most ne menjünk bele, hogy ki és mikor kezdett el elsőként ethno-metal zenét játszani a világon, legyen annyi elég, hogy az Arbay metal zenét játszik, és ezt nagyon komolyan veszik.

 

Muszáj megdicsérnem a hangzást, iszonyat erő van a zenében, a dobnak olyan súlya van, mint annak idején a Slayer produkált, de kellő hangerővel tényleg a földbe döngöli, székbe préseli a hallgatót. Ennek ellenére minden jól szól, legyen szó a torokéneklésről, vagy a dobokról – talán a gitárokat, és a hagyományos mongol hangszereket előbbre kevertem volna.

 

Az ilyen fajta zenéknél az a meghatározó, mennyire tudják a hagyományos népi dallamokat, énekstílust, hangszereket szerveresen beépíteni a metal mellé. Véleményem ezen a téren tökéletes munkát végeztek, elég csak a „Dekey Oo” című számot meghallgatni, a dallamot és a torokéneklést jól illeszkedik a thrash metal durvuláshoz. Viszont hiba lenne őket beskatulyázni bárhova, mert annál sokkal kísérletezőbbek, mintha még csak próbálgatnák, hogy ezzel a felállással és felfogással, mi az, ami működik, és mi az, ami nem.

 

Ennek tudom be, hogy az előbb említett „Chalbaryg” nóta gyakorlatilag újragondolása a felvezető kislemezen hallható verziónak, amiben egy női énekes közreműködése még teljesen más hangulatot eredményezett – nekem az egyébként jobban tetszik, de ez is nagyon jó. A címadó számban (Arbay Taraa) pedig az figyelhető meg, hogy mennyire önállóan, az elektromos hangszerektől függetlenül használják az igilt és doshpuluurt. A „Kadarar Men” szerzemény a bizonyság arra, hogy Nachyn Choreve nem csak a torokéneklésben, hanem a hagyományos (normál) éneklésnél sem vall szégyent.

 

Egyszer szeretném élőben megtekinteni az Arbay együttest, mert kíváncsi vagyok, mennyire tudják ezt a hangzást a színpadon megvalósítani, illetve úgy sejtem élőben még erőteljesebb a zenéjük.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Chalbaryg, Dekey Oo, Arbay Taraa

2025-ben megjelent album (szerzői)

Weboldal: https://vk.com/arbaymetal

 

Előadók:

Nachyn Choreve – torokéneklés, ének, igil, doshpuluur

Vyacheslav Mongush – elektromos gitár

Ruslan Gizdatov – dobok, ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Men Tuva Men
  2. Dekey Oo
  3. Saryg Khovu
  4. Arbay Taraa
  5. Kadarar Men
  6. Khaiyrakan
  7. Kozhamyk
  8. Chalbaryg