Főkép

A „new music” egyik kiemelkedő New York-i alakja, Arooj Aftab a távoli Pakisztánból, több kanyarral, de rendkívül felkészülten – elvégezte a Berklee College of Music hangmérnöki és ‘music production’ szakjait is – kezd egyre ismertebb énekessé válni szerte a világban. Bár 2022-ben a „Mohabbat” c. dalával már egy Grammy díjat is nyert és első pakisztániként léphetett így fel egy Grammy Ceremony-n, nekem teljesen véletlenül került a látókörömbe, James Francies zongoristának köszönhetően.

 

Történt ugyanis, hogy Francies két inkább hardcore-nak nevezhető szólóalbum között Pat Metheny Side Eye projektjének központi alakjaként turnézta körbe a világot, állandóan cserélődő dobosokkal, míg végül Pat őt is lecserélte Chris Fishman billentyűsre – bár szerencsére a kiadott koncertalbumon még Francies játszik. Hiányzott a játéka, ezért egy gyors Spotify keresés, hogy képbe kerüljek mit csinál éppen, ami rögtön kiadta vendégjátékát Aftab negyedik, 2024 tavaszi korongján. Mindössze egy számban, az „Autumn Leaves”–en, de azonnal fejetetejére áll tőle a világ. A keleties dobolást Linda May Han Oh nagyon erőteljes bőgő szólama töri meg (a „Whiskey” témán is vendégszerepel), amit úgy vezet végig, hogy nem játssza teljesen körbe  a harmóniákat. Aftab pedig a dallamot lazán és szabadon kezelve, olyan erőteljes hanggal jelenik meg, hogy mire Francies igazán beszáll a darabba, aki miatt egyáltalán idekattintottunk a Spoti-n, már alig várjuk, hogy ezt a hangot újra meghalljuk – a következő, sequencer-rel megbolondított „Bolo Na”, reszelős témáig kell várnunk, mert James fantáziája szárnyal a standard végéig.

 

Ez utóbbi, következő témát is az egész albumra jellemző, az elektromos és akusztikus hangszerek izgalmasan kevert hangzása jellemzi, és persze a rengeteg vendégművész – a rapper Moor Mother és Joel Ross vibrafonon. Valamint a nyelvi sokszínűség: bár eredetileg kizárólag az urdu költő, Mah Laqa Bai Chanda verseinek megzenésítését tervezte ezen az albumon Aftab, végül mások szövegei is feldolgozásra kerültek (Gyan Riley, Kaki King, Maeve Gilchrist, Jamey Haddad és Petros Klampanis), és ezért az urdu és az angol mellett a kettő keveréke is előfordul, mint a „Bolo Na”-n, ahol Aftab urdu nyelven énekel, a rapper Moor Mother pedig angolul rappel.

 

Nekem több kedvencem is van, de szívesen ajánlom az egész albumot az egészen elragadó dallamvilága és izgalmas hangszerelése miatt is – témáról témára kapkodjuk a fejünket. A „Last Night (Reprise)” bőgő (Petros Klampanis) – hárfa (Maeve Glichrist) – fuvola (Cautious Clay) triója a Wurlitzer electronic zongorával (Elvis Costello) megbolondítva páratlan, és ahogyan erre felel a következő „Raat Ki Rani”...

 

Nagyon jó lenne Arooj Aftab-ot Budapesten élőben is meghallgatni, bármilyen felállásban!

 

 

Elhangzó szerzemények:

1. Aey Nehin

2. Na Gul

3. Autumns Leaves

4. Bolo Na

5. Saaqi

6. Last Night (Reprise)

7. Raat Ki Rani

8. Whiskey

9. Zameen

 

Előadók:

Arooj Aftab– vocals, sequencer (3, 4), synthesizer (3)

Gyan Riley– electric guitar (1, 5, 8)

Kaki King– guitar (1, 2, 6, 8)

Maeve Gilchrist– harp (1, 2, 6–8)

Jamey Haddad– percussion (1, 7, 8)

Petros Klampanis– upright bass (1, 2, 5–7), piano (7)

Nadje Noordhuis– flugelhorn (2, 4)

James Francies– synthesizer (3), Rhodes piano (3)

Linda May Han Oh– upright bass (3, 8)

Moor Mother– vocals (4)

Joel Ross– vibraphone (4)

Shahzad Ismaily– bass (4), synthesizer (7)

Huda Asfoura –oud (4)

Vijay Iyer– piano (5)

Darian Donovan Thomas – violin (5)

Cautious Clay– flute (6)

Elvis Costello– Wurlitzer electronic piano (6)

Heather Ewer – tuba (7)

Keita Ogawa– percussion (7)

TimaLikesMusic – piano (8), synthesizer (8)

Chocolate Genius, Inc.– bass (9), piano (9), strings (9), synthesizer (9)