Zenék a nagyvilágból – Bára Zmeková: Jediný na světě – világzenéről szubjektíven 444/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2024. 10. 30.
Ha jól értettem, akkor ez a lemez annak köszönheti létrejöttét, hogy Bára Zmeková 2023 januárjában ellátogatott Úštěk városába és leült az 1892-es Steinway zongorához. A következő időt komponálással és kísérletezéssel töltötte. Ezzel kapcsolatban ezt mondta magyarázatként: „Egy ilyen gyönyörű régi hangszerrel és a történetével találkozni hihetetlenül inspiráló volt, és az a tény, hogy éjjel-nappal zenével dolgozhattam, hatalmas munkát és alkotói szabadságot jelentett számomra. Ez egy kaland volt, amiben a saját zenei határaimat és képességeimet feszegethettem, és kereshettem egyfajta könnyedséget, ami a sötét helyeken is megosztható. Ennek köszönhetően sokrétűek a dalok, és amikor hallgatom az albumot, olyan, mint sok számomra kedves történet, ember és hely emléke.”
Az albumra hangulata többnyire mélázó, visszaemlékező, vidámat csak elvétve találtam közöttük, kivételt a klipes „Přestalo pršet” jelentett, ami az album legdinamikusabb szerzeménnyé növi ki magát, de a kísérletezés terén nem marad el a többitől, gondolok itt például Nina Marinová hegedűjátékára. A „Na konci světa se potkáme znova” a másik, a többinél gyorsabb szám, de a kísérletezést ebben sem hagyták abba, töredezett, mégis egy dallam mentén építkező kompozíció lesz belőle, amiben rappelnek.
Az első egy-két végighallgatás alatt nagyon furának tartottam Bára Zmeková énekét, amit valahol a dallamos beszéd és az éneklés között helyezkedik el. Mintha nem tudná eldönteni mit is csináljon, közben meg teljesen nyilvánvaló, hogy ez egy tudatos döntés volt, összhangban a számok hangulatával. Persze lehet, hogy csupán a kísérletezés eredménye, és ezt találták a legjobbnak, a zenéhez illeszkedőnek. Tény, ez az előadásmód jól illeszkedik a „Mezi panely” minimalista káoszához, aminek részben jazz a gyökere. Azt meg csak megerősítésként említem, hogy milyen fontos szerepe van a zongorának, a folyamatosan ismétlődő hangokkal. Jobban belegondolva nem értem, most miért csodálkoztam rá az énekre, hiszen a korábban méltatott Lunaves albumon szintén ezt a technikát használták.
Ha meg kellene határoznom a zene pontos mibenlétét, akkor szokás szerint bajban lennék, mert a jazz, klasszikus rész kézenfekvő, de szerintem van még benne némi pop (Přestalo pršet), és helyenként mintha népzenével tennék teljessé az elképzelést. Egy biztos, a Jediný na světě című album kellőképpen változatos és izgalmas lett, amit nem elég egyetlen alkalommal meghallgatni, mert szerintem annyi nem elég minden részlet felfedezéséhez. A számonként eltérő hangszerelés, és a folyamatos kísérletezés, aminek eredményeként összemosódnak a különféle stílusok, no meg Bára Zmeková hangja teszi végső soron emlékezetessé az élményt.
Meghallgatásra ajánlott számok: Přestalo pršet, Jediný na světě
2024-ben megjelent album (Tranzistor)
Weboldal: www.barazmekova.cz
A zenekar tagjai:
Bára Zmeková - ének, zongora, szintetizátor, gitár
Viktor Dořičák - dobok (1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10), ütőhangszerek (4), programozás (3, 4)
Pavel Šmíd - basszusgitár (3, 7), gitár (3, 10), programozás (10), koprodukció (4, 7, 10)
Nina Marinová - hegedű (1, 3, 4, 6, 7, 8, 9), ének (3, 4)
Michal Mihok - harmonika (1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11)
Ondřej Vychodil – basszusklarinét (1, 2, 3, 6, 7, 9)
Francesca Mountfort - cselló (5, 6)
Lenka Dusilová – ének (9, 11)
Petr Tichý – basszusgitár (6, 9, 11)
Tomáš Liška – basszusgitár (1)
Ondřej Ježek - gitár (4)
Madarak (11)
A lemezen elhangzó számok listája:
- Santiago 03:38
- Jediný na světě 03:35
- Za dveřmi 04:07
- Uvař něco 03:30
- Nevěděl 03:36
- Koupím ti 04:09
- Přestalo pršet 03:29
- Mezi panely 04:58
- Symboly obrazy 05:04
- Na konci světa se potkáme znova 03:57
- Ukolébavka 04:25