Főkép

Ugyan nem tartozik szorosan a zenéhez, de ennek a triónak köszönhetem életem első szodzsu élményét, amire bizony már nagyon vágytam. Amikor a 2023-as lisszaboni WOMEXen a dél-koreai standon éppen a szombat esti koncertjüket promózták, végre sor került a próbakortyolásra, ami egyébként csalódás volt, mintha vizezett vodka lenne a pohárban (bár az ízesített verzió egészen finom volt, a szilvásat nyugodt lélekkel ajánlom). Viszont így semmi nem vonta el a figyelmemet róluk és a zenéjükről.

 

Az instrumentális muzsikánál szerintem az a lényeg, hogy a hallgató a befogadáson kívül szabadon értelmezze a hangokat, olyan képi világot, történetet, mondanivalót kerekítsen hozzá, amilyet akar. Nincs szöveg, ami terelné a gondolatokat, pusztán a hangszerek vannak és az áradó hangok.

 

A groove& különlegesnek számít, mert ők pusztán hagyományos koreai ütőhangszereket használnak, melyek többsége abszolút ismeretlen Európában. Pár példa: ul-la, yang-geum, jing, kkwaeng-gwa-ri, bang-ul, bak és még sorolhatnám. Ütőhangszeres együttesek persze vannak másfelé is, bár hirtelen nem jut eszembe hozzájuk mérhető, hiszen az Auli és a Saor Patrol dudával/gitárral pótolja az éneket, de ez a három hölgy még ennyi engedményt sem tesz. Náluk minden feladatot az ütőhangszerek látnak el, legyen szó ritmusról, dallamról, bármiről.

 

Ehhez nem csupán ötletre van szükség, mint például a „Wave” című számnál, ahol a partot megállíthatatlanul ostromló hullámokat, a közelgő víztömeg elsöprő erejét, energiáját, és persze a visszahúzódó óceán hangját, a freccsenő habokat idézik meg hangszereikkel. Hanem magasfokú hangszerkezelésre, összhangra a három hölgy között, és persze megfelelő kompozíciós tudásra – hogy az ötlet méltó módon megvalósuljon.

 

Egyszerűen bámulatos, mennyire sokoldalú a trió, milyen változatos lett ez a lemez, és mennyire jól szól. Ezt tilos háttérzeneként hallgatni, tessék rászánni az időt, mert csak így van esély minden apró részletet felfedezni, az ezernyi hangot, ötletet befogadni. Számukra teljesen természetes, hogy a visszafogott gongütéstől a teljes erővel püfölt dobokig mindenre képesek – sosem öncélúan, hanem az adott kompozíció igényének megfelelően. A minimalizmus van jelen a nyolcadik, „맞장구” (Matt-Jang-gu) című kompozícióban, ahol csak három dob felesel, reagál egymásra – tényleg olyan, mintha beszélgetést hallgatnék (vagy a saját szívverésemet).

 

Az utolsó három szám egyfajta kitekintés, eltávolodás a korábbiaktól, mert itt vendégmuzsikusok is közreműködnek, ettől ha lehet még kísérletezőbb, progresszívebb lesz a produkció – pedig már korábban is magasra tették a lécet.

 

Maximálisan egyetértek azokkal, akik szerint Ha-gyeong KIM, Min-ju SOHN és Sang-kyung LEE, vagyis a groove& világzenéje különleges. Remélem a jövőben megkapják azt az elismerést, amit megérdemelnek, és gyakran hívják majd őket Európába koncertezni – és talán egyszer nálunk is fellépnek.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Wave, groove&,맞장구

2022-ben megjelent album (Szerzői kiadás)

Weboldal: https://www.facebook.com/grooveand

 

 

A zenekar tagjai:

Ha-gyeong KIM – Ggwaeng-gwa-ri, Jang-gu, hagyományos koreai ütőhangszerek

Min-ju SOHN – Un-la, Jang-gu, hagyományos koreai ütőhangszerek

Sang-kyung LEE – Yang-geum, Jang-gu, hagyományos koreai ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Intro
  2. groove&
  3. 영,원 [O]
  4. Wave
  5. get!
  6. Pray
  7. 추격자
  8. 맞장구
  9. WOOLDA (guest/한솔잎)
  10. 살 Part.2 (guest/박성진)
  11. Run, Ran, Run (guest/최장군)