Főkép

Kezdettől fogva szokás a számokhoz jelentést társítani  – gyakorlati, erőteljes, csinos, filozofikus, misztikus, spirituális jelentést... Püthagorasznak a hármas volt a tökéletes szám [valójában csak a tízes után/mellett], a harmónia, bölcsesség és megértés száma. Egyben az idő mértékegysége is – múlt, jelen és jövő; születés, élet, halál; kezdet, közép és vég; az isteninek a száma.” – Charles Lloyd

 

Ennek a központi gondolatnak a jegyében vagy e köré építkezve jelentetett meg Charles Lloyd három albumot is, ami három különböző felállású trió koncertanyagaiból válogat. Ami közös bennük Lloyd személyén túl, hogy mindegyike egy-egy gitárossal és dobosok nélkül áll fel. Az elsőként megjelent Desolation Sound Julian Lage gitáros és Zakir Hussain tablás és énekes, a második és egyben jelen írás tárgya az Ocean Gerald Clayton zongorista és Anthony Wilson gitáros, és a sort záró Chapel Bill Frisell gitáros és Thomas Morgan bőgős társaságában. 

 

Hangulataiban a közös metszéspont a korongok meditatív jellege: Hussain társaságában a keleti világ, míg a fiatal muzsikusok, Clayton és Wilson triójában a kortárs és nyugati, Frisell és Morgan duójával pedig mondhatni egy univerzális világ tárul elénk, és ebben a sorrendben pont jó is hallgatni őket. A „Tales of Rumi” egy fergetegest tabla szólót követő tabla-szaxofon duó, hogy Lage szinte észrevétlenül kússzon be a háttérben – lehengerlő. Ez a viszonylag nagy tempó nem igazán jellemző az Ocean darabjaira, de a kíséret hasonlóan integránsan szövi át Lloyd játékát. A zongora második harmónia hangszerként egy mélyebb teret nyit meg és igazán a „Jaramillo Blues” során élénkül meg egy kicsit, egyébként inkább mélyen merengő hangulatot áraszt Clayton játéka ezen a korongon.

 

Bár Anthony Wilson nem számít újoncnak a jazz szcénában, nem igen találkoztunk eddig a nevével és a játéka sem hagy a hallgatóban maradandó nyomokat. Valójában talán éppen ez a második darabja ennek az egyébként lenyűgöző, tripla lemezkiadásban is megjelent kalandnak a legérdektelenebb része. Játszanak a mesterrel, a mester pedig játszik a tanítványokkal, és ez mintha hallatszódna Lloyd előadásán is, annyira enerváltnak tűnik.

 

A másik két felállás miatt viszont feltétlen érdemes megvásárolni a triplalemezes kiadványt. Az utolsó körben egy olyan duóval találkozik Lloyd, akiknek már két külön korongja is megjelent, egytől egyig nagyon szerethetőek és hamarosan élőben is találkozhatunk velük.

 

Előadók:

 

Charles Lloyd – szaxofon, fuvola

Gerald Clayton – zongora

Anthony Wilson – gitár

 

Elhangzó szerzemények:

 

1) The Lonely One

2) Hangar of the Inuits

3) Jaramillo Blues

4) Kuan Yin