Zenék a nagyvilágból – Alice in WonderBand: Rikataka – világzenéről szubjektíven 356/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2022. 12. 09.
Azok számára mondom, akik esetleg felületesen olvasták volna el az együttes nevét, hogy ennek az ajánlónak semmi köze Lewis Carroll történetéhez (Alice Csodaországban), sem a japán sorozathoz (Alice in Borderland – ennek hamarosan jön a második évada). Ellenben akik kíváncsiak arra, hogy mit jelent a balkáni világzene második (vagy ha valaki régebb óta foglalkozik ilyen muzsikával, akkor annak sokadik) eljövetele, azok mindenképpen olvassanak tovább.
Igen, úgy tűnik, újra felfutóban van a balkáni régió zenéje, többek között a MOST projektnek köszönhetően (https://mostmusic.eu/), valamint pár valóban emlékezetes produkciónak. Mintha a korábbi évek rezes őrülete szép csendben kifulladt volna, és az elkötelezett rajongókat leszámítva, a többség számára már nem jelent akkora eseményt egy-egy új Fanfare Ciocarlia vagy Boban Marković Orkestar albummegjelenés. Globalizált világunkban az emberek mindig az újat, a valami mást keresik, és a MOST projekt nagyon sok ilyen előadót karolt fel (péládul Naked, Divanhana).
A szerb Alice in WonderBand szintén valami újat tesz le az albumra, hiszen amit ők csinálnak, azt túl leegyszerűsítő lenne zenének mondani, sokkal inkább tekinthető egyfajta összművészeti önmegvalósításnak, aminek csak egy része a muzsika, legalább ennyire fontos eleme a mozgás, a tánc. Az alábbi két videó jobban elmondja, miről is beszélek:
Ennek az előadásmódnak egyik előnye, hogy a fellépéskehez nem kell túl sok hangszert csomagolni, lévén a ritmusszekciót többnyire saját testük biztosítja. Ez így elsőre rém egyszerűnek tűnik, de azért biztos vagyok benne, hogy kellett némi idő, mire kiválogatták és „áthangszerelték” az eredeti dalokat. A másik, ami szerintem fontos újítás, hogy nem csak szülőföldjük dalai közül válogattak, hanem ezt kiterjesztették a Balkán népeire. Így került fel az albumra egy magyar (Túl a vízen), aminél azért érződik, hogy Ana Vrbaški anyanyelve nem magyar – de ettől függetlenül nekem ez a verzió jobban tetszik, mint mondjuk a Holdviola változata.
Mivel sokféle nyelv és stílus keveredik az albumon, így bőven jut idő arra, hogy megcsodáljuk, mennyire sokoldalú Ana Vrbaški hangja – a magyar, szerb, bolgár, cigány, bosnyák, makedón, stb. népdal egyszerre jelent kihívást és lehetőséget – de véleményem szerint végig remekül teljesít. Kedvencem a makedón „Jovano, Jovanke” című szerelmes dal, amely ebben a formában is emlékezetes, aztán a „Ruse kose/Kâtibim/Apo xeno topo” sokoldalúságával nyerte el tetszésemet (görög-török-szerb gyökerekkel). Általánosságban pedig emelem képzeletbeli kalapomat, ahogyan összehozták az éneket és a testhangszerekből kicsiholt változatos ritmusokat (és a minimális hangszeres kíséretet), ez valóban új hang a balkáni világzenében. Mi több, úgy gondolom, hogy az Alice in WonderBand élőben sokkal magával ragadóbb, hiszen ott a zenén kívül a látvány, és az interaktív előadó-közönség kapcsolat gazdagítja az élményt. Remélem 2023 szeptemberében ők is fellépnek Veszprémben.
Meghallgatásra ajánlott számok: Mene majka jednu ima, Nane tsokha, Uči me, majko, karaj me,
2022-ben megjelent album (CPL-Music)
Weboldal: https://aliceinwonderband.com
A zenekar tagjai:
Ana Vrbaški
Marko Dinjaški
A lemezen elhangzó számok listája:
- Uči me, majko, karaj me 03:51
- Ergen dedo 03:18
- Mene majka jednu ima 02:44
- Sojka ptica 02:38
- Túl a vizen 02:34
- Nane tsokha 02:05
- Bun îi vinul ghiurghiuliu 03:31
- Jovano, Jovanke 03:14
- Bukuroshja E Lales 02:47
- Bratec kosio 03:22
- Mesečinka 04:11
- Ruse kose/Kâtibim/Apo xeno topo 04:11
- Zajdi, zajdi 03:16
- Cigančica 01:36