Borbély Szilárd: Halotti pompa
Írta: Bak Róbert | 2022. 08. 15.
„Mikor az Éj Fénnyé válik
És mögötte valami
Allegória világlik;
Nincsenek már szavai”
Pedig Borbély Szilárdnak – aki úgy tűnik, végre elnyeri méltó helyét az irodalmi palettán, hiszen, ha lassan is, de megindult az életműkiadása, mely révén olyan eddig beszerezhetetlen műveit is kézhez vehetjük, mint a Halotti pompa – nagyon is voltak szavai; még az elmondhatatlanra is.
A Halotti pompa ugyanis nem sokkal a szüleit ért brutális rablótámadás után jelent meg 2004-ben (édesanyja meghalt, édesapja pedig sohasem épült fel az elszenvedett sérülésekből), így mindenki azt várta, hogy a szerző ezt a személyes tragédiát fogja feldolgozni. A kötet azonban mégsem erről a konkrét traumáról szól, hanem egy sokkal általánosabb és egyetemesebb nézőpontot használ, hiszen a gyász és a fájdalom mindig is az emberiséghez tartozott, Borbély pedig éppen ezekből az évezredes hagyományokból építette fel korszakos művét.
A kötet három nagy egységből áll, melyek a keresztény (Nagyheti szekvenciák), az antik görög-római (Ámor & Psziché szekvenciák), illetve a zsidó (Haszid szekvenciák) kultúrkörből merítenek témát, formát és ihletet. Ám Borbély nem elégedett meg azzal, hogy újrateremtette ezeket a klasszikus verseket, de gyakran radikálisan át is értelmezte őket, így hozva létre egyfajta profán, eretnek, a hagyományostól nagyon is eltérő, a mára értelmezhető olvasatot.
A „Karácsonyi szekvenciákban” például Jézus már egyenesen csecsemő korában hal kereszthalált Isten akaratából az emberiségért, amelyet még maga Pilátus is megsirat, vagy a „Megváltás szekvenciájában” már a kereszthalál is elmarad, hiszen a keresztények ennél sokkal, de sokkal borzalmasabb halált szánnak Krisztusnak.
A Haszid szekvenciák jelentős része viszont nem az egyéni, hanem a közösségi tragédiákat állítja középpontba, mégpedig a holokauszt révén, így a legtöbb vers a 20. század egyik legkegyetlenebb népirtásáról szól, amely azonban Borbély szűrőjén keresztül szervesen kapcsolódik a krisztusi motívumhoz.
Tenger Könnyek Csillaga
Az éjszakában Pásztorok.
Lehajtott fejjel ébren
marhavagonban ácsorog
közöttük Jézus éhen.
Csillag van minden homlokán,
és csillag van a mellén.
Csillag ragyog az ég fokán,
a Törvénynek a helyén.
A büdös égen angyalok,
s gyilkosok a pásztorok.
A Tenger Csillag fent ragyog,
s lent a Testre Könny fagyott.
Mária az éjszakába
néz a rácson egymaga.
Karjában a Jézuskája
már csak egy játék baba.
Jó éjszakát! Jó éjszakát!"
A halott Echó hangja.
"Te fals világ, jó éjszakát!"
Nem az örömhírt mondja.
"Az ember mind egylényegű,
mint Krisztus és a Lélek.
A rajtunk élő kis tetű
csípése is az Élet..."
A pásztoroknál fegyverek.
Bakancsok lépte koppan.
Nem vitáznak. Üres szemek.
Halott Miriam legottan.
"Óh pásztorok, kegyetlenek!"
A vér fröccsen a hóra.
"Fiammal együtt öljetek!"
Kiköpnek a zsidóra.
Az Éjben Echó hangja szól
havon Pszichének: "Jó éjszakát!"
Féreg araszol:
"Pásztorok! Jó éjszakát!"
Bár a Halotti pompa minden bizonnyal érzelmileg az egyik legmegterhelőbb verseskötet, amelyet olvashatunk, de egyben egy olyan kötet is, amely egyetemessége, mélysége és gondolatisága miatt mindenképpen a magyar líra élvonalába tartozik. Így aki csak teheti, ne habozzon, és vágjon bele Borbély Szilárd megrendítő gyászmunkájába.