Zenék a nagyvilágból – Dobranotch: Zay Freylekh! – világzenéről szubjektíven 323/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2022. 04. 17.
Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem időnként kifejezetten szükségem van arra, hogy életvidám, erőtől duzzadó muzsikát hallgassak. Az igazából teljesen mindegy, hogy ez most cumbia, balkáni rezes, pizzica vagy valami más, a lényeg a feeling és az energiaáramlás. A három év szünet után megérkező Dobranotch album pont ilyennek bizonyult, nem csoda, ha napok óta ezt hallgatom.
Ezúttal nem új számokat rögzítettek a stúdióban, hanem különféle régi dalokat, amelyek többségét zsidó esküvőn játszottak a táncolni vágyó násznép megelégedésére. Ezzel alapvetően nincs bajom, sőt, kifejezetten élveztem, hogy ezúttal sem a „Milyonochek”, sem a „Du Host” nem szerepel a tracklistán.
Ugyan a zene alapban klezmer, azonban ezt kiegészítik a balkáni rezesbandákra jellemző megoldásokkal, így egyfajta keverék jön létre, ami véleményem szerint mindkét oldalról a legjobb tulajdonságokat örökölte meg, és ennek eredményeként egy élvezetes, táncos mulatságokhoz ideális dalcsokrot kapunk. Amire egyébként a borító is utal, hiszen a betűk körtánc alakzatba rendeződtek a muzsika hatására.
Az egyik meglepetést számomra a „Birobidzhan” jelentette, elsősorban a háttere miatt. Az eredeti verzió egy 1936-os szovjet filmből, a Seekers of Happiness címűből származik (itt megnézhető egy rész belőle), és bizony ég és föld a kettő közötti különbség, mondanom sem kell, melyik javára. Persze ez érthető, hiszen Sztálin idejében egészen mások voltak az elvárások a művészettel szemben, mint manapság, és persze az eltelt évtizedek alatt sokat változott a világ, de mindez nem csökkenti a Dobranotch muzsikusainak érdemeit.
Egyébként ez a tizenkét dal felfogható/hallgatható egyfajta időutazásként, melynek során a Szovjetunióba, illetve annak felbomlása után Oroszországba látogatunk, hogy az ott élő zsidók kedvenc esküvői nótáit hallgassuk meg – modernizált formában. Egymás után sorjáznak a hol instrumentális, hol pedig szöveges számok, mint például a „Seni Severim”, amiben Marina Suloeva énekesnő vendégeskedik. A másik kedvencem a mulatságot lezáró „Drey Dreydl”, ami egy közismert szerzemény újragondolása. Mitia Khramtsov orgánuma eltér Moishe Oysher hangjától, de igazából a hangszerelés az, amivel nagyot alkottak. Az eredeti nagyzenekari változatban hallottam, és ahhoz képest ez sokkal erőteljesebb, illetve itt a hangszereknek nem csupán az ének kísérése a feladatuk, hanem önállóan is megállják a helyüket. Szusszanásra a szomorúbb/lassabb számok nyújtanak lehetőséget, mint például a „In Droysn Geyt A Regn”, ami gyakorlatilag egy börtönben sínylődő tolvaj panaszkodása.
Májusban esküvőre megyünk, és kacérkodom a gondolattal, hogy magammal viszem a lemezt, hátha szükség lesz hangulatfokozóra. Amennyiben erre mégsem kerül sor, akkor majd reménykedem, hogy a jövő évi Budapest Ritmo fellépői közé esetleg beválogatják az együttest, mert jó lenne bulizni egyet a koncertjükön.
Meghallgatásra ajánlott számok: Chabad Nigunim, Doina, Birobidzhan
2022-ben megjelent album (CPL-Music)
Weboldal: https://www.facebook.com/dobranotch
A zenekar tagjai:
Ilya Gindin – klarinét, alt szaxofon, ének
Max Karpychev – tenero szaxofon, ének
Mitia Khramtsov – ének, hegedű
Evgeny Lizin – dob, ütőhangszerek
Ilya Shneyveys – harmonika
Grigory Spiridonov – harsona, ének
Alexey Stepanov – tuba
Közreműködők:
Marina Suloeva – ének
Osama Shakhin – darbuka
Roman Shinder – bendzsó
A lemezen elhangzó számok listája:
- זאָגט דער רבי 00:22
- Chabad Nigunim 05:51
- Doina 03:37
- גמל 04:16
- Birobidzhan 02:51
- Shoykhet Tants 05:35
- Tsekvechte Pomidorn 03:16
- Libes Tants 04:20
- Seni Severim 03:24
- Vu Bistu Geven 04:30
- In Droysn Geyt a Regn 04:33
- Babushka 03:32
- Drey Dreydl (Hanukkah Song) 03:20