Zenék a nagyvilágból – Thanos Stavridis: Spicy Margarita – világzenéről szubjektíven 273/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2021. 04. 23.
Míg egyik oldalról nézve nagyon szomorú, hogy a vírushelyzet miatt nincsenek koncertek, élő fellépések, ami több mint egy év után már nagyon-nagyon hiányzik, ha viszont máshonnan nézem, akkor kellemes hozadéka a korlátozásoknak, hogy a korábbiaknál több idő jut az alkotásra. Úgy érzem, mostanában a korábbiaknál jobb, átgondoltabb, kiérleltebb lemezek kerülnek elém, ami szerintem nyilvánvalóan a megnövekedett szabadidőnek köszönhető.
Az előző album (A suitcase full of dreams – ajánló erre) nemzetközileg is ismertté tette Thanos Stavridis nevét, és a koncertek visszahatottak a zenéjére, aminek az alapja, vagy ha úgy jobban tetszik, a lényege szerencsére nem változott, úgyanúgy a jazz és a balkáni muzsika keveréke maradt, csak ha lehet, még gazdagabb, kidolgozottabb lett. A rendelkezésre álló időben minden hangot a legideálisabb helyre pakolták, a dallamokat és a ritmust optimalizálták, miként a szólókból és a harmóniákból is igyekeztek a legtöbbet kihozni. Mindezt úgy, hogy nem valami steril, patikamérlegen kiporciózott zene lett a végeredmény, hanem egy élő, lélegző, izgalmas produkció, amelyben minden számnak saját hangulata van – többnyire a harmonikával a középpontban. Persze a többiek sem puszta kísérőként vannak jelen, bőven kapnak lehetőséget tehetségük bemutatására.
A változatosságra jó példa a „Stella’s eyes” című szám, amiben a harmonika vonósokkal együtt szólal meg, ami csak még fülbemászóbb dallamot eredményez, és a latinos lüktetés, ami a háttérben diktálja a tempót, a váltásokkal kiegészítve már-már slágergyanúsnak tűnik a szememben. Nem ez az egyetlen latinos nóta, az „Alma gitana”, ha lehet, még ezt is felülmúlja. A másik kedvencem az E-75-ös út (Route E-75), mert miközben a dallama egyértelműen balkáni, közben úgy lesz rockos a szólógitárnak köszönhetően, hogy a vonósoknak is jut egy kis hely. Itt éreztem legjobban a rendelkezésre álló idő kihasználását; gazdagon hangszerelt, aprólékos elemekből, hangokból megkomponált dal került fel a lemezre, amit tényleg muszáj több ízben meghallgatni, mert elsőre csak a szépsége és az összhatás érvényesül (legalábbis nálam), de az apró finomságokat, megoldásokat csak sokadjára fedeztem fel – például, ahogyan a gitár és a harmonika felesel egymással. A jazz sem hiányzik a lemezről, hiszen a „Let’s play” szaxofonfutamai le sem tagadhatnák származásukat – szóval minden jelen van, amiért eddig szerettem Thanos Stavridis zenéjét.
Mindezt kizárólag hangszerekkel, bármiféle ének vagy beszéd közreműködése nélkül tálalják fel a hallgatónak!
A legjobb az lenne, ha ősszel turnéra indulnának a lemezzel – bár nem tudom, élőben miként lehetne pótolni a majd harminc közreműködő muzsikust. Még szerencse, hogy a számok egy része sokkal intimebb hangulatú (például az „Endless blue”), így biztosan össze lehet állítani egy klubhelyiségekbe illő programot. Már várom.
Meghallgatásra ajánlott számok: Havana nights, Route E-75, Stella’s eyes
2021-ben megjelent album (Artway - Technotropon)
Weboldal: http://thanosstavridis.com/
A zenekar tagjai:
Thanos Stavridis – harmonika
Közreműködők:
George Tzoukas – zongora
Giannis Oikonomidis – trombita
Charis Kapetanakis – tenorszaxofon
Michalis Karanikos – harsona
Giannis Karakalpakidis – gitár
Giotis Kiourtsoglou – basszusgitár
Vagelis Karipis – ütőhangszerek
Stefanos Dimitriou – dob
Vladimir Karparov – szaxofon
Vlatko Stefanovski – gitár
Sašo Popovski – gitár
és még sokan mások
A lemezen elhangzó számok listája:
- Wondering
- 100 + 1 tales
- Spicy Margarita
- Faces
- Alma gitana (intro)
- Alma gitana
- Stella’s eyes
- Havana nights
- Route E-75
- Balkan blaster
- Let’s play
- Endless blue
- Echoes for a feast thar passed (Zosto si me majko rodila)