Zenék a nagyvilágból – Lenny Sendersky / Merema / Akoth Jumadi – világzenéről szubjektíven 254/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2020. 11. 22.
Az idei WOMEX előtt és alatt nagyon sok hallgatnivalót kaptam, amelyek egy részéről önálló cikket írok majd, de van pár, amelyekre időhiány miatt csak rövidített formában kerítek sort.
Lenny Sendersky & Moon Strings: Blues Mizrahi
Újabb határmezsgyén mozgó lemez került elém, ami elsősorban jazz, másodsorban, a vonósok miatt, klasszikus zene, és csak a maradék idejében mutat világzenére utaló jegyeket. Aki szereti a szaxofon hangját, annak biztosan bejön majd, amit a Szentpéterváron született Lenny Sendersky lemezre álmodott.
A jazz és a klasszikus muzsika ötvözetére jó példa az első szám (Sea Of Galilee), amiben Sendersky szaxofonja a hangadó, míg a Moon Strings nevű vonósötös (az ötödik hangszer egy nagybőgő) kíséretként biztosítja az alapokat. Érdekes, ahogyan hol a jazz (szaxofon és bőgő) kerül előtérbe sok improvizációval, hol meg a klasszikus kötöttség dominál. Ebben a felállásban alkotják újra a „Take Five” című jazz-örökzöldet, és számomra meglepő módon tényleg kihoznak belőle valami eredetit. Ezzel még nem értünk a feldolgozások végére, mert az „In A Sentimental Mood” és az „I Got Rhythm” sem kerülhette el a sorsát.
Nekem legjobban a címadó szám tetszik, mert a keleti dallam és a vonósok szaggatott játéka a többinél egyedibbé formálja, ebben érzem legjobban a különféle stílusok keveredését. Különlegessége okán említem a „Sophie” című saját szerzeményt, mivel a francia kürt ritkán szólal meg ilyen zenében, és szerintem izgalmas, ahogyan a kürt és a szaxofon felesel egymással, miközben a vonósok szerényen kísérve, időnként elcsendesedve figyelik ezt a kettőst.
Meghallgatásra ajánlott számok: Blues Mizrahi, Take Five, Blues In Palace
2020-ban megjelent album (Losen Records)
Weboldal: https://lennysendersky.com
Merema: Kezeren Koiht
Ez az együttes a Mordvin Köztársaságban alakult, amely Oroszország, pontosabban fogalmazva az Oroszországi Föderáció része, földrajzilag Európa keleti részén, a Volga vízgyűjtő területén található. Eredeti lakói a mordvinok, akik a finnugor nyelvcsaládhoz tartoznak, az orosz betelepülés csak a 11-12. századtól kezdődött meg, a 2010-es népszámlálás szerint a mordvinok az összlakosság negyven százalékát adják. Ennyi földrajz után térjünk vissza a zenéhez.
A Merema tagjainak az a célja, hogy megőrizzék szülőföldjük hagyományait, ezért gyakran mennek a falvakba, melynek során a zene mellett ruházatot, eszközöket és persze szokásokat is gyűjtenek. A projektet Ekaterina Modina fogja össze, amire szükség is van, hiszen mindenki a szabadidejét áldozza be, központi támogatást nem kapnak.
A Kezeren Koiht című lemez (Régi szokás) gyakorlatilag népdalok gyűjteménye, amit többnyire a cappella módon adnak elő. Nagyívű dallamok, epikus hangulat uralja az albumot, melyek visszavezetnek bennünket abba a paraszti közegbe, amely mára szinte teljesen eltűnt a kontinensről – és itt mindenkinek a képzeletére bízom, hogy miként képzeli el azt ez idilli életet (ami persze a valóságban nem ilyen volt). Nekem nagyon tetszik ez a fajta polifonikus megszólalás, ahogy a szólamok időnként kifejezetten disszonáns harmóniákat énekelnek, de a legelementárisabb élményt akkor nyújtják, amikor mindenki együtt szólal meg. A szövegeket a booklet három nyelven tartalmazza (egyik az angol), és ezekből is a paraszti élet hétköznapjai köszönnek vissza (vendéglátás, szerelem, szegénység, stb.).
Meghallgatásra ajánlott számok: Our Beloved Guests, Yakova Daryushka, Poor Uliana
2020-ban megjelent album (CPL Music)
Weboldal: https://www.facebook.com/groups/merema
Akoth Jumadi: Ere Yo
Hajlamosak vagyunk Afrika nyugati partjára koncentrálni, amikor világzenéről beszélünk, ami valamilyen szinten érthető, hiszen griot hagyományokat, sivatagi bluest és még nagyon sok tényleg kiemelkedő hallgatnivalót köszönhetünk ennek a régiónak. Viszont kár lenne elfeledkeznünk a keleti partról, ami alatt én nemcsak Etiópia tágabb környezetét értem, hanem kötelező jelleggel Kenyát. Elvégre innen érkezett Budapestre a Sarabi együttes, hogy egy fantasztikus koncerttel felkeltetse az érdeklődésemet a világzene iránt.
Most Akoth Jumadi nevét kell megtanulnom, akinek az első EP-je idén ősszel jelent meg. A zenéjét egyetlen szóval nem lehet meghatározni, lévén igazi keverék, amiben van jazz, törzsi hagyomány (ő a luo népcsoporthoz tartozik), afrosoul, taraab (ami egy helyi stílus), benga (egy másik helyi stílus). A különlegességet csak fokozza a nyatiti hangja, ami egy nyolchúros lantszerűség – több más hangszer mellett ezen is megtanult játszani.
Nekem mondjuk legjobban a hangja tetszik, van benne melegség, erő, nőiesség – egyszóval pont olyan, amilyennek a női éneket szeretem. A címadó számban (Ere Yo) mindezt egyszerre mutatja meg, nem véletlenül ezt a kedvencem a lemezről. A klipes „Nyar nam” elsőre szintén az énekkel fogott meg, de a második-harmadik meghallgatáskor már feltűnik a hangszerelés átgondoltsága; érdekes, mennyire működik a mindenből egy kevés módszer, valamint a háttérvokál, ami csak még jobban előtérbe helyezi Akoth Jumadi hangját. Harmadikként a „Jangolo”-t említem, mert ez is jól példázza, mennyire sokszínű ez a zene.
Tetszik, hogy a ritmus és a táncolhatóság helyett a dallamra, az énekre, a szövegekre kerül a hangsúly, de közben a zenére is kellő figyelmet fordítanak (például a gitár). Nyilvánvalóan a saját hangját, stílusát kereste – és érzésem szerint már meg is találta. Az Ere Yo egy fiatal énekesnő felszabadult és öntudatos bemutatkozása.
Meghallgatásra ajánlott számok: Ere Yo, Nyar nam, Jangolo
2020-ban megjelent album (1858619 Records DK)
Weboldal: https://www.facebook.com/Akoth-Jumadi-285561875657061