Zenék a nagyvilágból – Džambo Aguševi Orchestra: Brasses for the Masses – világzenéről szubjektíven 218/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2020. 03. 08.
Amikor megkaptam a kiadó levelét, amiben arról értesítettek, hogy 2020. március 20-án megjelenik a makedón Džambo Aguševi Orchestra új albuma, az jutott eszembe, hogy az utóbbi fél évben ez már a harmadik balkáni rezes formáció, akik új anyaggal jelentkeztek – legnagyobb örömömre. Ugyanis nem győzőm eleget hangoztatni, mennyire szeretem ezt az energikus, életigenlő muzsikát. Legyen szó koncertről, stúdiófelvételről – minden esetben átjön az a plusz, amiért érdemes elindítani a lejátszót.
Az elsőre meglepett, hogy új kiadóhoz kerültek – az előző korong, a Brass Like it Hot még az Arc Musicnál jelent meg, de igazából ez hallgatóként nem lényeges információ, amennyire látom, a CD ugyanúgy elérhető lesz mint korábban, és a koncertek sem szünetelnek. Három évvel ezelőtt ezt írtam:
„Leegyszerűsítve olyan az egész, mintha a megszokott rezesbandát kereszteznék pár ráérő jazzmuzsikussal, ez többnyire abban nyilvánul meg, hogy miközben a zenekar a hagyományos balkáni roma melódiákat prezentálja (ami náluk a Törökországtól Makedóniáig terjedő részt jelenti), addig a szólisták jazzes felfogásban improvizálnak. A kétfajta stílus keveredése működőképes, egymást erősítve olyan zenét eredményez, ami elsőre ugyan szokatlan a fülnek, de van annyira ellenállhatatlan, hogy hamar megkedveli a hallgató.”
Ez most sem változott, legfeljebb kiegészül némi filmzenés pillanattal (például a „Macedonian Nightcrawler” egyes részei), amelyek elsőre teljesen kilógnak a képből, hogy aztán minden a helyére kerüljön. Igazából pár hallgatás után úgy érzem, Džambo Agušev (polgári nevén Djambo Ozden) is olyan zene megalkotásával kísérletezik, amivel a fiatalokat, illetve új hallgatókat képes megszólítani – és szerintem ez most sikerül neki. Már rögtön a címadó nóta, a „Brasses For The Masses” megadja az alaphangulatot: lazaság, vidámság, tánc, és ez később csak fokozódik.
Akárcsak korábban, a számok között most is van pár feldolgozás, pár esetben pedig annyira sikerült a saját képükre formálniuk az eredetit, hogy elsőre fel sem ismertem miből indultak ki. Ilyen például a Tarkan sláger, a „Şıkıdım”, ami most „Sikidim” néven fut. De legalább ennyire meglepő az eredetileg Mathias Duplessy által négy húros hangszerre komponált „Crazy Horse”. A dallam ugyanaz maradt, azonban minden más megváltozott – akinek van egy kis ideje, az előbb nézze meg az eredeti klipet, és utána hallgassa meg, mi lett belőle a rezesek kezében. Ehhez már nyilvánvalóan tehetség kell, meglátni azt, hogy a fúvósokra átdolgozva mi lesz belőle, mit tart meg a régiből, mit és hogyan kell hozzátenni, hogy valóban valami újat kapjunk.
Természetesen Djambo Ozden saját szerzeményei is jók, ha lehet, ezekben még jobban érvényesül a megújítási szándék mellett meglévő hagyománytisztelet (Shukri Dvojka). Valamint az országhatárokon túlra tekintés, aminek eredménye a „Taksim Dream”, a maga orientális kezdődallamával, minimalista szövegével, és azzal a kísérletező hozzáállással, amivel az utolsó harmadban megleptek.
Zárásként még annyit, hogy szívesen megnézném őket élőben, amint a mostani album dalait játsszák élőben.
Meghallgatásra ajánlott számok: Old Bazaar Groove, Brasses For The Masses, Sikidim (Dzambo's version)
2020-ban megjelent album (Asphalt Tango Records)
Weboldal: http://dzamboaguseviorchestra.com/
A zenekar tagjai:
Djambo Ozden – trombita, ének
Emir Ozden – trombita
Kjazim Agushev – trombita
Sunaj Mustafov – trombita
Shukri Djevatov – helikon
Djafer Fazliov – tenor kürt
Ali Zekirov – tenor kürt
Mustafa Zejnelov – tenor kürt
Orfej Chakalovski – tupan, ütőhangszerek
Avni Ahmedov – dob
Közreműködők:
Ben Dito – dob és ének
Dzeljo Destanovski – zurla
A lemezen elhangzó számok listája:
- Brasses For The Masses
- Macedonian Nightcrawler
- Shukri Dvojka
- Taksim Dream
- Road To East
- Old Bazaar Groove
- Crazy Horse
- Arriba Macedonia
- Feko Dvojka
- Sikidim (Dzambo's version)
- Sa-sa Cocek
- Once You Catch The Devil