Zenék a nagyvilágból – NST & The Soul Sauce meets Kim Yulhee: Version – világzenéről szubjektíven 205/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 12. 06.
Ha jól számolom, ez már a harmadik olyan együttes, akik szülőföldjük megszokott zenéitől gyökeresen eltérőt választottak. Nekem az első ilyen találkozásom a Távol-Keletről érkezett Kachimba volt, akik gyakorlatilag nem csinálnak más, csak japánul énekelnek a latin dallamokra, ritmusokra. Ennél egy lépéssel tovább ment a nemrégiben méltatott Minyo Crusaders, akik az afro-karibi-latin muzsikát echte japán énekstílussal (min'yō) keverték, és valami csuda lett a végeredmény.
Hozzájuk hasonlítható a dél-koreai NST & The Soul Sauce együttes, azzal az eltéréssel, hogy csupán a reggae és egy helyi énekstílus, a pansori ötvözésével érik el a céljukat. Ez így leírva nem hangzik túl bonyolultan, de a valóságban azért egészen más a helyzet. Nem csodálkozom, hogy az alapító Noh Seonteck basszusgitárosnak beletelt pár évébe, mire társaival eljutottak az első nagylemez felvételéig, illetve a saját stílus megalkotásáig, amit nemes egyszerűséggel Korean reggae-nek neveztek el.
Ha eddig nem történt meg, akkor most érdemes elindítani a cikk végi videókat, mert segítenek értelmezni az eddig leírtakat, és általuk mindenki fogalmat alkothat arról, amit az NST & The Soul Sauce csinál. A számok többsége belassult, elszállós, azonmód ellazulásra készteti a hallgatót, viszont ezt ellenpontozza Kim Yulhee tradicionális éneke, amiről Nina Hagen, az egyik kedvenc énekesnőm jutott az eszembe, egészen pontosan az „African Reggae” című száma, aminek a hangulata nagyon hasonlít az albumindító „Bbaengdeuk”-hoz.
Úgy gondolom, nagyon jól megoldották a két egymástól távol eső stílus összepárosítását, ami biztosan nem volt egyszerű, és időnként megkövetelte, hogy mindkét fél engedjen a saját szabályaiból, hogy létrejöjjön ez a muzsika. Legjobban a pansori énekben meglévő vidámság és szomorúság átmentése nyerte el tetszésemet – ez így együtt tényleg szürreális élmény.
Sajátos hangulata van a Version című lemeznek, amit csak fokoz, hogy időnként más ízeket is érzek a produkcióban. Helyenként jazz, funk, és a lassúbb részeknél szerintem pszichedeliát is belecsempésztek a dalokba. Ez utóbbi állapot elérésében szerepe van a megszokottnál hosszabb kompozícióknak, négy percnél rövidebb nincs a lemezen, míg a leghosszabb majd kilenc perces. Ennyi idő alatt gond nélkül elvarázsolják a hallgatókat, még csak spangli sem kell hozzá.
Az előbb említett „Bbaengdeuk”mellett nagyon tetszik a „Jeongdulgosimne” mert ebben a zenekar tagjai férfikórust alkotnak, és ugyan nem sok szöveget kellett megtanulniuk, viszont ennek az ismétlése majdnem olyan lüktetőre sikerült, mint a szám ritmusszekciója, és ami ennél azért sokkal fontosabb, fantasztikus kontrasztot alkotnak az énekesnővel. Az egyik csúcspont a lemezen szerintem a „Bak Taryeong” című kompozíció, mert ebben hatalmasat énekel Kim Yulhee. Olyan erő van a torkában, és úgy adja elő ezeket a hagyományos énektémákat, hogy óhatatlanul magával ragadja a hallgatót. Ügyesen oldják meg a tempóváltást, és a később felerősödő fúvósszekció itt kifejezetten funkos.
Különleges zenét tartalmazó album a Version amit egyszer szívesen megnéznék élőben. Mivel egyelőre erre nem sok esélyt látok, kárpótlásul marad a lemez időről-időre történő meghallgatása.
Meghallgatásra ajánlott számok: Bbaengdeuk, Jeongdulgosimne, Bak Taryeong
2019-ben megjelent album (Eastern Standard Sounds)
Weboldal: https://www.nst-thesoulsauce.com/
A zenekar tagjai:
Noh Seonteck – ének, basszusgitár
Smiley Song – ének, ütőhangszerek,
Simun – gitár, háttérvokál
Yun Seokcheol – billentyűs, háttérvokál
Kang Shintae – dob, háttérvokál
Song Seongho – szaxofon, ütőhangszerek, háttérvokál
Yoo Seungcheol – trombita, kürt, háttérvokál
Park Jun – Dubwiser
Kim Yulhee – pansori ének, Kkwaenggwari
Közreműködők:
박준규 Park Junkue – trombita
김바이올린 KimViolin – hegedű
A lemezen elhangzó számok listája:
- 뺑덕 Bbaengdeuk
- 중타령 Joong Taryeong
- 정들고싶네 Jeongdulgosimne
- 박타령 Bak Taryeong
- 흥타령 Heung Taryeong
- Bbaeng Dub
- Monk Dub
- Veridikal Dub