Jávorszky Béla Szilárd: Sebestyén Márta
Írta: Galgóczi Tamás | 2018. 09. 19.
Hiánypótló kiadványnak tartom Jávorszky Béla Szilárd könyvét, mert egyszerűen nem léteznek olyan monográfiák, melyek a hazai zenei élet ismert, de valójában mégsem ismert szereplőinek a pályáját dolgozzák fel. Természetesen azokra az előadókra és együttesekre gondolok, akik már több évtizede muzsikálnak, és ennek során hatással voltak mind a közönség, mind a magyar zenészvilág fejlődésére. A szerző abban a szerencsés helyzetben van, hogy újságírói munkája révén közvetlen közelről figyelhette évtizedeken át a trendeket és a hagyományokat.
Ez már a harmadik, ilyen témájú könyve (a korábbiak Halmos Béla emlékezete, valamint Sebő címmel jelentek meg), és maradva a műfajnál, ismét egy olyan előadó életútját dolgozta fel, akinek a tehetségét senki sem vitatja. Biztosan vannak, de szerintem csak nagyon kevesen, akik még az életben nem hallottak Sebestyén Mártáról. Ha mást nem, akkor Az angol beteg című film, vagy a Deep Forest lemez, esetleg az István, a királybéli szerepe révén tényleg országszerte ismert lett. Tudom, ezek nem mai történések, de mivel még mindig koncertezik – és aki egyszer hallotta élőben énekét, az biztosan nem felejti el – azért nem lehetetlen küldetés elcsípni valamelyik fellépését.
A monográfia kellő alapossággal járja végig a gyerekkor, az iskolák és a pályakezdés állomásait, kellő időt szánva azokra az emberekre, akik így vagy úgy, de befolyással voltak Sebestyén Márta formálódására. Számomra legizgalmasabbnak azok a fejezetek bizonyultak, amelyek a Sebő együttessel kezdőző közös zenéléstől egészen 2010-ig, Szokolay Dongó Balázs és zenésztársaival történt szakításáig ismertetik a fejleményeket.
Az olvasottak alapján nyilvánvaló, hogy Sebestyén Márta egyike lehetett volna azon kevés magyar zenésznek, akik nemcsak a magyarlakta területeken válnak híressé, hanem az egész világon. Mi több, ez nem csupán egyetlen szezonra érvényes lehetőség volt, hanem akár évtizedekre biztosíthatta volna helyét a folk és a világzene sztárjai között. Amitől valójában – ha jól értelmezem a leírtakat – egyetlen lépés választotta el, a 2008-as Womex fellépés. Amire végül nem ment el, hogy a Muzsikás társaságában ismét megmutassa a nemzetközi szakmának, valóban különleges, valóban egyedi az, ahogyan énekel.
Biztos vagyok benne, hogy Jávorszky Béla Szilárd nem volt könnyű helyzetben, amikor összeállította ezt a monográfiát. Az a rész biztosan könnyen ment, amikor a sikerekről, az énektudásról, a hagyományok őrzéséről és a többi pozitívumról kellett írnia. Arra viszont kíváncsi lennék, mennyi időbe telt azoknak a hétköznapi ember számára nehezen érthető lépéseknek a kibogozása, aminek eredményeként több menedzserrel és együttessel is teljesen megszakította az együttműködést. Nyilvánvaló, hogy ez a művészi érzékenységnek vagy más szempontoknak köszönhető, és jó eséllyel sosem lesz publikus, így csak sajnálni tudom az események ilyetén alakulását, a megérdemelt világsiker, a tartós világsiker elmaradását.
Tudom, nincs miért szomorkodni, ami elmúlt az elmúlt, és az évek során tényleg számtalan fellépés, illetve album a bizonyság arra, milyen csodálatos, egyedi hangja, színpadi jelenléte van Sebestyén Mártának.
A könyvet nemcsak a benne található információk és képanyag miatt érdemes megvenni, hanem mert mellékeltek hozzá egy CD-t, amelyen azoknak az énekeseknek az archív felvételei hallhatók, akik annak idején nagy hatással voltak Sebestyén Mártára, és akiknek köszönhetően a népzenét választotta.
Sebestyén Márta honlapja: http://www.martasebestyen.com/