A kígyó ölelése (film)
Írta: Uzseka Norbert | 2015. 10. 08.
Ez egy roppant összetett, több síkon is értelmezhető alkotás. Több helyen kalandfilmnek írják, ami helytálló, de ugyanannyira filozofikus művészfilm is, mely több szinten is hat, és ezen szintek nem mindegyike tudatos.
A film két idősíkot váltogat, de mindkettőben jelen van Karamakate, az amazóniai sámán, valamint egy-egy fehér bőrű tudós. Előbbi csoda dolgokat tud, utóbbiak csoda dolgokat keresnek, de világuk irdatlan messze van egymástól. Az 1900-as évek elején egy maláriában szenvedő német tudós érkezik indián segítőjével a sámánhoz, hogy megkérje, segítsen rajta, vezesse el egy legendás növényhez, mely az egyetlen, mi meggyógyíthatja. Három évtized múltán már egyedül érkezik egy amerikai tudós, aki a német elődje könyvében leírtak nyomában jár. Karamakate azzal vádolja a fehér embereket, hogy mindent elpusztítanak (ahogy például a gumi kitermelők tették is), és hogy nem értik a dzsungel törvényeit. Elhangzik a filmben más, szintén megalapozott vélemény is (hogy a fehér embernek meg kell ismernie ezt a világot, különben biztosan elpusztítja majd), de amit egyes megrázó, borzalmas jelenetekben látunk, az elsősorban a sámánt igazolja. De ugyancsak ő mondja, hogy a tudás mindenkié.
Lassan, gyönyörűen építkezik a film, és mondanivalója átadásához tökéletes, hogy a zöme fekete-fehér. Akár a klasszikus fotográfiában, itt sincsenek színek, amik elvonnák a figyelmet a lényegről. És zene sincs sok, illetve ahol van, ott óriási a szerepe – de a dzsungel élő és valóságos a harsány színek nélkül, pusztán a folyamatos zajok, hangok által is.
Más ez a film, mint mondjuk egy természetfilm a National Geographicon, s nem csak a fekete-fehérség miatt. Bemutat egy letűnt kultúrát, népet, de nem dokumentarista, tudományos módon, hanem egy (vagyis két) utazás és annak eseményei útján. Cselekménye van, testet-lelket megrendítő üzenetei, és, amennyire ez egyáltalán lehetséges, belülről mutatja be azt a számunkra oly` idegen kultúrát. Pontosabban bevonja, berántja a nézőt, aki olyan élesen tapasztalja meg, hogy a nyugati civilizáció milyen nagyon elvált a természettől, ahogy mondjuk egy állatkertben sosem lehetne. Mert a film valójában és elsősorban egy spirituális utazás, melyet nem csak, hogy nagyon sokféleképpen lehet értelmezni, de amely olyan szimbólumokat használ, melyek a tudatnál mélyebb szinteken érintik meg a nézőt.
Természetesen eszembe jut A föld sója című film, hiszen Sebastiao Salgado fotóin is fekete-fehérben láthatjuk ezt a világot. De A kígyó ölelésének sokkal inkább van története, noha az is a valóságon alapul (tényleg létezett a két fehér tudós). Egyúttal pedig maga a film is sámánisztikus szertartás, melynek bizonyosan csak egy kis szeletét fogtam most fel.
Párhuzamként még felmerült bennem Godfrey Reggio Qatsi trilógiája, vagy a Baraka című film, hiszen az üzenet hasonló, ám emezek úgy sokkolják, úgy rázzák meg az embert, hogy közben nem viszik bele ilyen mélyen a lelki-szellemi vonatkozásokba. És bár nyilvánvaló, hogy Karamakate és megannyi bennszülött társa, és az ő kultúrájuk már elmúlt ebből a világból, és hogy a fehér ember, amint a történelemből és napjainkból láthatjuk, a film felszíni üzenetét sem képes magáévá tenni, mégis van pozitív kicsengése A kígyó ölelésének. Már leírtam fentebb (egy részét), s amúgy is: fejtse meg ki-ki magának.