Kevin Kastning – Mark Wingfield: In Stories (CD)
Írta: Czékus Mihály | 2015. 01. 28.
Az amerikai gitáros, Kevin Kastning a világ legkreatívabb muzsikusai közé tartozik. Aki nem sokkal azután, hogy befejezte az általunk is bemutatott Watercolor Sky című albumát Carl Clements oldalán, máris egy új lemezen kezdett el munkálkodni. Az amerikai Greydisc Records gondozásában megjelent, In Stories címet viselő albumon most Mark Wingfield volt Kastning társa, de a két muzsikus nem ismeretlen egymás számára, hiszen hosszú munkakapcsolat és barátság fűzi össze őket (eddigi közös munkájukat a sikeres koncerteken túl a mostanin kívül három remek album is őrzi). Az új korong a 2013-as Dark Sonatas szellemi folytatásának tekinthető, de az alapvető különbséget én abban látom a két album között, hogy az újban „több a fény”: mind a két mű célja a létünk egy mélyebb valóságának feltárása, de amíg ezt a Dark Sonatas komorabb, sötétebb képeket használva teszi, addig a szintén filmszerű In Stories-ban már jelentős szerep jut a fénynek is.
Az egy óra körüli játékidejű albumon 13 kompozíciónak jutott hely, valamennyi az előadók saját szerzeménye. A repertoárban éppúgy jelen vannak a hosszabb, kifejtős tételek (mint a bő nyolc perces „Halcyon Mist Unknown” és a közel hét perces „A Distant Chine and Longing”), mint az átlagos hosszúságú számok. Az olyan számcímek, mint a „Shadow Linger Dispersal”, az „Of Phantom Symmetry” és az „Inversion Nocturne Mirror” sejtetik a hallgatóval, hogy magasabb dimenziók megtapasztalására „váltott jegyet” a lemez megvásárlásával. A zenei anyag által a tudatban generált filmetűdökre nem a videoklipekre jellemző gyors képváltások a jellemzők, itt méltóságteljesen, hosszasan elidőz a kamera egy-egy témán, lehetőséget biztosítva a legapróbb momentumok megfigyelésére és az impulzusok befogadására.
Az általam a lemez kulcsmondanivalójának tartott szám, az „A Voice In Light” a repertoár utolsó negyedében kapott helyet. A hang és a fény szimbólum jellegén túl, úgy vélem, hogy ebben teljesül a Kastning-Windfield kettős feladata szellemi értelemben: itt valósult meg önmaguk „kiürítése” annak az érdekében, hogy a magasabb szintű rezgéseknek helyt tudjanak adni, majd a befogadás után a saját rendszerükben egyfajta továbbvibrálást tegyenek lehetővé. A lemezhallgató, aki erre érzékeny, szintén összeköttetik ezzel az energiával.
Habár igazán fajsúlyos művekről van szó, Kastning mégis elképesztő könnyedséggel és eleganciával tudja tálalni őket – méghozzá úgy, hogy közben egy egész gitárarzenált használ a gondolatai tolmácsolásához. Az előző lemezek ismeretében úgy vélem, hogy egy nagyon jól összecsiszolódott kettőst alkot a Kastning-Windfield páros, s annak ellenére, hogy az új albumot hallgatva nem maradt bennem hiányérzet, úgy vélem, hogy bőven maradt még „tartalék” a duóban.
Előadók:
Kevin Kastning – 36 húros dupla kontragitár, 17 húros kontragitár, 12 húros altgitár, klasszikus gitár
Mark Wrigfield – elektronikus gitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. From the Passing of Summer
2. In Stories Without
3. Bound Evening and Still
4. Halcyon Mist Unknown
5. A Season While Fading
6. Shadow Linger Dispersal
7. A Distant Chime and Longing
8. First Luminous Turning
9. Second Luminous Turning
10. Of Phantom Symmetry
11. A Voice in Light
12. Inversion Nocturne Mirror
13. The Line to Three
Diszkográfia:
I walked into the silver Darkness (2011)
An Illustrated Silence (2012)
Dark Sonatas (2013)
In Stories (2014)