Javier Marías: Beleszerelmesedések
Írta: Turán Beatrix | 2013. 02. 04.

María szavainak hatására aztán kapcsolatok egész láncolata bontakozik ki: az özvegy, Luisa, meghívja magához a nőt, és meglepő őszinteséggel tárja fel előtte a fájdalmát, amit férje halála után érez. A látogatás során María aztán futó ismeretséget köt az özvegy és a halott férj, Miguel régi barátjával, Javierrel is. Vele később kötetlen viszonyba bonyolódik, bár ő többet szeretne a férfitól – aki viszont Luisától szeretne többet, s mint kiderül, bármire hajlandó, hogy elérje a célját. Bár mindez leírva talán kissé úgy hangzik, mint egy bonyodalmas, szappanopera-szerű szerelmi történet, amelyben mindenki szíve valaki másért fáj, ebből csak a bonyodalmas igaz – az sem negatív értelemben. Egyszerűen arról van szó, hogy Javier Marías történeteiben soha semmi nem egyszerű vagy egyértelmű, s minden újabb kapcsolat vagy beszélgetés jóformán végtelen mennyiségű kérdéshez, kételyhez és alternatív történethez vezet. Hiszen soha senki nem lehet benne egészen biztos, hogy amit megtud a másikról és a másiktól, az az igazság-e, az igazság egy része, az igazság szabadon értelmezett verziója, vagy pedig egyértelműen hazugság (avagy fikció) – ennek ellenére természetesen mindenki tudni vágyik, hajlandó (vagy hajlamos) elfogadni-elhinni a neki elmesélt történeteket, ezek hiányában pedig maga áll elő a számára tetszetős vagy hihetően hangzó történetverziókkal.
A Beleszerelmesedések szereplői is a történetek (elbeszélések) bűvöletében élnek: Javier például, miközben Maríának mesél a Luisa iránt táplált érzelmeiről és arról, hogy reményei szerint előbb-utóbb megnyeri magának a vigasztalhatatlan özvegy szívét, folyamatosan Balzac egyik kisregényével példálózik, s úgy véli, a fiktív történet mintegy igazolja az ő nem-fiktív érzelmeinek és elgondolásainak létjogosultságát. Vagy említhetem Maríát is, aki egy könyvkiadóban dolgozik, tehát a fikciókkal és kitalált igazságokkal eleve közeli kapcsolatot ápol; a Luisával vagy Javierrel folytatott beszélgetései során pedig gyakran tölti ki a történetek hézagait úgy, hogy egészen hosszú beszélgetéseket és bonyolult eseménysorokat talál ki magában. Ezek sokszor zavarba ejtően valóságosnak tűnnek, s könnyen előfordulhat, hogy csak később, az igazság (vagy egy másik fikció) napvilágra kerülésekor jövünk rá, hogy a kétszáz oldallal korábban olvasott történetverzió „csupán” María képzeletének terméke volt – ami ugyanakkor semmivel sem értéktelenebb (vagy hihetetlenebb) az igazságnál.
S bár a könyv konkrét eseményeit néhány sorban le lehetne írni, a végtelen hosszú s gyakran többszörös közbevetésekkel tűzdelt mondatokban megírt, folyamatosan burjánzó, ismétlődő, egymásra épülő, egymásba ágyazódó, majd az újabb történetek függvényében megkérdőjeleződő és újraíródó történeteket nem lehetne egykönnyen összefoglalni, és nem is volna érdemes megpróbálni – hiszen a könyv elbűvölő, hipnotikus hatása épp ezekből a történetekből fakad. S abból, ami bennük rejlik, s amit a könyv utolsó lapjai is sejtetnek: hogy legyen bármilyen bizonytalan, megkérdőjelezhető, sokféle verzióban létező (és mindezek miatt végső soron nyugtalanító) minden (szerelmi) történet, léteznek „igazi” beleszerelmesedések, amelyek mindenféle kételyt eloszlatnak, legalább annak a fejében, aki átéli őket.