Sandro Monetti: Aki a király hangján szólt: Colin Firth
Írta: Turán Beatrix | 2012. 10. 10.

Sandro Monettinek, a brit újságírónak bizonyára nem volt könnyű dolga, amikor ezt a könyvet írta. Mivel Colin Firth nem teregeti ki a magánéletét (vagy legalábbis nem annyira, hogy az átlépje az én ingerküszöbömet), azt hiszem, a könyv szerzőjének nem lehetett egyszerű közel férkőznie hozzá és feltérképezni az életét. Monetti mindenesetre megpróbálta: a könyv első néhány fejezetében megtudunk néhány részletet Colin Firth gyerek- és fiatalkoráról, a családjáról, illetve arról, hogy miként jegyezte el magát a színjátszással. Mint kiderül, a színész rendkívül harmonikusan élő családban nőtt fel, s ez a stabil háttér a mai napig nagyon fontos az életében: Firth egész életében bírta a szülei támogatását, s a Firth szülők kiegyensúlyozott házassága olyan mintát nyújtott neki, amelyet aztán a saját kapcsolataiban is követett. Ám mivel, mint mondtam, a színész nem a nyilvánosság előtt éli az egész életét, ennél több nem is igen derül ki az életútjáról, és a jelleméről is csak annyit tudunk meg, hogy az minden tekintetben összhangban van azzal a barátságos, udvarias, kissé merev, jólnevelt, korrekt úriember-képpel, amelyet számos filmszerepéből ismerhetünk.
Firth magánéletébe és jellemébe tehát, úgy tűnik, nem lehet komolyan behatolni, és erre minden bizonnyal a könyv szerzője is rájött. Feltehetően ennek köszönhető, hogy a kötet legnagyobb része Firth film- és színházi szerepeivel foglalkozik, s azt a karrierutat követi végig szerepről szerepre, amely odáig vezetett, hogy a színész végül a Király beszéde című filmjével elnyerte a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat. A Király beszéde igazán elismert sztárrá tette a színészt, s Sandro Monetti ennek megfelelő figyelmet szentel ennek a filmnek: sok egyéb mellett még azt is megtudhatja az érdeklődő olvasó, hogy Colin Firth pontosan milyen promóciós rendezvényeken vett részt a film kapcsán, vagy hogy milyen ételeket fogyasztott az Oscar-gálát követő afterpartikon.
Ahogy ebből már sejthető, a könyv leginkább azoknak ajánlható, akiket érdekelnek az efféle apró részletek a sztár életével és tevékenységével kapcsolatban, viszont nem bánják, hogy az „igazi” Firth továbbra is láthatatlan marad – mert a színészről, mint emberről valóban kevés lényegi információ derül ki. Emellett azt hiszem, jó adag rajongás kell ahhoz, hogy az olvasó képes legyen szó nélkül elmenni a könyv bosszantó részletei (pontatlan filmcímfordítások, önismétlések és a bulváros stílus) mellett. Ha viszont valaki rendelkezik a kellő mennyiségű rajongással, biztosan talál majd sok olyasmit a könyvben, amit korábban még nem tudott a színészről.
Részlet a könyvből