Alberto Szpunberg – Réfi Zsuzsanna: Giuseppe Verdi: Rigoletto
Írta: Galamb Zoltán | 2012. 07. 26.
Giuseppe Verdi Rigolettója kiválóan illusztrálja, miért szerethető az olasz romantikus opera. A púpos udvari bolond, a zárdában nevelkedett, a világ romlottságáról így mit sem tudó leány és a szoknyabolond, a nőket semmire sem tartó nemes úr tragédiába torkolló történetére szinte az első pillanattól fogva az átok vészterhes árnya vetül, míg a hol „csupán” slágeres, hol bravúros énektechnikát igénylő áriák a bel canto legszebb hagyományait viszik tovább. Mi sem bizonyíthatná ezt jobban, mint a dalművet bemutató könyvecske CD-melléklete, amely az archív hangminőség ellenére átütő erejű előadásban ismerteti meg velünk a szerző egyik legkedveltebb és leggyakrabban előadott operáját.
Elég meghallgatnunk Gilda híres áriáját az I. felvonásból (9), hogy megállapíthassuk, Roberta Peters koloratúr szopránja bármely operacsillagéval felveszi a versenyt, az ő tündöklő, mégis érzelemdús hangjával ugyanakkor csak keveseké vetekedhet. A szám persze Verdi zsenijéről is tanúbizonyságot ad, a leginkább ismert és közkedvelt ária mégis a harmadik felvonásban felcsendülő, „Az asszony ingatag” kezdetű dal (15), melyet a csapodár mantuai herceg ad elő. Talán mondanom sem kell, hogy Richard Tucker kifejezetten remekel szerepében, ahogy a Rigolettót alakító Leonard Warren baritonja szintén tökéletesen illik a testi hibája és túlzott atyai féltése miatt eleinte talán még kissé ellenszenves, ám a cselekmény kibomlásával egyre több szánalmat keltő figura hű megszemélyesítéséhez.
A kötetből megtudhatjuk, hogy Francesco Maria Piave szövegkönyve a nagy francia romantikus író, Victor Hugo A király mulat című drámája alapján született, és a botrányos téma miatt a szerzőknek ugyancsak meggyűlt a bajuk a cenzúrával. Az is kiderül, hogy a mű címe eredetileg Az átok lett volna, a történetben felbukkanó alakok pedig valós történelmi személyiségek többszörösen stilizált irodalmi megtestesülései, valamint azt is megtudhatjuk, hogy a Rigletto Magyarországon viszonylag hamar a sikeres operák közé küzdötte fel magát – ami azért nagy szó, mivel a valóban maradandó művek közül sok megbukott a bemutatón a hazai dalszínházakban.
Sokat elárulnak a mű hangulatáról a kiválóan megválasztott, nem egy esetben duplaoldalas képek, és nyilvánvalóan nem keveset hozzáad a megértéshez a Verdi életének és pályafutásának legfontosabb állomásait bemutató rövid biográfia, valamint a mű hangütését szokás szerint konkrét szövegrészletek révén érzékeltető fejezet. A nagyközönséget az opera titkaiba beavató részben ezúttal újabb anekdotákat olvashatunk, melyeknek ugyan nincs túl sok köze Verdi dalművéhez, mégis szórakoztató adalékokként felfoghatók a lényegre törő, mégis kellően részletes műismertetéshez.
Aki gyűjti a sorozatot, magától értetődően megveszi ezt a kötetet is, a nagyszerű szólisták, a pontos és tiszta kórus, a sosem tolakodó, ugyanakkor a zenekari részekben egészen kiváló teljesítményt nyújtó hangszeresek és persze a teljes művet elsőrangúan végigdirigáló karmester, Fausto Cleva megismételhetetlen előadás-felvétele miatt még azoknak is érdemes beszereznie Verdi Rigolettójának ezt a kiadását, akik kifejezetten műélvezetre vágynak, hiszen – hacsak nem megrögzött audiofilek – nem mindennapi élményben lehet részük.
A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Nyitójelenet – Della mia incognita borghese
2. Kesztyűária – Questa o quella
3. Rigoletto és Sparafucile kettőse az I. felvonásból – Quel vecchio maledivami!
4. Rigoletto monológja az I. felvonásból – Pari siamo!
5. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Figlia!... – Mio padre!
6. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Deh, non parlare al miserio
7. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Veglia, o donna
8. A herceg és Gilda kettőse az I. felvonásból – Ah, insperabile d’Amore il Dio
9. Gilda áriája az I. felvonásból – Gualtier Malde… Caro nome
10. A herceg áriája a II. felvonásból – Ella mi fu rapita
11. Jelenet a II. felvonásból – Povero Rigoletto
12. Rigoletto áriája a II. felvonásból – Cortigiani
13. Gilda és Rigoletto kettőse a II. felvonásból – Tutte le feste al tiempo – Piangi, fanciulla
14. Gilda és Rigoletto kettőse a II. felvonásból – Schiudete… ire al carcere Monteron dee
15. A herceg áriája a III. felvonásból – La donna e mobile
16. Jelenet a III. felvonásból – Un di, se ben rammentomi
17. Négyes a III. felvonásból – Bella figlia dell’amore
18. Jelenet a III. felvonásból – Della vendetta alfin giunta l’instante
19. Gilda és Rigoletto kettőse a III. felvonásból – V’ho ingannato colplevole fui
Előadók:
Richard Tucker – tenor (a mantuai herceg)
Leonard Warren – bariton (Rigoletto)
Roberta Peters – szoprán (Gilda)
Giorgio Tozzi – basszus (Sparafucile)
Rosalind Elias – alt (Maddalena)
Norman Scott – bariton (Monterone)
Carelli Gábor – tenor (Borsa)
Clifford Harvuot – bariton (Marullo)
Lawrence Davidson – basszus (Ceprano gróf)
Thelma Votipka – mezzoszoprán (Giovanna)
Vilma Georgiou – mezzoszoprán (apród)
George Cehanovsky – basszus (porkoláb)
Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Fausto Cleva – karmester
Elég meghallgatnunk Gilda híres áriáját az I. felvonásból (9), hogy megállapíthassuk, Roberta Peters koloratúr szopránja bármely operacsillagéval felveszi a versenyt, az ő tündöklő, mégis érzelemdús hangjával ugyanakkor csak keveseké vetekedhet. A szám persze Verdi zsenijéről is tanúbizonyságot ad, a leginkább ismert és közkedvelt ária mégis a harmadik felvonásban felcsendülő, „Az asszony ingatag” kezdetű dal (15), melyet a csapodár mantuai herceg ad elő. Talán mondanom sem kell, hogy Richard Tucker kifejezetten remekel szerepében, ahogy a Rigolettót alakító Leonard Warren baritonja szintén tökéletesen illik a testi hibája és túlzott atyai féltése miatt eleinte talán még kissé ellenszenves, ám a cselekmény kibomlásával egyre több szánalmat keltő figura hű megszemélyesítéséhez.
A kötetből megtudhatjuk, hogy Francesco Maria Piave szövegkönyve a nagy francia romantikus író, Victor Hugo A király mulat című drámája alapján született, és a botrányos téma miatt a szerzőknek ugyancsak meggyűlt a bajuk a cenzúrával. Az is kiderül, hogy a mű címe eredetileg Az átok lett volna, a történetben felbukkanó alakok pedig valós történelmi személyiségek többszörösen stilizált irodalmi megtestesülései, valamint azt is megtudhatjuk, hogy a Rigletto Magyarországon viszonylag hamar a sikeres operák közé küzdötte fel magát – ami azért nagy szó, mivel a valóban maradandó művek közül sok megbukott a bemutatón a hazai dalszínházakban.
Sokat elárulnak a mű hangulatáról a kiválóan megválasztott, nem egy esetben duplaoldalas képek, és nyilvánvalóan nem keveset hozzáad a megértéshez a Verdi életének és pályafutásának legfontosabb állomásait bemutató rövid biográfia, valamint a mű hangütését szokás szerint konkrét szövegrészletek révén érzékeltető fejezet. A nagyközönséget az opera titkaiba beavató részben ezúttal újabb anekdotákat olvashatunk, melyeknek ugyan nincs túl sok köze Verdi dalművéhez, mégis szórakoztató adalékokként felfoghatók a lényegre törő, mégis kellően részletes műismertetéshez.
Aki gyűjti a sorozatot, magától értetődően megveszi ezt a kötetet is, a nagyszerű szólisták, a pontos és tiszta kórus, a sosem tolakodó, ugyanakkor a zenekari részekben egészen kiváló teljesítményt nyújtó hangszeresek és persze a teljes művet elsőrangúan végigdirigáló karmester, Fausto Cleva megismételhetetlen előadás-felvétele miatt még azoknak is érdemes beszereznie Verdi Rigolettójának ezt a kiadását, akik kifejezetten műélvezetre vágynak, hiszen – hacsak nem megrögzött audiofilek – nem mindennapi élményben lehet részük.
A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Nyitójelenet – Della mia incognita borghese
2. Kesztyűária – Questa o quella
3. Rigoletto és Sparafucile kettőse az I. felvonásból – Quel vecchio maledivami!
4. Rigoletto monológja az I. felvonásból – Pari siamo!
5. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Figlia!... – Mio padre!
6. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Deh, non parlare al miserio
7. Rigoletto és Gilda kettőse az I. felvonásból – Veglia, o donna
8. A herceg és Gilda kettőse az I. felvonásból – Ah, insperabile d’Amore il Dio
9. Gilda áriája az I. felvonásból – Gualtier Malde… Caro nome
10. A herceg áriája a II. felvonásból – Ella mi fu rapita
11. Jelenet a II. felvonásból – Povero Rigoletto
12. Rigoletto áriája a II. felvonásból – Cortigiani
13. Gilda és Rigoletto kettőse a II. felvonásból – Tutte le feste al tiempo – Piangi, fanciulla
14. Gilda és Rigoletto kettőse a II. felvonásból – Schiudete… ire al carcere Monteron dee
15. A herceg áriája a III. felvonásból – La donna e mobile
16. Jelenet a III. felvonásból – Un di, se ben rammentomi
17. Négyes a III. felvonásból – Bella figlia dell’amore
18. Jelenet a III. felvonásból – Della vendetta alfin giunta l’instante
19. Gilda és Rigoletto kettőse a III. felvonásból – V’ho ingannato colplevole fui
Előadók:
Richard Tucker – tenor (a mantuai herceg)
Leonard Warren – bariton (Rigoletto)
Roberta Peters – szoprán (Gilda)
Giorgio Tozzi – basszus (Sparafucile)
Rosalind Elias – alt (Maddalena)
Norman Scott – bariton (Monterone)
Carelli Gábor – tenor (Borsa)
Clifford Harvuot – bariton (Marullo)
Lawrence Davidson – basszus (Ceprano gróf)
Thelma Votipka – mezzoszoprán (Giovanna)
Vilma Georgiou – mezzoszoprán (apród)
George Cehanovsky – basszus (porkoláb)
Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Fausto Cleva – karmester