Juan Pablo Villalobos: Bunkerzsúr
Írta: Turán Beatrix | 2012. 07. 16.

Az, hogy Tocstli ilyen pontos ismeretekkel rendelkezik minderről, annak köszönhető, hogy a fiú egy mexikói kokainbáró gyereke, és a külvilágtól elzárva, egy erődítményszerű palotában él feltehetően jó okkal paranoiás apjával, Jolkauttal, akitől akarva-akaratlan sok mindent megtanul arról, hogy mi zajlik az alvilágban. De nem arról van szó, hogy Jolkaut már Tocstli zsenge gyerekkorában elkezdte a fiú maffiózóvá nevelését – ellenkezőleg, a férfi a maga furcsa, felemás módján igyekszik megvédeni a fiát és takargatni előle a drogkereskedelem valóságát: arról ugyan részletes elméleti képzést tart a fiúnak, hogy hogyan kell hatékonyan embert ölni, viszont megpróbálja gondosan eltitkolni a saját üzelmeit vagy az olyan apróságokat, mint hogy a palota egyik szobája kizárólag a fegyvereknek van fenntartva.
A számottevő elméleti tudás és az őt körülvevő világot illető teljes tudatlanság ellentmondásos viszonyából fakad az, hogy Tocstli stílusa egyszerre naiv, okoskodó, ironikus és baljóslatú. Mert bár a fiú azt hiszi, sok mindent tud és ért, ez természetesen nem igaz: hiába néz erőszakos filmeket, hiába lát különböző drogügyek kapcsán meggyilkolt embereket a tévében, hiába beszél roppant tájékozottan arról, hogy milyen főbb módjai vannak az emberölésnek (van a „testnyílásos” és a „vágásos”), és hiába hozza szóba akár a saját meggyilkolt ismerőseit is, mindezt nem kapcsolja egyértelműen össze a saját valóságával. Egy felnőtt olvasó persze könnyen átlátja azokat az összefüggéseket, amiket Tocstli nem, és a fiú által ártatlan (időnként ártatlanul kegyetlen) módon, öntudatlan sötét humorral felvázolt eseményekből és elszórt félmondatokból némi képet kapunk a mexikói drogkereskedelemről és az abban részt vevő emberek életmódjáról.
A Bunkerzsúr egyébként a felszín alól folyton előbukkanó szomorú, megdöbbentő vagy tragikus részletek ellenére is meglehetősen könnyű (és könnyed) olvasmány, s ez a nagyon élvezetes elbeszélésmódnak köszönhető. Ami talán megosztó lehet a könyvvel kapcsolatban, az a narrátor alakja. Én általában nem kedvelem a gyerekek által elbeszélt és/vagy gyerekszemszögből megírt történeteket, ilyeneket olvasva szinte mindig úgy érzem, hogy a szóban forgó gyerek vagy olyan, mint egy tudálékos minifelnőtt, vagy pedig túlzottan, életszerűtlenül gyerekes és naiv – mindkét változat zavar. Tocstli sem lopta be magát a szívembe, hiszen ő egyszerre tudálékos minifelnőtt és életszerűtlenül gyerekes gyerek. Ugyanakkor éppen ebből ered a fiú már említett különleges stílusa és nyelvhasználata is, ami viszont a könyv fő erőssége – ezért annak is merem ajánlani ezt a könyvet, aki esetleg hozzám hasonlóan idegenkedik a gyereknarrátoroktól.