Claudio Magris: Kisvilágok
Írta: Turán Beatrix | 2012. 06. 11.

Claudio Magris éppen ezt teszi a Kisvilágokban – otthon kezdi a világ felfedezését. A trieszti író saját szülővárosát, illetve a környező vidékeket helyezi a könyve középpontjába. Az esszéregény minden fejezete más vidékről, városrészről vagy éppen egy parkról vagy kávéházról szól – tehát nem „nagy” és első ránézésre nem is feltétlenül izgalmas kisvilágokról. De aztán minden egyes helyszínről kiderül, hogy tulajdonképpen az a világ közepe, és ha valaki mondjuk a trieszti San Marco kávéházban vagy a dél-tiroli Antholz Mittertalban élné le az egész életét, akkor sem kellene úgy éreznie, hogy bármi fontosból kimaradt.
Magris minden kisvilágot alaposan feltérképez – számára semmi sem olyan kicsi, hogy megfeledkezzen róla. A könyv egyes fejezeteiből megismerhetjük az adott vidék vagy város természeti környezetét (erdőket, szigeteket, parkbeli fasorokat), a hely történelmének és kultúrtörténetének jeles vagy tragikus eseményeit, a helyi legendákat és a nemzedékről nemzedékre öröklődő anekdotákat, az adott vidékhez kötődő vagy onnan származó kisebb-nagyobb hírességeket, írókat, művészeket, illetve azokat az embereket is, akik se nem híresek, se nem hírhedtek, viszont elválaszthatatlan részei annak a világnak, ahová születtek s ahol aztán leélték az életüket.
Mivel esszéregényről van szó, a Kisvilágoknak természetesen nincs egyetlen összefüggő története. Csak történetek és töredékek vannak: Magris néha több oldalon keresztül ír az adott kisvilág valamely lakójának sorsáról vagy egy-egy nevezetességről; máskor egy-két mondatba belesűrít egy egész életet. De az ilyesféle rövid összefoglalók sem hagynak maguk után hiányérzetet – nem mintha az adott élet tényleg csak egy-két mondatra lenne méltó, hanem mert abban a pár szóban ugyanúgy benne van az egész, mint ahogy a trieszti kávézóban zajló lassú délutánokban vagy a hűs vizű kút körül ülve eltöltött, borozgatós nyaralásokban benne van a világ összes kávéházi délutánja és nyaralása.
Magris stílusa és elbeszélésmódja remekül illik a könyv tartalmához. Az író gyakran elkalandozik, máskor tényt tényre halmoz, időnként pedig szinte elérzékenyül, és nagyon szépen, költőien, ábrándozva mesél valamely kisvilág (és az élet) szépségéről és kimeríthetetlen gazdagságáról. A könyv végére érve pedig – amellett, hogy megismerjük Magris városának és az író többi szeretett vidékének történetét és hangulatát – talán csillapodik valamelyest az esetleges nyughatatlanságunk, és a folyton messzire vágyakozás helyett kedvünk támad kicsit jobban körülnézni a saját kisvilágainkban is, amelyekről – azt hisszük – már mindent tudunk.