Steven Jay Schneider (szerk.): 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz
Írta: Bauman Tamás | 2012. 06. 10.
1001 film. Akárcsak a híres mesegyűjteményben szereplő történetek. De elvégre ezek is azok, hiszen minden film mese és történet, mozgóképekben megjelenítve. 1001 film. Egy tégla. Legalábbis a könyv méretét és súlyát tekintve. Az egyik legfiatalabb művészeti ág nagyon fontos összefoglaló műve – mégis rendkívül sok minden hiányzik belőle. De ha elkezdjük számba venni, hogy mi mennyit láttunk belőlük, akkor még bőven akad mit nézni.
Ez a kötet hatalmas vállalkozás. Nemcsak nekünk, hogy hazavigyük a boltból (bár ehhez sem árt jó kondiban lenni), és néha a polcról levéve olvasgassuk, hanem a kötet összeállítóinak is. Számtalan filmszakértő dolgozott a köteten, hogy összegyűjtsék a filmtörténet elmúlt kicsit több mint 100 évének 1001 legnagyobb alkotását – ezúttal 2011-gyel bezárólag. Különös műgonddal kell eljárni, hiszen vannak filmek, amik jónak tűnnek, de ha igazán a mélyükre nézünk, akkor nem sok mindent látunk. És még több az olyan film, ami első pillantásra csak úgy van, látszólag minden különösebb tartalom nélkül – ám a felszín alatt nagyszerű ötletek, megoldások és mondanivalók rejlenek benne.
Persze a kötetbe nem fog beleférni pár személyes kedvenc – és belekerül pár olyan, amit nem is értünk. De olvassuk el ezeknek a filmeknek a rövid leírását és könyvbe kerülésük miértjét egy kicsit figyelmesebben – majd rugaszkodjunk neki még egyszer! Nem mondom, hogy mindig, de sejtésem szerint több alkalommal is értékelni tudjuk majd a művet, és a „nem szeretem” kategóriából átkerül az „egészen jó”, vagy akár a „nagyszerű film” csoportba. Természetesen olyankor is használhatjuk a könyvet, amikor egyszerűen nem tudjuk, hogy mit nézzünk. Ebben az esetben kategóriánkénti, rendezőnkénti bontásban is kereshetünk. Vagy egyszerűen csak úgy lapozgatva, hátha megakad a szemünk egy gyöngyszemen.
Ami egy igazi filmínyenc számára nagy könnyebbséget fog jelenteni, az a részletes adatlap, ahol láthatjuk a készítő országot, évet, az egész stábot és a különböző díjakat – legyen szó akár jelölésről, akár valóban megnyert díjról. A magyar munkatársak pedig még néhány hazai alkotást is belecsempésztek a kötetbe, így az amerikai kiadástól kicsit eltér a könyv, ugyanakkor jut bele egy kis hazai íz is. Érzésem szerint ugyan még így is kevés magyar film szerepel a kötetben, de nem mérgelődök, örülök, hogy legalább ez van. Egyébként a nagy hangon tiltakozóknak ajánlom a magyar kiadáshoz készült előszót, garantáltan megnyugtatja a lelkivilágukat.
A kiadás szép, színes, minőségi. Ezzel tökéletesen jellemeztem is a kötetet. Az más kérdés, hogy néha 3-4 film is szorong két oldalon és ilyenkor egy darab képet sem láthatunk belőlük, de ez csak néhány esetben fordul elő.
Röviden szólva, érdemes megvásárolni a kötetet és néhány évenként beszerezni a frissítését, mert minőségi, igényes, alapos és átgondoltan összeállított könyvről beszélünk, ami segít minden alkotást kicsit jobban megérteni vagy épp megszeretni. És nem utolsósorban otthoni testedzéshez is kiválóan használható!
Ez a kötet hatalmas vállalkozás. Nemcsak nekünk, hogy hazavigyük a boltból (bár ehhez sem árt jó kondiban lenni), és néha a polcról levéve olvasgassuk, hanem a kötet összeállítóinak is. Számtalan filmszakértő dolgozott a köteten, hogy összegyűjtsék a filmtörténet elmúlt kicsit több mint 100 évének 1001 legnagyobb alkotását – ezúttal 2011-gyel bezárólag. Különös műgonddal kell eljárni, hiszen vannak filmek, amik jónak tűnnek, de ha igazán a mélyükre nézünk, akkor nem sok mindent látunk. És még több az olyan film, ami első pillantásra csak úgy van, látszólag minden különösebb tartalom nélkül – ám a felszín alatt nagyszerű ötletek, megoldások és mondanivalók rejlenek benne.
Persze a kötetbe nem fog beleférni pár személyes kedvenc – és belekerül pár olyan, amit nem is értünk. De olvassuk el ezeknek a filmeknek a rövid leírását és könyvbe kerülésük miértjét egy kicsit figyelmesebben – majd rugaszkodjunk neki még egyszer! Nem mondom, hogy mindig, de sejtésem szerint több alkalommal is értékelni tudjuk majd a művet, és a „nem szeretem” kategóriából átkerül az „egészen jó”, vagy akár a „nagyszerű film” csoportba. Természetesen olyankor is használhatjuk a könyvet, amikor egyszerűen nem tudjuk, hogy mit nézzünk. Ebben az esetben kategóriánkénti, rendezőnkénti bontásban is kereshetünk. Vagy egyszerűen csak úgy lapozgatva, hátha megakad a szemünk egy gyöngyszemen.
Ami egy igazi filmínyenc számára nagy könnyebbséget fog jelenteni, az a részletes adatlap, ahol láthatjuk a készítő országot, évet, az egész stábot és a különböző díjakat – legyen szó akár jelölésről, akár valóban megnyert díjról. A magyar munkatársak pedig még néhány hazai alkotást is belecsempésztek a kötetbe, így az amerikai kiadástól kicsit eltér a könyv, ugyanakkor jut bele egy kis hazai íz is. Érzésem szerint ugyan még így is kevés magyar film szerepel a kötetben, de nem mérgelődök, örülök, hogy legalább ez van. Egyébként a nagy hangon tiltakozóknak ajánlom a magyar kiadáshoz készült előszót, garantáltan megnyugtatja a lelkivilágukat.
A kiadás szép, színes, minőségi. Ezzel tökéletesen jellemeztem is a kötetet. Az más kérdés, hogy néha 3-4 film is szorong két oldalon és ilyenkor egy darab képet sem láthatunk belőlük, de ez csak néhány esetben fordul elő.
Röviden szólva, érdemes megvásárolni a kötetet és néhány évenként beszerezni a frissítését, mert minőségi, igényes, alapos és átgondoltan összeállított könyvről beszélünk, ami segít minden alkotást kicsit jobban megérteni vagy épp megszeretni. És nem utolsósorban otthoni testedzéshez is kiválóan használható!