John Irving: Fohász Owen Meanyért
Írta: Turán Beatrix | 2012. 03. 27.

Johnny és Owen egymás mellett nőttek fel, együtt játszottak, egy iskolába jártak és minden körülmények között kitartottak egymás mellett. De a két fiú kapcsolata nem éppen átlagos, hiszen Johnnyt és Owent a barátságon kívül más is összeköti: például az, hogy Owen egy szép napon megölte Johnny anyját, amikor fejbe találta a nőt egy túlságosan erősen megütött baseball-labdával; vagy az, hogy Johnny a barátja tökéletesen kivitelezett tervének köszönhette, hogy nem kellett harcolni mennie Vietnamba.
De a regény jóval több, mint egy barátság krónikája. Irving remekül ábrázolja a kisvárosi életet és roppant átérezhetően ír az 50-es és 60-és évek Amerikájáról: a tévé tömeges elterjedéséről; a politikusok (például John F. Kennedy) iránt érzett általános rajongásról, majd a csalódásról, amikor kiderült, hogy a már-már megváltónak hitt közéleti személyiségek sem feddhetetlen életet élő emberek; a vietnami háborúról és a háborúra adott reakciókról; vagy éppen a különböző vallásos felekezetekről és a hit (istenhit) kérdéseiről általában.
A sok „nagy” téma azonban nem terheli túl a történetet, hiszen Irving csodás és remek humorérzékkel megáldott mesélő, akinek a könyveiben élvezet „benne lenni” s aki a legkomolyabb témákról is úgy tud írni, hogy az olvasó nem érzi agyonnyomva magát olvasás közben. És ebből a regényből úgy tűnik, Irving szeret ironizálni is.
A szereplők a történet során többször hivatkoznak Thomas Hardy megfigyelésére, amelynek a lényege az, hogy a kezdeti ígéretek sosem valósulnak meg, de a valóra nem váló dolgok helyett kap valami olyasmit az ember, amire egyáltalán nem számított. A Fohász Owen Meanyért ezen megfigyelés ironikus (és roppant terjedelmes) illusztrációjának is tekinthető.
John Irving mindjárt a regény legelején felkelti az olvasó kíváncsiságát néhány rejtéllyel: vajon mi volt az a KIMONDHATATLAN BORZALOM, amit a katolikus egyház elkövetett Owen Meany családja ellen s aminek hatására Owen Meany csatlakozott az episzkopális egyházhoz? Ki lehet a narrátor apja, akinek az identitását a fiú anyja egész életében gondosan titkolta? Pontosan mit látott Owen 1953 baljóslatú karácsonyán a Karácsonyi ének színházi előadásán az egyik kelléksírkövön?
Ezek a kérdések – sok más rejtély mellett – újra meg újra felbukkannak a történetben, és mivel a Fohász Owen Meanyért főszereplője mániákusan hisz az előjelekben, s mivel a történet maga is bővelkedik az előjelekben, az olvasó szinte önkéntelenül elkezd ezekre vadászni és közben reménykedik, hogy végül majd fény derül az összes rejtélyes ügyre. És valóban: a történet végére az összes nagy titok kiderül – csakhogy addigra ezek a titkok már nem is tűnnek olyan borzasztóan érdekesnek, vagy legalábbis a „megoldás” prózai egyszerűsége egyáltalán nincs arányban azzal a feszültséggel, amit Irving az olvasóban keltett az első ötszáz oldalon az állandó utalgatással és az előjelek gondos elhelyezésével.
Meglehet, hogy ilyen egy modern (amerikai) eposz: tele van önfeláldozó és a küldetéstudat által hajtott hősökkel, komoly problémákkal, nagy döntésekkel és nagy tettekkel – aztán a végére minden ironikussá válik és kiderülhet, hogy a komolynak hitt problémáknak egyszerű és csöppet sem érdekes megoldásuk van, vagy hogy a hős nem úgy és nem azért az ügyért áldozza fel magát, ahogy ő azt elképzelte.
Ha tehát valaki éppen valódi „hősies” történetre vágyik, előfordulhat, hogy kissé csalódni fog Irving regényében. Kellőképpen ironikus hozzáállással olvasva viszont a Fohász Owen Meanyért remek élmény.
Részlet a könyvből