Jo Nesbo: Fejvadászok
Írta: Galgóczi Móni | 2012. 02. 09.

Azok az olvasók, akik megkedvelték Nesbo stílusát, egészen biztosan lelkesen vették kezükbe a Fejvadászokat. Remélem nem voltak nagyon csalódottak, amikor nem egy újabb Harry Hole történetet kaptak, hanem valami egészen mást, újszerűt és szokatlant, amire már a cím is utal egy kicsit. Mert kik is azok a fejvadászok? Olyan személyek, akiket azért bérelnek fel, hogy megtaláljanak és visszavigyenek, vagy megtaláljanak és megöljenek bizonyos embereket. De lehetnek humán erőforrás szakemberek is, akiknek az a feladatuk, hogy bizonyos pozíciókra megtalálják a legmegfelelőbb embert. Ha jobban belegondolunk, annyira nem is különbözik egymástól a két dolog, legfeljebb a módszerek és a nézőpont más.
A Fejvadászok főszereplője, Roger Brown egy modern irodaépület modern irodájában ül méregdrága ruhákban, és kizárólag top állásokra keres embereket. Első ránézésre egy címeres barom, aki mérhetetlenül el van szállva magától, ám a felszín alatt neki is megvannak a maga démonai. Nem keres rosszul, de a fényűző luxusvilla és a rendkívül költséges hobbival rendelkező csodaszép feleség fenntartását (és megtartását) nem fedezi a legálisan szerzett jövedelem, így Roger „mellékállásban” műkincs-tolvajként tevékenykedik, aki saját ügyfeleit rabolja ki. Ha nem akarta volna megszerezni azt a bizonyos Rubens képet, talán soha nem lépett volna ki a komfortzónájából, de ő nagyon akarta, így kezdetét vette élete legnagyobb, és egyben legveszélyesebb kalandja…
Jo Nesbo zseniális manipulátor, aki képes elérni, hogy idővel elkezdjük megkedvelni ezt a nagyképű, ellenszenves fickót, mi több, már-már együtt is érezzünk vele, bár az ambivalens érzések mesterséges fenntartása miatt egészen soha nem fogjuk szimpatikusnak találni. Mondjuk a fanyar humor, és a hihetetlen szarkazmus, amivel önmagát és a világot szemléli, sokat segítenek, de mintegy ellenpontként ott a tény, hogy ő az egyetlen igazán kidolgozott karakter, akinek jellembeli hiányosságait még inkább kihangsúlyozzák a tudatosan ugyan, de mégis csupán odakent szereplők. Ügyes húzás, ami éppen ellentétes azzal, ahogy például Jeff Lindsay ábrázolja Dextert, viszont emlékeztet arra, ahogy Lawrence Block meséli Bernie Rhodenbarr kalandjait.
A cselekmény feszes, de nem szikár, szinte forgatókönyv-szerűen peregnek az események, éppen ezért nagyon oda kell figyelni, ugyanis ha csak egy pillanatra is elkalandozunk, Nesbo nemes egyszerűséggel átdob bennünket a palánkon, aztán nézhetünk bután. Tudom, hogy miről beszélek, mert velem is megtörtént. És miközben megpróbáltam feldolgozni a tényt, hogy a látszat áldozata lettem, rá kellett ébrednem, hogy a szerző ezúttal is egy fontos társadalmi problémára hívta fel a figyelmet, mégpedig a maga különleges módján. Kár, hogy éppen azok nem fogják elolvasni, akik ész nélkül hajszolják az anyagi javakat…
A regény alapján készült filmet 2011 őszén mutatták be Oslóban. Amennyire a trailer alapján meg tudtam állapítani, egészen jó adaptáció.
Ha igazak a hírek, a könyvnek nem ez az utolsó filmes feldolgozása, hiszen a független amerikai stúdió, a Summit Entertainment is megvásárolta a jogokat. Állítólag három éven belül akár mozikba is kerülhet az ő produkciójuk. Remélem, nem rontják el nagyon.