Alois Nebel (film)
Írta: Bauman Tamás | 2012. 01. 07.

Néma végül megszökik az intézetből, ahol különös kapocs alakult ki közte és Alois között. Később a forgalmistát is gyógyultnak titulálják, így ő is elhagyja a szanatóriumot, de Wachek időközben elvette az állását, ezért Alois Prágába utazik, hogy segítséget kérjen. Ám a kommunista rezsim bukásával mintha a híres vasutas-szolidaritás is megszűnt volna. Alois Prágában marad, ahol hozzá hasonló ex-vasutasok társaságában tölti idejét és találkozik Květával, a pályaudvar WC-jének fenntartójával, aki későbbi nagy szerelmének bizonyul. Végül Alois visszatér szülőfalujába, ahol idővel szembe kell néznie démonaival.
Mindeközben zajlik a rendszerváltás: a kommunista rezsim összeomlik, a változásokat pedig egy-egy televíziós híradásból ismerhetjük meg, ami a háttérben szól. A kommunizmus bukása párhuzamos Alois bukásával, és ahogy egy új rend áll fel Csehszlovákiában, úgy találja meg a férfi is szabadulását rémálmai ködéből és áll újra talpra – még ha más módon is. Külön csemege a készítőktől, hogy a „Nebel” szó németül „ködöt” jelent, visszafelé olvasva pedig „életet”, a név tehát Alois szinte sorsszerű lelki útját is kifejezi.
A film legnagyobb erőssége az animáció. A fekete-fehér színezés remekül teremti meg azt a borongós hangulatot, amely ehhez a lélektani noirhoz a legjobban illik. A karaktereket mintha később illesztették volna a filmbe a teljesen elkészített háttér elé, és a kicsit nyers, éles vonalakkal még jobban elhatárolják a két teret.
Örülhetünk a készítők döntésének, hogy az eredeti képregényt nem élőszereplős filmre adaptálták (hiszen ezt a populáris megoldást ők maguk akarták elkerülni), hanem egy közeli társművészet keblén találták meg a megoldást. Így valami újat vihettek a történetbe, de közben megmaradhattak a gyökereknél is. (Azért itt megjegyezném, hogy ha mégis csinálnának élőszereplős filmet a képregényből, mindenképpen Szacsvay Lászlónak kellene alakítania Aloist, olyan félelmetes a hasonlóság köztük).
Az Alois Nebel remekül adja vissza a kommunizmus végén uralkodó hangulatot, azt az izgatottságot és a lelkesedéssel telt káoszt, amely ekkoriban mindenhol érződött. A régió jelképe pedig nem más, mint a vasút, ami összeköti és összetartja Közép-Európát, és ami nemcsak szemtanúja, de résztvevője is volt a XX. század fontosabb eseményeinek.
A rendező, Tomáš Luňák nagyszerűen kapcsolja össze az ország átalakulását az egyén átalakulásával, s közben a sötét, borongós hangulat ellenére is látjuk megcsillanni a reményt, melybe mi magunk ugyanúgy kapaszkodhatunk, ahogy azt Alois is teszi.
Mindezek ellenére a filmből hiányzik valami. Alaposabban végiggondolva rá is jöhetünk, hogy mi: a szálak a film kezdetén olyan töredezettek, akár egy kaleidoszkóp képe, amit a 84 perces játékidő alatt sem sikerül egy tiszta, egységes képpé szőni. Milyen kapcsolat volt az állomáson feltűnő lány és Alois között ’45-ben? Ki a többi ember Alois és Wachek apján kívül a Néma által őrzött képen? A rengeteg fehér folt miatt hiányérzet támad a nézőben, ami olyan zavaróvá válik, hogy hiába tudjuk, hogy egy jó animációs filmmel van dolgunk, mégsem valószínű, hogy az egekig fogjuk magasztalni a művet.
A hibái ellenére érdemes megnézni az Alois Nebelt, hiszen a gyönyörű animáció, a hétköznapi karakterek és a vérbeli közép-európai történet még inkább szívünkhöz közel állóvá varázsolják az alkotást. A mű egyértelműen megérdemelte az Anilogue 2011 animációs filmfesztiválon nyert különdíjat az egész estés filmek kategóriájában.