Közellenségek (film)
Írta: Bauman Tamás | 2011. 12. 12.

A filmet az a Michael Mann rendezte, akinek az elmúlt több mint 30 évben olyan filmjei voltak, mint Az utolsó mohikán, a Szemtől szemben, a Collateral vagy a Miami Vice. Ebben a filmben azonban nem találta igazán a helyét. Hatalmas információhalmazzal dolgozott, amit nem sikerült jól visszaadnia a képernyőn.A film így sokszor sajnos zavarossá válik, a rajtaütéses jeleneteknél például nehéz követni, hogy éppen kit is látunk, ki kit üldöz, hol folyik a lövöldözés, röviden: csak kapkodjuk a fejünket, de nem tudjuk, hogy mi történik. Ráadásul rengeteg mellékszereplő tűnik fel a képernyőn, akiknek az alakja többnyire nem elég kidolgozott ahhoz, hogy megragadjon a nézőben, ezért pár jelenettel később már nem igazán emlékszünk rá, hogy kik is ők.
A történetvezetés viszont zseniális. Mann remekül mutatja be, ahogy Dillinger folyton túljár a rendőrök eszén s ahogy többször is megszökik a börtönből, miközben Pervis sikertelenül próbálja pár zöldfülű segítségével elfogni. Jól érezhető, hogy két zseni feszül egymásnak, hogy legyőzze a másikat, a rendőrség csapata azonban nem megfelelő.
Itt rögtön szemügyre vehetjük a színészek teljesítményét is. A két főszereplő, Johnny Depp és Christian Bale, nagy nevű színészek, akiktől a néző mindig tökéletes alakítást vár. Szerencsére egyikükben sem kell csalódnunk: Depp remekül alakítja a barátaihoz és szerelméhez szinte már ostoba módon hű bűnözőt, aki emellett rendkívül agyafúrt, udvarias, de kellően határozott is. Persze Deppnek könnyű dolga van – mondhatnánk – hiszen neki minden szerep jól áll. Én viszont inkább úgy hiszem, hogy ő maga éli át annyira Dillinger karakterét, hogy az jól álljon neki. A higgadt, precíz és a képességeit tökéletesen ismerő nyomozót alakító Christian Bale pedig remek ellenfele a ravasz bankrablónak. És a siker is neki köszönhető, hiszen idejében belátja, mire van szüksége és nem próbál feleslegesen hősködni. A Taxi sorozattal befutó Marion Cottilard is jól alakítja Dillinger barátnőjét, akinek különösen a vége felé jut fontos szerep, amit a francia színésznő remekül játszik el. A többi karakter viszont nagyon vázlatos, az őket játszó színészek pedig nem igazán tudják megtölteni az alakokat élettel, s az egyszerű zsarukat, közembereket és bűnözőket leginkább az öltözetük különbözteti meg egymástól.

A film egyik érdekessége az operatőr, Dante Spinotti megoldása: mintha egy dokumentumfilmet látnánk, ahol a kamera gyakran a tűzvonalban veszi az eseményeket, így a kép sokszor ferde a kameramozgás pedig rángatózó. Ez főként a lövöldözéseknél és az üldözéseknél szembetűnő, de a nyugodtabb jelenetek folyamán is fel-feltűnik ez az „amatőr” kamerakezelés, ami remekül érzékelteti a film dokumentarista stílusát.
Összességében nem rossz film a Közellenségek, s a főszereplők miatt biztosan rengetegen megnézik majd. Ám úgy érzem, egynél többször kevesen ülnek majd le a film mellé, hiszen az egész mű szétcsúszott egy kicsit, és a remek színészek nélkül nem is biztos, hogy élvezhető lenne. Szerencsére a színészek rengeteget hozzátesznek a filmhez, így már csak az ő alakításaik miatt is érdemes megnézni Michael Mann 2009-es filmjét.