Mary E. Pearson: Az imádott Jenna Fox
Írta: Hollóssy Amadea | 2011. 12. 03.

A tizenhét éves Jenna egy szörnyű baleset miatt kómába kerül, amelyből másfél év múlva sírva ébred fel. Testileg felépült, de az emlékei mintha egy sötét helyen vesztek volna el, és a kérdőjelek nemcsak a múltban, a jelenben is egymás hegyén-hátán sorjáznak. Miért viselkedik vele olyan ellenségesen a nagymamája? Miért akarják a szülei állandóan szem előtt tartani, miért kell tápszert ennie és miért adnak kitérő válaszokat a kérdéseire? Jenna kénytelen egyedül elindulni az úton, hogy megtalálja a válaszokat - és az emlékeit, amelyek a titkok nyitját jelenthetik.
A regény első pillantásra körülbelül orvosi sci-finek tűnik, egy ifjúsági regény ruhájába szuszakolva. Szokatlan párosítás, ám a történet ennél többet rejt magában; húsba vágó etikai, erkölcsi kérdéseket boncolgat, tabukat feszeget. Mi a határa a szeretetnek és mikor kell valakit elengedni, mennyi szabályt vagyunk képesek megszegni valakiért? Ennek megfelelően a kötet hangvétele sem az ifjúsági regényekre jellemző könnyed csacsogás, itt minden szónak súlya van és szinte gyűrűket vet a képzelet felszínén, mint Jenna cipője a házuk mögötti tavon.
A young adult regényekben már-már kötelező szerelmi szál itt is jelen van, de szerencsére az írónő nem az agyoncsépelt „szerelem első látásra”- megoldást alkalmazza, Jenna és Ethan kettőse a szépen ábrázolt vonzalmak közé tartozik, igazából csak a kapcsolatuk kezdő szakaszát láthatjuk. Ethan nem a szokványos, titokzatos és ultramenő srácok közé tartozik: önmarcangoló, zárkózott típus, aki egyúttal az őt körülvevő világra is dühös, nem csoda, hogy hamar felkelti az érdeklődését az esetlen mozgású, fura szőke lány.
Annak ellenére, hogy sci-fiként jellemeztem, nagyon elrugaszkodott, futurisztikus elemek nem jellemzőek a regényre, például kocsival közlekednek, léteznek papírkönyvek és divatosnak számít régies stílusú házban élni, a modernizálás főleg az orvostudományban mutatkozik meg.
A kómából feleszmélő Jenna tudata üres, akár egy papírlap, tabula rasa; az emlékek lassan, csikorogva törnek elő rejtett helyükről, és első pillantásra úgy tűnik, semmi jelentőségük nincsen – például a lánynak hirtelen eszébe villan, hogy szereti a forró csokoládét pillecukorral, vett egyszer egy piros szoknyát a barátnőjével, Karával, érthetetlen módon betéve tudja Thoreau Walden című művét és a kaliforniai földrengés statisztikáját –, valójában viszont nagy horderejű dolgokhoz, észrevételekhez kapcsolódnak.
Nem igazán sikerült tolmácsolnom azt az élményt, amit Az imádott Jenna Fox nyújtott nekem – az ok igen kézenfekvő: spoiler nélkül lehetetlen bővebben kifejteni a témát –, de a saját piros szoknyámra mondom, hogy számomra ez az év egyik legjobb regénye. Izgalmas, szívszorító, helyenként megdöbbentő történet, bármilyen elkoptatottak ezek a jelzők.
Legnagyobb bánatomra kiderült, hogy ismét egy sorozatba sikerült belekezdenem – pedig kerek, lezárt sztoriról van szó –, nemrég jelent meg a második rész, amely a The Fox Inheritance címet viseli. Nagyon remélem, hogy minél hamarabb megjelenik magyarul.