Raymond Carver: Katedrális
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 11. 30.

Szó sincs persze olyasmiről, hogy hiteltelen lenne bármely történet is. Sőt. Ha valakinek dugult már el úgy istenigazából a füle, ha érezte már azt, hogy legszívesebben szétverné a fejét, csak múljon el a félsüketség, azonnal magára, pontosabban a helyzetre ismerhet az „Óvatosan!” tökéletesen megválasztott, hallatlan precizitással kidolgozott momentumaiban. Mintha újraélnénk a kilátástalan küzdelmet, a szenvedést; Carver mintha a legbensőbb gondolatainkat leste volna el. Ám ebben első látásra csupán a legapróbb mozzanatok iránti páratlan érzék jut kifejezésre. A valódi, vitathatatlan tehetség.
Az olyan novellákban viszont, mint például az „Ég a házad ideki” egészen újszerű szólam keveredik jól észrevehetően a már ismert partitúrába. Egy szakítást feldolgozni nem egyszerű dolog, és a téma korábban is előkerült már Carver írásaiban, itt azonban egy szinte észrevehetetlen jelképi szint toldja meg a hétköznapinak mondható történetet. Előbb csak mellékes beszúrásokként jelenik meg a történetben a történelem, ahogy a narrátor a felesége levelét elemezve elmélkedik saját sorsa és közös életük felett, majd egyre könnyebben felfedezhetők lesznek a párhuzamok, a végkifejletben felvillantott „történelemnélküli” élet lehetőségének súlyos szimbolikussága pedig már jószerével gyomorszájba vág.
És ha még nem jöttünk volna rá, a Katedrális elbeszéléseiben fordulópontok, határhelyzetek körvonalazódnak, ezekre esik a hangsúly, ezekbe fut bele és ezekből szalad tovább minden szál, ezek köré csoportosul minden esemény, és így bizonyos fokig a szerző a hagyományos elbeszélések strukturáltságát házasítja össze a minimalista stílussal és tematikával. Mint ahogy jól megfigyelhető ez a „Láz” című novellában is, ahol ismételten az elválás (egészen konkrétan egy válás) érzelmi sokkjának leküzdése a tét, és akár egy fúga strettájában, itt a láz válságában sűrűsödnek össze a lényegi mozzanatok, és haladnak egymást erősítve, egymásnak felelgetve a megnyugvást adó zárlat felé.
A címadó „Katedrális” mind közül valószínűleg a legösszetettebb novella a kötetben. Itt ismét a történelemből vett, önmagukban nem feltétlenül jelképességet sugalló képek kerülnek olyféle keretbe, ahol minden szó és minden cselekedet szimbolikus aurával gazdagodik. A rég. és közelmúlt rétegei kerülnek részleges fedésbe, hogy a jelen feszültségei feloldódjanak, és a jövő átmeneti, a külső szemlélő számára meglepő és szinte felfoghatatlan egyensúlyból fejlődhessen tovább. A novella élvezetéhez, igaz, nem kell lehántani a különböző vastagságú héjakat – szó szerint is értelmezhető, ha az értelmezés egyáltalán szükséges ehhez. Az elemek játéka azonban mindenképp gyönyört nyújt, és minél összetettebbnek látjuk magát a történetet, annál nagyobb kedvünket lelhetjük az elolvasásában.
Hallottam már olyan bírálatot, hogy Carver unalmasabb minimalista írótársainál, és az erőszakot a maga leplezetlen valójában elénk táró, cinikus és mélyen társadalomkritikus regényekkel összevetve valóban érezhetjük úgy, hogy a hamisítatlanul hétköznapinál többet szeretnénk. Ám ha a Katedrálist kissé alaposabban olvassuk, jobban a szavak mögé nézünk, talán rákapunk Carver művészetének ízére, és a többi kötetet is más szemmel nézzük már, és megtaláljuk bennük azt, ami értékes és eredeti e nem túl bőséges, ám annál gazdagabb életműben.
Tartalom:
Pávatoll
Chef háza
Emberkonzerv
A fülke
Ég a házad ideki
Vitaminok
Óvatosan!
Honnan hívsz?
A vonat
Láz
A kantár
Katedrális
Részlet a könyvből