Alberto Szpunberg: Antonín Dvořák
Írta: Galamb Zoltán | 2011. 05. 06.

Dvořák nem gyűjtött maga köré őt félistenként tisztelő rajongókat és folytatott az egyház által nehezen szentesíthető viszonyt férjes asszonyokkal, mint, mondjuk, Liszt Ferenc, nem voltak forradalmi, a zenés színpadot alapjaiban megváltoztatni szándékozó tervei, mint Richard Wagnernek, és nem is volt különc, a szélesebb közönséget inkább kizáró szokásai, mint Fréderic Chopin-nek, vagy kísérelt meg öngyilkosságot, mint Robert Schumann. Cseh létére inkább a németek fegyelmezettsége jellemezte, ahogy egykor a mintaszerű családi életet élő kántort, Johann Sebastian Bachot, vagy a Dvořák zenéjére nagy hatást gyakorló Johannes Brahmsot.
Persze nem volt teljesen eseménytelen ez a mindenképp tartalmas, ha nem is viharos élet, már csak az utazások, a cambridge-i díszdoktorrá avatás és a híres szimfónia megírásához ihletet adó amerikai évek miatt sem. Ám az egyetlen nem mindennapi szokásnak, az egyetlen hóbortnak a mozdonyok iránti vonzódása tekinthető – Dvořákot ugyanis az egyik első „trainspotter”-ként tartják számon, aki szinte mániásan jegyezgette a helyi állomásra befutó mozdonyok azonosító számát.
Ugyanakkor már csak a fenséges zene miatt érdemes kézbe venni a kötetet, hogy a Királyi Filharmonikusok példaértékűen szép előadásában élvezhessük a 9. szimfónia régi afro-amerikai és indián népzenék motívumkincsét idéző, ámde az eredeti forrásokból sosem közvetlenül kölcsönző dallamait, valamint a zseniális hangszerelési megoldásokat. Nem véletlen ugyanis, hogy Brahms nem egy magyar táncát Dvořák zenekari adaptációjában, s nem az eredeti zongorás változatban ismerjük és kedveljük ma is.
Ezen kívül – és ez üdítő újításnak hat a sorozatban – nem kizárólag a „nagy” mű szerepel a CD-mellékleten, hanem két vidám, némelykor egyenesen táncos hangulatú, rövidebb darab is, hogy valamennyivel átfogóbb képet kaphassunk a cseh géniusz muzsikájáról. Önmagában e két „bónusz” kompozíció miatt is a sorozat különösen értékes darabjának tetszik a kötet, ám az sem elhanyagolható, hogy eddig ez tűnik a legátgondoltabb, legösszeszedettebb írásműnek a gyűjtemény hat könyve közül.
A CD-mellékleten elhangzó művek:
1-4. 9. e-moll szimfónia op. 95 („Az Újvilágból”)
5. Karnevál-nyitány op. 92
6. Scherzo capriccioso op. 66
Előadók:
Royal Philharmonic Orchestra
Paavo Järvi – karmester