Ray Charles: Rare Genius (CD)
Írta: Batka Dóra | 2010. 12. 06.
A posztumusz szóról sokan a lutri szóra asszociálnak, talán nem is alaptalanul, hiszen az adott mű szerves részét képező alkotó már az angyalokkal húzza odafent (vagy épp sütöget odalent). Elvileg szakemberekre van bízva, tiszteletben tartják-e a művész munkásságát, vagy sutba dobják és inkább a mai trendekhez igazodnak. Ezúttal biztos nem csalódik a potenciális vásárló, hisz egy olyan CD-t tarthat a kezében, mely híven tükrözi Ray Charles évtizedeken átívelő karrierjét.
A Rare Genius: The Undiscovered Masters, mint a címe is elárulja, eddig kiadatlan dalokat vonultat fel. Ám Charles távozása óta nem az első piacra dobott zenei anyag; 2004-ben itt volt a méltán sikeres Genius Loves Company című duett válogatás, amit egy évvel később a Genius & Friends követett.
Az aranytorkú billentyű-virtuóz idén szeptemberben ünnepelte volna 80-ik születésnapját. Kiadója, a Concord Records ekképp szeretne emléke előtt tisztelegni. Charles rajongói, nevének említésekor három dolgot biztos, hogy kapásból fel tudnak sorolni. Egy mások által handicap-nek tartott állapottal – kiskorában elvesztette látását – nemcsak hogy együtt élt, de képes volt sikert sikerre halmozni. Talán az egyetlen olyan előadó, aki valamennyi zenei stílust profin ötvözte, a soul-tól a gospel-en át egészen a country-ig, ezzel megalkotva azt az utánozhatatlan „ray-charles-os-ság-ot”. Nem utolsó sorban dalainak központi témája, csaknem kivétel nélkül, - de valamilyen módon biztosan, - kapcsolódik a szerelemhez. A Rare Genius a fentieket híven tükrözi.
Fontos megjegyezni, hogy a lemez producere újfent az a John Burk, aki Charles utolsó stúdió munkálatain közreműködött; ismét alázattal közelített a Mester felé. James Austin, mint megbízott szakember, több száz demón rágta át magát, melyek három évtizedet ölelnek fel, az 1970-es évektől egészen a 90-es évekig. Kutatásai során lelki szemei előtt végig ott lebegett Ray bölcs mondása, „James, a jó dal történetet mesél el.” Ennek nyomán rövidesen megkezdődtek a stúdiómunkálatok. A dalok újratatarozásához olyan elismert muzsikusokat szerződtettek, mint a Delta rigmusairól ismert gitáros, Keb` Mo` vagy a Halle Berry ex-férjeként elhíresült Eric Benet (háttérvokál). A kincsként őrzött anyagok nagy részét a zenész hagyatékát kezelő The Ray Charles Foundation adta közre, méghozzá egyenesen Charles „szupertitkos” privát páncélszekrényéből – melyhez csupán három embernek volt hozzáférése. Vajon mit rejthet még? Remélem, idővel mi is megtudjuk.
Most pedig, a hosszas bevezető után térjünk rá a lényegre… a dalokra. Hallgatva őket, elgondolkodtam, melyiket lenne érdemes kiemelni. Túlontúl szubjektív és nehéz döntés. Étvágygerjesztőnek megpróbálok minden stílusból kiragadni egyet-egyet.
Mindenképp említésre méltó a nagy szenzációt keltett „Why Me Lord?”. Az eredetileg Kris Kristofferson nóta most két legendának köszönhetően duettként éledt újjá. 1981-ben a közös felvételek után Johnny Cash levelet írt Charles-nak, melyben háláját fejezte ki: „Imádtam veled dolgozni. Idő függvényében bár összeülhetnénk újra. Szeretlek. Barátod: Johnny Cash” Emellett, a Country Atyja az engedélyét kérte, hadd jelentethesse meg kislemezként a dalt… hogy ez később miért nem valósult meg, azt a két jó barát már biztos lemeccselte odafönt. Magát a dalt egy balladához tudnám hasonlítani, ugyanakkor a country jelleg átütő, így magamban elneveztem „Cowboy Fohásznak.” Bár duett, Cash hátán viszi – inkább cipeli – a számot… akarom mondani, a mázsás terhet. Ray időnként bekapcsolódik, istenien improvizál; rövid zongora szólói, illetve emblematikus hangja briliáns kísérője Johnny mélabújának.
Az „It Hurts To Be In Love” hallgatásakor csak egy mondat villant át az agyamon, „Szerelmi ügyekben kérd ki Ray bácsi tanácsát és hallgass a vén rókára”. Viccet félretéve, az ölelkezős mozdulatáról híres énekes nagy hóhányó volt; a hölgyeket látás hiányában csuklójuk vékonysága alapján tesztelte. Mellesleg ebből az érából rajta kívül csupán egy olyan előadót ismerek, aki a szív fájdalmait képes volt olyan módon kommunikálni kifelé – persze, csak ha úgy akarta –, hogy az nem könnyet, hanem mosolyt csalt az arcokra. Lehet találgatni, kire gondolok. A dal a fúvós szakasznak köszönhetően swinges, már-már Big Band jelleget ölt; Ray kötőszövegei mókásak. A dal nem egészen ismeretlen, hiszen turnéin rendszeresen játszotta, emiatt a „live” hatás.
Az „I’m Gonna Keep On Singin’”című dalt próbálja valaki nevetés nélkül – de legalább egy halvány mosoly nélkül – megúszni. Megsúgom, nem fog menni. Nekem is egy kitörő „Halleluja” hagyja el a számat; végre gospel hatás, annak minden ösztönző előnyével. A kórust jelen esetben női háttérvokálosok helyettesítik, míg az instrumentális aláfestésben sincs semmi hiba. Ray párbeszédet folytat a Mindenhatóval, incselkedik Vele, „Uram, bármit is mérsz rám, én tovább fogok énekelni. Hagyd hát!” Ámen. Üzenem Ray-nek, hogy repesve várjuk a következő nagy dobást, addig is… „Keep On Singin’”.
Dióhéjban, hisz a többi szerzeményről sem szeretnénk megfeledkezni. Két igazán bluesos hamisítatlan oldies szám, a „Wheel of Fortune”, melyet több jazz művész, köztük „Little” Jimmy Scott is feldolgozott, illetve a „There’ll Be Some Changes Made”, amit Tony Bennett és Billie Holiday ugyancsak jegyez. A lassabb tempójú dalokhoz sorakozik még fel a hatos számmal fémjelzett „Isn’t It Wonderful”, amit egy dobtaktus kísér elejétől a végéig. Őt szorosan követi hetedikként a modern hangzású „I Don’t Want No One But You”egy 90-es évekbeli demo alapján.
Az alábbi dalcsokor egyik párja az „A Little Bitty Tear”. Címe, mintha gyermekmondókát sejtetne, de nem… Bár nem vagyok férfi, nekem ilyen szakítás utáni búfelejtős, pubban haverokkal lerészegedős kép ugrott be. Több neves country énekes is feldolgozta. Az eredeti demót acapellában találták, eredetileg így akarták hagyni, utólag meggondolták magukat. A „She’s Gone” méltó párja, mintha csak egyikből következne a másik. Egy nagy macskajaj, szó szerint. Angolul erre használnánk a „yammering” kifejezést: jajgatás, siránkozás, óbégatás, padlóra kerülés… mindenki választhat kedve szerint.
Végül, de nem utolsósorban tudom, hogy elfogulatlannak kellene maradnom, de már első hallgatáskor ő volt az én nagy kedvencem. A „Loves Gonna Bite You Back” szinte tökéletes állapotban került a csapat kezei közé, csupán apróbb frissítésre szorult. Mint utóbb kiderült, az album producere kis híján ezt választotta címadó dalnak, mivel kiválóan ötvözi a szerelem elöl-és hátulütőit, valamint tempójában is ehhez alkalmazkodik a gyors és lassú váltásokkal. Utólag mégis inkább a „Genius” névhez kapcsolódó nyerőszériára voksolt, hátha ismét beválik… Vélemények?
Előadó:
Ray Charles
Közreműködő:
Johnny Cash
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Love`s Gonna Bite You Back
2. It Hurts To Be In Love
3. Wheel Of Fortune
4. I`m Gonna Keep On Singin`
5. There`ll Be Some Changes Made
6. Isn`t It Wonderful
7. I Don`t Want No One But You
8. A Little Bitty Tear
9. She`s Gone
10. Why Me, Lord?
Diszkográfia:
Ray Charles (vagy Hallelujah I Love Her So, (1957)
The Great Ray Charles (1957)
Yes Indeed! (1957)
Soul Brothers (Milt Jacksonnal, 1958)
Soul Meeting (Milt Jacksonnal, 1958)
Ray Charles at Newport (1959)
What’d I Say (1959)
The Genius of Ray Charles (1959)
In Person (1960)
Genius Hits the Road (1960)
Dedicated to You (1960)
Ray Charles and Betty Carter (1961)
Genius + Soul = Jazz (1961)
Modern Sounds in Country and Western Music (1962)
Modern Sounds In Country and Western Music Volume Two (1962)
Ingridients in a Recipe For Soul (1963)
Sweet & Sour Tears (1964)
Have A Smile With Me (1964)
Live in Concert (1965)
Together Again (1965)
Crying Time (1966)
Ray’s Moods (1966)
Invites You to Listen (1967)
Portrait of Ray (1968)
I’m All Yours Baby! (1968)
Doing His Thing (1969)
Love Country Style (1970)
My Kind of Jazz (1970)
Volcanic Action of My Soul (1971)
A Message From the People (1972)
Through the Eyes of Love (1972)
Jazz Number II (1972)
Come Live With Me (1974)
Renaissance (1975)
My Kind of Jazz, Part 3 (1975)
True to Life (1977)
Love & Peace (1978)
Ain’t It So (1979)
Brother Ray Is At It Again (1980)
Wish You Were Here Tonight (1983)
Do I Ever Cross Your Mind (1984)
Friendship (1984)
The Spirit of Christmas (1985)
From the Pages of My Mind (1986)
Just Between Us (1988)
Would You Believe? (1990)
My World (1993)
Strong Love Affair (1996)
Thanks For Bringing Love Around Again (2002)
Genius Loves Company (2004)
Genius & Friends (2005)
Ray Sings, Basie Swings (2006)
Rare Genius (2010)