Leo Kessler: Vér és jég
Írta: Mezei Attila | 2010. 05. 28.

Kicsit féltem, vajon milyen történetet kerekít a szerző, hogy a számomra megszokott von Dodenburg-Schulze-Matz trió helyett mindössze csak Schulze-val operál, de félelmeim alaptalannak bizonyultak. Leo Kessler gondoskodik róla, hogy a törzsőrmester – még ha csak átmenetileg erre a történetre is – el legyen látva megfelelő társasággal.
Erre szükség is van, hiszen a szerző műveiben fontos szerepet kap a katonák közti „bajtársias” légkör ábrázolása, mintegy oldandó a háború brutalitását. Ám a Vér és jégben ez nem tudja tökéletesen feloldani az epizódok nyers naturalizmusát. Leo Kessler kezét a legkevésbé sem valamilyen öncélúság vezeti ezekben az esetekben, egyszerűen leírja, hogy hogyan zajlottak az események - köntörfalazás, vagy bármiféle szépítgetés nélkül, hiszen csak így döbbenhet rá az olvasó igazán a háború borzalmaira.
Mindkét oldal – SS-ek és szovjetek – különös kegyetlenséggel viseltetett egymás iránt. Az, hogy nincs kegyelem, és ha egy mód van rá, nem ejtünk foglyokat, a legkevesebb volt ezekben a harcokban. A kínzás, a felkoncolás mindennapos esemény volt az elfogottak körében. Bár Chink (Schulze tibeti tisztiszolgája) fennhangon tiltakozik felettese egynémely brutális fellépése esetén, mondván, ilyet a szovjetek sosem tettek az elfogott katonákkal, ezt mi tudjuk, hogy egyáltalán nem állja meg a helyét.
A könyv morális csúcspontja vagy mélypontja (ez nézőpont kérdése) mégsem a gépies, kegyelmet nem ismerő gyilkolászásban csúcsosodik ki, hanem Chink halálakor. Schulze ekkor végképp összeomlik, feltör belőle a hat éve zajló küzdelem minden keserűsége és fájdalma, amikor a világába kiálltja: „Ez a kurva háború! – zokogta – Ez a kibaszott, kurva háború!”