Aldous Huxley: Sziget
Írta: Makai Péter Kristóf | 2009. 03. 30.

Az emberi élet valamelyik elhanyagolhatatlan tényezőjét mindig feláldozzák az utópikus közösségekben, legyen az a verseny, a küzdelem, a munka, az érzelmek, a színek, a művészet, bármi.
A Sziget viszont túl tökéletes, lebilincselő, és épp ezért roppant gyanús. Miért lehet akkor mégis szeretni?
Pedig sokminden adhatna okot kritikára. A disztópikus világok leghíresebbjét megalkotó Huxley igazán szép, az újat és régit bölcsességben ötvöző világa Palán, egy dél-ázsiai szigeten terül el, messze a nagyhatalmak játszmáitól.
Itt mindenki békességben él, a felvilágosult szigetlakók a buddhista tanok gyakorlati alkalmazásával megszelídítették önnön lelküket, üvegházaikban különleges, látomást hozó növényeket termesztenek, a vér szerinti családok hátrányait kiküszöbölő örökbefogadási klubok vigyáznak a gyerekekre, de nem kommunisztikus vagy autoriter, hanem mindenkire odafigyelő közösségben.
Huxley nyíltan egzoticizálja Pala barna bőrű, derűtől sugárzó arcait, akik a szerelem jógájának sűrű gyakorlásában semmi kivetnivalót nem találnak, összhangban élnek a természettel és a nagy melegben hiányosan öltözködnek.
Idilli csoportjukat csak a földjük alatt megbúvó olajra éhes katonaállam, Rendang fenyegeti, de jelenlétük a mű előrehaladtával egyre meghatározóbb lesz az események alakulásában.
Végül persze el kell buknia Palának a rendangi csapatok bevonulásával, de a vaskos regény főhőse, Will Farnaby addigra megízlelte a bölcs eszmék vezérelte sziget minden gyümölcsét. Ezek közül is a legérdekesebb a megvilágosodást hozó moksa-gyógyszer, amit minden bizonnyal Huxley meszkalin- és varázsgomba-utazásai ihlettek.
Ennek a szernek a segítségével Pala serdülő lakói előtt megnyílik az egységtudat legtisztább érzése, és életük hátralevő részében ennek az élménynek a fénye szolgál vezércsillagként az erényes életmódjukhoz.
Újdonsült felnőttekként bármikor újra megkóstolhatják a moksa-gyógyszer ízét, de – ahogy azt Huxley helyesen jelzi – egy-egy élmény olyan erős, hogy a szert senki sem kívánja túl gyakran használni, inkább maradnak a nyugalmasabb és visszafogottabb meditációs módszereknél.
Pala képe olyan földöntúli ragyogással mosolyog, hogy akármilyen aprólékosan írja is le a szerző a keleti spiritualitás nyugati technikával és szépirodalommal ötvözött kultúrkeverékét, akkor is a hiteltelenség érzését kelti az olvasóban.
Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy bár sok kritikus állítja az ellenkezőjét, Huxley irodalmi karrierjének végére nem veszítette el a józan eszét. Sőt, a kor ütőerén tartva az ujját, érzékenyen rajzolta meg egy feszültségekkel teli, idealista évtized eszményi világát.
A Sziget ugyanis ízig-vérig a hatvanas évek terméke, a hippimozgalmak trópusi előszele, a dharmikus vallások térhódításának jelképe, a fiatalság ünnepe. Pala egy gyö-nyö-rű álomkép, amiben érdemes megmerítkezni, mert ez az egyszerre külső és belső utazás egy korszak eszméinek megtisztító élményét foglalja össze.