Steven Saylor: Egy gladiátor csak egyszer hal meg
Írta: Mezei Attila | 2009. 01. 15.
Nem tudom, ki hogy van vele, én lassan ott tartok, hogy Gordianus, a Steven Saylor által teremtett ókori „detektív” ugyanannyira kedves számomra, mint Sherlock Holmes, Miss Marple vagy Hercule Poirot.A szerzőnek sikerült karakterét olyan jellemvilággal kialakítania, amely nagyon is szerethetővé teszi.
Egyrészről Gordianus rendelkezik azokkal a képességekkel, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy valakiből nyomozó legyen: jó megfigyelőképesség, fejlett logikai érzék, stb; másrészről jóval tájékozottabb, műveltebb az átlag rómainál; szerető férj és apa; jó a humora; és nem utolsó sorban olyan hibákkal is rendelkezik, melyek által csak még inkább megkedveli az olvasó, hiszen ezek által válik igazán plasztikussá a karaktere.
Az Egy gladiátor csak egyszer hal meg novellái az i. e. 82-től i. e. 70-ig terjedő időszak Római Birodalmában játszódnak. A „nagy” Gordianus-regényektől eltérően ezekben nem dominál, vagy egyáltalán szerepet sem kap a politika.
A szerző célja sokkal inkább a mindennapok bemutatása, ezen belül is néha külön megragadva egy-egy – Rómára nagyon is jellemző – mozzanat.
„A konzul felesége” például remekül ábrázolja az ókori kocsiversenyeket. Bemutatja, hogy a valóságban hogyan is zajlottak le ezek, milyenek voltak az öltözetek, a kocsik, a lovak. (Kicsit más, mint a Ben Hur-ban, de azért ez a mozifilm sem jár messze a valóságtól.)
A „Valami bűzlik Pompeiben” igazi kulináris élmény, hiszen általa bepillantást nyerünk a garum (halszósz) készítésének mozzanataiba, illetve felhasználásába.
Az „Egy gladiátor csak egyszer hal meg” pedig (mint a címéből kikövetkeztethető) a gladiátorok világába kalauzol el bennünket. Kik voltak, hogyan készültek fel, milyen eszközöket használtak, hogyan zajlott a harc, hol éltek, hogyan éltek? Ezekre a kérdésekre mind-mind választ kapunk.
Steven Saylor most is alapos kutatómunkát végzett, aminek eredményeképpen a lehető legtökéletesebben igyekszik bemutatni az ókori Róma mindennapi életének egy-egy mozzanatát.
Aprólékosságára mi sem jellemzőbb – ahogy azt a könyv végén helyet kapott „Történelmi jegyzetekben” is írja –, hogy egy, a „Római vérben” történelmileg kifogásolható mondat miatt addig kutakodott a cseresznye birodalomba kerülésének témájában, míg végül megszületett a „Lucullus cseresznyéi” című novella.
Természetesen most is számos „nagy név” bukkan fel az írásokban (Cicero, Cato, Sertorious, stb.). Van, aki a „megbízó” szerepkörében tetszeleg, van, aki csak futólag kerül említésre, de így vagy úgy szinte a kor minden meghatározó személyisége érintve van.
Ezáltal tisztába kerülünk a Rómában dúló aktuális hatalmi harcokkal és politikai viszonyokkal, valamint tovább színesítik az epizódok hátterét.
A kötetben szereplő írások:
A konzul felesége
Amikor egy küklopsz egy szempillantás alatt elillan
A fehér szarvasborjú
Valami bűzlik Pompeiben
Arkhimédész sípja
Egy gladiátor csak egyszer hal meg
Poppi és a mérgezett sütemény
Lucullus cseresznyéi
Kapcsolódó írás:Interjú Steven Saylorral
A szerző életrajza
Részlet a könyvből