József Attila füveskönyve (Ember is; magyar is; magam is)
Írta: Galamb Zoltán | 2008. 11. 17.

Egy olyan emberét, aki költőként és emberségében egyaránt kiteljesedett, hiába vetett véget túl hamar életének egy szándékolt vagy tán csak szerencsétlen vonatbaleset.
Még emlékszem, amikor egyik ismerősöm kommunista nézetei, a proletariátussal való önkéntes azonosulása miatt pocskondiázta őt, pedig ha valamivel alaposabban beleolvas az alkotásaiba, és hajlandó ténylegesen megismerni a költészetét, tudhatta volna, hogy József Attilából mindössze a gyermekkorában átélt, és egész életét meghatározó fájdalom szólt, miközben az Istenbe vetett hitét - ami még ha a panteizmussal mutat is rokonságot, igazi hit - egy pillanatig sem ingatta meg a szebb, józanabb, egyenlőbb és főként szabadabb jövő iránti vágy.
(És hiába tekintik sokan vátesznek a költőt, még ők sem láthatják előre mindig, miféle visszásságokhoz vezethet az emberi gonoszság, avagy a puszta, állampolitikai szintre emelt nemtörődés...)
Mert József Attila mindenekelőtt a fájdalom költője. Nála intimebb viszonyba kevesen kerültek a szenvedéssel, nála tisztábban még kevesen látták be, hogy a szerelem kettős teher, hogy a test önnön szellemivé válását sürgető óhajtozása elkerülhetetlenül a megsemmisülés felé vezet, hogy egyedül a szellem szabadsága lehet értelmes célja életünknek, hiszen a test determinált.
Azt a költőt pedig, azt az embert, aki (e könyvben is olvasható) két gyönyörű és feledhetetlen sorban képes összefoglalni mindezt a rezignált fájdalmat, kizárólag tisztelni és szeretni lehet. Ahogy tiszteli és szereti őt ez a nagy gonddal összeállított gondolatgyűjtemény is.
Kapcsolódó írás:HétköznaPICSAlódások: …én, József Attila, itt vagyok! (CD)